GreenWay powiększy infrastrukturę ładowania | MOTOFAKTOR

GreenWay powiększy infrastrukturę ładowania

Firma GreenWay ogłosiła zwiększenie planu inwestycyjnego do kwoty 145 mln zł, co dofinansuje Europejski Bank Inwestycyjny.

Dzięki temu, w ciągu najbliższych 2-3 lat, sieć ładowania GreenWay liczyć będzie ponad 850 stacji w naszym regionie Europy, w tym 630 w Polsce.

 

GreenWay jest największym w regionie Europy Środkowej i Wschodniej dostawcą usług związanych z ładowaniem samochodów elektrycznych. Aktualnie w sieci GreenWay znajduje się 120 stacji ładowania, z czego w Polsce uruchomiono do tej pory 80 z nich. W zdecydowanej większości są to stacje szybkiego ładowania pozwalające na ładowanie pojazdów elektrycznych prądem stałym.

 

Wcześniej wsparcia projektowi GreenWay udzieliła Komisja Europejska, która widzi w działalności firmy istotny element realizacji swoich założeń dotyczących rozwoju elektromobilności, a tym samym niskoemisyjnego (docelowo zeroemisyjnego) transportu. W ramach dotychczas realizowanego projektu „Łącząc Europę” finansowanego ze środków unijnych na kwotę blisko 40 mln zł, GreenWay do 2020 roku zainstaluje około 200 urządzeń w Polsce i kilkadziesiąt w Słowacji.

 

Realizując strategię lidera usług ładowania w Europie Środkowo-Wschodniej GreenWay podjął decyzję o zwiększeniu skali programu inwestycyjnego do kwoty 145 mln zł w najbliższych 2-3 latach. Wykonanie tego planu oznacza rozbudowę sieci w Polsce i Słowacji, a także instalację ładowarek na nowych rynkach (m.in. Czechy i kraje bałtyckie). Łącznie sieć GreenWay w regionie liczyć będzie ponad 850 stacji. W Polsce sieć GreenWay ma być zwiększona do 630 stacji ładowania, z czego połowę stanowić mają ładowarki szybkie (o mocy ponad 50 kW) i ultraszybkie (o mocy do 350 kW). Inwestycje dotyczyć mają także magazynów energii instalowanych przy stacjach ładowania wymagających dużej mocy przyłączenia.

Istotnym elementem realizacji planu GreenWay jest podpisana w dniu 22 października br. umowa z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, który zapewnić ma spółce środki w wysokości ponad 70 mln zł. Finansowanie działalności GreenWay przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) jest pierwszym projektem w Europie Środkowej i Wschodniej wspieranym z programu “InnovFin – Finanse UE w zakresie innowacyjnych projektów energetycznych” i realizowany jest przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach programu “Horyzont 2020”. Pierwsze instalacje finansowane ze środków zapewnionych przez EBI mają być zrealizowane jeszcze w 2018 roku.

Jednym z głównych celów działania EBI jest wsparcie dla innowacyjnych projektów, szczególnie dla takich, które mają pozytywny wpływ w dziedzinie klimatu. Elektromobilność, jako nowy sektor gospodarki światowej, zarówno tworzy nowe miejsca pracy i generuje innowacyjne rozwiązania, jak i walnie przyczynia się do obniżenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Partnerstwo z taką organizacją, jaką jest GreenWay doskonale wpisuje się w strategię banku Unii Europejskiej i pokazuje jakiego typu projekty bank jest gotów wspierać w Polsce i regionie.

Szef Biura Europejskiego Banku Inwestycyjnego w Warszawie - Piotr Michałowski

 

Celem działań GreenWay jest nie tylko systematyczne powiększanie obszaru, po którym mogą komfortowo podróżować kierowcy samochodów elektrycznych, ale także wdrażanie nowych rozwiązań. W ramach inwestycji powstaną więc stacje nie tylko przy autostradach, ale też przy drogach krajowych oraz w wielu miastach. Równolegle nastąpi większe zróżnicowanie sieci i sukcesywne wprowadzanie najnowocześniejszych technologii obejmujących m.in. magazyny energii i stacje ultraszybkiego ładowania.

Jesteśmy świadomi, że współczesny świat wymaga od nas nieustannego rozwoju. Dlatego rozbudowując sieć punktów ładowania, równolegle chcemy unowocześniać stosowaną technologię. Tempo naszego rozwoju musi wyprzedzać tempo rozwoju rynku, gdyż dzięki temu zapewniamy odpowiednio przygotowaną infrastrukturę ładowania. To jeden z istotnych czynników wspierających rozwój elektromobilności. Trzeba jednak pamiętać, że do rozwoju elektromobilności niezbędne jest także usuwanie innych barier. Aby samochody elektryczne stały się powszechne, potrzeba istotnych mechanizmów wspierających ich zakup, przeszkodą są też wysokie taryfy dystrybucyjne w Polsce, niedopasowane do specyfiki ładowania pojazdów, co generuje duży koszt usługi ładowania. Ustawa o elektromobilności i rozwój infrastruktury to pierwszy krok, za którym powinny pojawiać się następne.

prezes zarządu GreenWay Polska - Rafał Czyżewski

Sieć GreenWay w liczbach

  • obecnie w sieci GreenWay działa 120 stacji ładowania, z czego 80 w Polsce, 75% to stacje szybkiego ładowania
  • w ramach programu inwestycyjnego liczba stacji zwiększy się do ponad 850 i dzięki temu powstanie około:
  • 40 stacji ultraszybkiego ładowania (moc do 350 kW)
  • 370 stacji szybkiego ładowania (moc 50 kW i powyżej)
  • 450 stacji półszybkiego ładowania (moc 22 kW)
  • w Polsce po zrealizowaniu inwestycji funkcjonować będzie 630 stacji, w tym około:
  • 20 stacji ultraszybkiego ładowania (moc do 350 kW)
  • 300 stacji szybkiego ładowania (moc 50 kW i powyżej)
  • 310 stacji półszybkiego ładowania (moc 22 kW)

 

Źródło: GreenWay

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).