Grupa Wielton ze wzrostem sprzedaży po 1H 2022 | MOTOFAKTOR

Grupa Wielton ze wzrostem sprzedaży po 1H 2022

person Adrian Januszkiewicz 16/09/2022

Po I półroczu 2022 r. przychody Grupy Wielton wyniosły ok. 1,64 mld zł i były o 25,1 proc. wyższe niż w tym samym okresie 2021 r.

  • W pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. sprzedaż spółek Grupy rosła szybciej niż rynki, na których działają. Wielton utrzymał pozycję lidera we Francji oraz wicelidera branży w Polsce i Wielkiej Brytanii. Pozycję rynkową umocniły również spółki niemiecka i włoska
  • Grupa wypracowała pozytywny wynik EBITDA we wszystkich kluczowych spółkach pomimo rekordowych cen surowców i komponentów oraz szybkiego wzrostu cen energii i paliw wywołujących presję na marżowość biznesu
  • Na wyniki netto Grupy w I półroczu 2022 pozytywnie wpłynęły zdarzenia o charakterze jednorazowym ujęte w drugim kwartale m.in. aktualizacja szacunku zobowiązania do rozliczenia przejęcia pełnej kontroli nad Lawrence David, rozliczanie transakcji nabycia Guillén oraz skorzystanie ze strefowej tarczy podatkowej. Ich łączny wpływ na wynik na poziomie netto w drugim kwartale wyniósł 53,9 mln zł
  • Na wyniki negatywnie wpłynęła trudna sytuacja we francuskiej spółce Fruehauf, której wyniki były poniżej zakładanych przez Grupę. Wdrożone zostały działania naprawcze mające na celu poprawę efektywności
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

W pierwszym półroczu 2022 r. Grupa Wielton zanotowała solidny 25-proc. wzrost skonsolidowanych przychodów, a sprzedaż jej spółek rosła dynamiczniej niż rynki, na których działają. Umocnienie pozycji rynkowej widoczne było szczególnie w Polsce, Niemczech oraz we Włoszech. Wyższe przychody zawdzięczamy utrzymaniu wzrostowego trendu wolumenów sprzedaży naszych produktów i podwyżce ich cen. Nasze wyniki za pierwsze półrocze oceniamy jako dobre – pomimo rosnących kosztów produkcji, wypracowaliśmy marżę EBITDA sięgającą 6,0 proc, a nasz backlog jest na bezpiecznym poziomie. Ze względu na niestabilną sytuację geopolityczną oraz obserwowane schłodzenie popytu, nasze wysiłki koncentrują się obecnie na jak najskuteczniejszym ograniczeniu wpływu negatywnego otoczenia rynkowego na wyniki finansowe. Dbamy zarówno o zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw, jak i o bezpieczeństwo energetyczne Grupy – mówi Mariusz Golec, CEO Grupy Wielton.

 

W okresie od stycznia do czerwca 2022 r. skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły ok. 1,64 mld zł, zwiększając się o 25,1 proc. w porównaniu do pierwszej połowy 2021 r. Grupa sprzedała 11 946 sztuk produktów, o 9,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

 

Spółka Wielton utrzymała pozycję wicelidera polskiego rynku, na którą awansowała w czwartym kwartale 2021 r. W pierwszym półroczu jej udziały w rynku wyniosły niemal 16 proc. Rejestracje pojazdów z oferty Wieltonu zwiększyły się o 21 proc. W tym samym okresie rynek polski zmalał o 8 proc. Przychody spółki na polskim rynku zwiększyły się rdr. o 43,7 proc. do 335,9 mln zł. Jej backlog na koniec czerwca liczył 5 808 sztuk, co oznacza spadek o prawie 14 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.

 

We Francji, gdzie rynek zanotował spadek o 2 proc., spółka Fruehauf utrzymała pozycję lidera branży z udziałami na poziomie 20 proc., a jej przychody zwiększyły się o niemal 11 proc. do 380,9 mln zł. Wyniki spółki pozostawały pod presją trudnej sytuacji na rynku pracowniczym we Francji (problemy z pozyskaniem pracowników oraz rosnąca presja płacowa), co negatywnie przełożyło się na rezultaty finansowe Grupy. Wdrożone zostały działania mające na celu poprawę efektywności spółki Fruehauf, których pierwsze pozytywne efekty spodziewane są w kolejnych okresach.

 

Podobne działania poprawiły już kondycję finansową i ożywiły sprzedaż spółki Lawrence David, wicelidera rynku brytyjskiego. W pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. utrzymała ona drugie miejsce na rynku z udziałami na poziomie 13 proc. oraz wzrostem rejestracji pojazdów o 17 proc., czyli nieco powyżej całego rynku. Przychody Lawrence David zwiększyły się o 51,9 proc., do 261,6 mln zł.
Rok do roku jej backlog zmalał o 3,5 proc., do 3 139 sztuk.

 

57-proc. wzrostem przychodów na rynku niemieckim wyróżniły się w pierwszej połowie 2022 r. spółki LangendorfWielton GmbH. Tak znacząca dynamika pozwoliła im na awans z dziewiątego na szóste miejsce w branży ze wzrostem udziałów do 2,5 proc. Cały rynek niemiecki zwiększył się w tym okresie o niemal 23,5 proc. W krajach CEE Grupa zarejestrowała o 38 proc. pojazdów więcej niż przed rokiem. Pomimo wzrostu udziałów rynkowych do niemal 6 proc. spadła jednak na piątą pozycję (rok wcześniej była czwarta). W tym samym czasie rynek w regionie zwiększył się o niemal 19 proc.

 

Trwa integracja procesów zakupowych, produkcyjnych i sprzedażowych z hiszpańską spółką Guillén, której 80 proc. udziałów Grupa przejęła w 2021 r. Od stycznia do końca czerwca 2022 r. Guillén, zajmujący siódme miejsce na rynku (udziały na poziomie 3,6 proc.), zarejestrował o ok. 8 proc. więcej pojazdów niż przed rokiem. W tym samym czasie rynek hiszpański zwiększył się o ponad 5 proc.

 

W okresie styczeń – czerwiec 2022 r. zysk netto Grupy wyniósł 85,8 mln zł, wobec 41,1 mln zł przed rokiem oraz 0,8 mln zł straty netto w 2020 r. Zysk EBITDA zwiększył się o 6,6 proc. do 97,6 mln zł. Po pierwszym półroczu 2020 r. EBITDA wyniosła 23,8 mln zł.

 

Pomimo pogłębiającej się presji kosztowej, wywołanej rekordowym wzrostem cen oraz ograniczeniem dostępności surowców i komponentów, a także drożejącą energią i paliwami, Grupa Wielton wypracowała marżę EBITDA na poziomie 6,0 proc. (w pierwszym kwartale tego roku było to 4,5 proc.). Wynik ten był niemal dwukrotnie wyższy od zanotowanego w pierwszym półroczu 2020 r (2,9 proc.). Przed rokiem marża EBITDA Grupy wyniosła 7,0 proc.

 

Na nasz wynik netto w I półroczu wpłynęły pozytywnie zdarzenia o charakterze jednorazowym m.in. rozliczenie transakcji nabycia Guillén n, aktualizacja szacunku zobowiązania do rozliczenia  przejęcia pełnej kontroli nad Lawrence David oraz skorzystanie ze strefowej tarczy podatkowej. W drugim kwartale ich łączny wpływ wyniósł 53,9 mln zł. Jednak nasze wyniki za drugi kwartał 2022 r, są powodem do satysfakcji również bez uwzględniania zdarzeń jednorazowych – zarówno wynik operacyjny, jak i zysk netto wzrosły wobec drugiego kwartału 2021 r. odpowiednio o 29% i 10%. W pierwszej połowie 2022 r. konieczność zwiększenia zaangażowania gotówki w kapitał obrotowy Grupy Wielton wpłynęła na zwiększenie wskaźnika jej długu netto do EBITDA do nadal bezpiecznego poziomu ok. 3,4. Jednocześnie pokrycie zobowiązań handlowych aktywami obrotowymi kształtowało się na poziomie ok. 1,89. W najbliższym czasie będziemy koncentrować się na utrzymaniu bezpiecznej, wysokiej płynności, co pozwoli nam skuteczniej reagować na zmiany i ryzyka rynkowe – mówi Piotr Kamiński, CFO Grupy Wielton.

 

Źródło: Wielton

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).