Goodyear w wyścigu 24h Le Mans | MOTOFAKTOR

Goodyear w wyścigu 24h Le Mans

W najbliższy weekend 13–15 czerwca Goodyear powróci na tor Le Mans, by wesprzeć aż 41 zespołów w 93. edycji najbardziej prestiżowego wyścigu długodystansowego na świecie.

Producent dostarczy ponad 8000 opon i zaangażuje blisko 100 ekspertów technicznych, obsługując wszystkie ekipy w klasach LMGT3 i LMP2. Trwałość i osiągi ogumienia ponownie odegrają kluczową rolę w walce o zwycięstwo w 24-godzinnym maratonie.

Goodyear przewiduje, że niektórzy kierowcy będą w stanie pokonać nawet pięć przejazdów na jednym komplecie opon typu slick podczas wyścigu Le Mans. To dystans odpowiadający dwóm pełnym wyścigom Grand Prix Formuły 1.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeden kierowca nie może prowadzić dłużej niż cztery godziny w ramach sześciogodzinnej tury. W klasach LMGT3 i LMP2 przekłada się to zazwyczaj na około 600 kilometrów. Podczas ubiegłorocznego wyścigu, rozgrywanego w suchych warunkach, niektóre zespoły klasy LMGT3 zdołały przejechać odcinki przekraczające ten dystans nawet na jednym komplecie opon.

Właśnie dlatego trwałość ogumienia stanowi kluczowy element strategii Goodyeara w długodystansowych wyścigach. Producent koncentruje się na dostarczaniu opon, które zapewniają wysokie osiągi przez możliwie najdłuższy czas.

Dla Goodyeara tegoroczny 24-godzinny wyścig Le Mans ma szczególne znaczenie, ponieważ mija dokładnie 45 lat od wprowadzenia na rynek linii opon Eagle. To legendarna seria ogumienia, która łączy wyścigowe dziedzictwo Goodyeara z osiągami opon drogowych klasy premium.

Nazwa Goodyear Eagle stała się synonimem sukcesu w sportach motorowych – widniała na bokach samochodów zwyciężających w Formule 1, NASCAR, IndyCar
i Le Mans, a także na niektórych z najbardziej pożądanych aut drogowych na świecie.

Tegoroczny wyścig zapowiada się jako najbardziej wyrównany pod względem konkurencji w historii Le Mans. Równe szanse uczestnikom w obu klasach obsługiwanych przez Goodyear zapewnią jednakowe mieszanki opon typu slick oraz na mokrą nawierzchnię.

Goodyear będzie wyraźnie obecny nie tylko na torze. Jednym z symboli silnego związku marki z tym prestiżowym wydarzeniem będzie legendarny sterowiec Goodyear Blimp, który pojawi się nad torem w ramach jubileuszowej trasy z okazji 100-lecia swojego istnienia.

Goodyear Blimp

Goodyear z radością wraca co roku do Le Mans. To najważniejsze wydarzenie w kalendarzu długodystansowych wyścigów i zarazem kluczowy moment dla naszej marki, zwłaszcza teraz, gdy świętujemy 45-lecie istnienia legendarnej linii opon Eagle” – powiedział Mike McGregor, dyrektor Goodyear ds. wyścigów długodystansowych w regionie EMEA. „W tym roku kierowcy mogą pokonać nawet pięć przejazdów na jednym komplecie opon, a to oznacza, że nasze mieszanki wytrzymują maksymalny czas jazdy dopuszczony przepisami. Ponieważ zespoły i tak zmieniają opony przy każdej zmianie kierowcy, dalsze wydłużanie przebiegu nie przynosi już strategicznych korzyści. Taki poziom trwałości i wydajności to efekt tysięcy godzin prac badawczo-rozwojowych, testów i analiz danych. Wszystko po to, by stworzyć nową generację opon dedykowanych długodystansowym wyścigom” – dodał M. McGregor.

Dwie kategorie, jeden cel: zwycięstwo na Le Mans

W klasie LMGT3 wszystkie zespoły będą korzystać z niezawodnej mieszanki „Eagle Medium” oraz opon na mokrą nawierzchnię. Oba warianty zostały zaprojektowane tak, by zapewniać maksymalne osiągi niezależnie od warunków pogodowych.

W klasie LMP2 do rywalizacji zgłoszono 17 zespołów, wywodzących się m.in. z European Le Mans Series (ELMS) oraz równoważnych serii mistrzostw w Ameryce Północnej i Azji. Zawodnicy będą korzystać z nowej specyfikacji opon slick Goodyear „Eagle Medium” dla LMP2, która w imponującym stylu zadebiutowała w ubiegłym miesiącu podczas 4-godzinnego wyścigu na torze Le Castellet.

Ponieważ LMP2 nie jest już stałą kategorią w mistrzostwach WEC, 24-godzinny wyścig Le Mans stanowi dla tych zespołów wyjątkową i prestiżową szansę na rywalizację na arenie światowej.

Goodyear dostarczy na Le Mans ponad 8000 opon i rozmieści na torze zespół wsparcia technicznego liczący około 100 specjalistów. Będą oni gotowi obsłużyć co najmniej dwie trzecie wszystkich samochodów startujących w tym legendarnym wyścigu – łącznie 41 zgłoszeń.

Le Mans 2024 fot. William Joly
Le Mans 2024, fot. William Joly

Tegoroczna edycja Le Mans to największa operacja, jakiej Goodyear kiedykolwiek się podjął w historii tego wyścigu. To ogromne wyzwanie, ale jesteśmy na nie
w pełni przygotowani. Le Mans to prawdziwa perła w koronie wyścigów długodystansowych i wyjątkowa okazja, by zaprezentować naszą technologię
i doświadczenie. Jesteśmy dumni i podekscytowani, że możemy odegrać tak istotną rolę w tym legendarnym wydarzeniu i wspierać tak wiele zespołów rywalizujących w jednym z najbardziej prestiżowych wyścigów na świecie” – wyjaśnił M. McGregor.

Stworzenie opony, która sprawdza się na wielu różnych torach, pasuje do samochodów z silnikiem umieszczonym z przodu, centralnie lub z tyłu, a jednocześnie spełnia oczekiwania zarówno profesjonalnych kierowców, jak i amatorów – to ogromne wyzwanie. Efektem tego kompleksowego procesu rozwojowego był sukces zespołów startujących w inauguracyjnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans w klasie LMGT3 w 2024 roku.

Główne wydarzenie, czyli 24-godzinny wyścig Le Mans, wystartuje w sobotę 14 czerwca o godzinie 16:00 czasu CEST.

Źródło: Goodyear
Zdjęcie główne:Le Mans 2024 fot. Clement

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google