Goodyear przygotowuje się do następnej rundy ETRC | MOTOFAKTOR

Goodyear przygotowuje się do następnej rundy ETRC

W najbliższy weekend (14-15 września), na belgijskim torze Zolder, odbędzie się 6. runda ETRC. Goodyear staje do tej rywalizacji jako wyłączny dostawca opon.

Mistrzostwa ETRC 2019 to intensywna walka pomiędzy 18. kierowcami i wiodącymi producentami, w tym IVECO, Mercedes-Benz, Freightliner i MAN. W tegorocznej rywalizacji bierze udział czterech byłych mistrzów Europy w wyścigach ciężarówek, w tym obecny pięciokrotny mistrz Jochen Hahn z Altensteig w Niemczech, który zawzięcie broni swojego tytułu.

 

Wyścigi ciężarówek to ekscytujące pojedynki, które sprawdzają możliwości kierowców, maszyn i opon. Rywalizuje w nich osiemnaście pojazdów, jadących z prędkością do 160 km/h, zaledwie kilka centymetrów od siebie, aby uzyskać najlepszą pozycję w każdym zakręcie.

 

Dla porównania, typowy ciągnik siodłowy spotykany na drodze waży 40 ton (z przyczepą i pełnym obciążeniem), ma silnik o mocy około 480 KM, moment obrotowy 2300 Nm i przeważnie jedzie z prędkością 80-100 km/h. Przygotowane do wyścigów ciężarówki, bazujące na ciągnikach siodłowych 4 x 2, wyposażone są w potężne silniki o mocy 1500 KM i średnim momencie obrotowym 5500 Nm, które rozpędzają ciężarówki od 0 do 100 km/h w 5 sekund i od 30 do 160 km/h w zaledwie 6 sekund.

Innowacje z toru na drodze

Biorąc pod uwagę charakter Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Pojazdów Ciężarowych, opony i strategia mają tutaj kluczowe znaczenie, a zespoły liczą na wysoką jakość naszych produktów, aby poprawiać osiągi. Ciężarówki przyspieszają jak samochody sportowe, mają silniki o dużej mocy i hamulce, które niekiedy dosłownie płoną. Te wyścigi to najlepszy poligon doświadczalny dla rozwoju naszych najwyższej jakości opon drogowych, takich jak niedawno wprowadzone na rynek Goodyear KMAX GEN-2 i FUELMAX GEN-2.

dyrektor ds. marketingu opon użytkowych Goodyear w Europie - Maciej Szymański

 

Mistrzostwa obejmują osiem imprez organizowanych w różnych krajach i na różnych torach. Każdy weekend wyścigowy to ekscytujące widowisko składające się z czterech wyścigów oraz kwalifikacji i sesji treningowych. To ciężka próba dla opon pod względem przyspieszenia, hamowania, wytrzymałości eksploatacyjnej i termicznej.

 

W 2004 r. Goodyear opracował indywidualny program rozwoju dla opon do wyścigów ciężarówek. Pierwsza specjalnie zaprojektowana opona wyścigowa sygnowana logo marki, dedykowana do pojazdów ciężarowych, weszła do produkcji zaledwie rok po przystąpieniu do zawodów. Od tego czasu ogumienie wyścigowe ewoluowało, włączając w to wprowadzenie pierwszych chipów RFID (identyfikacji radiowej) w 2011 r.

 

Zastosowane chipy wsparły sędziów FIA w monitorowaniu wykorzystania opon przez zespoły, co zapewniło uczciwą rywalizację. Po intensywnych testach w wyścigach pojazdów ciężarowych, technologia ta jest obecnie stosowana w oponach Goodyear do zastosowań drogowych i mieszanych. Chip umieszczony wewnątrz opony pomaga optymalizować codzienną pracę floty i konserwację ogumienia. Zapewnia każdej oponie unikalny kod identyfikacyjny, ułatwiający śledzenie i monitorowanie jej przez cały okres eksploatacji. Jest także czynnikiem odstraszającym złodziei, ponieważ ogumienie można śledzić.

Mistrzostwa Europy FIA w Wyścigach Pojazdów Ciężarowych zrzeszają wyselekcjonowaną grupę innowacyjnych partnerów technologicznych i utalentowanych kierowców. Jesteśmy dumni z naszego wieloletniego zaangażowania w wyścigi samochodów ciężarowych i roli wyłącznego dostawcy opon, ponieważ pozwala nam to testować nowe technologie w trudnych i konkurencyjnych warunkach. Przy okazji pokazujemy również innowacyjne możliwości naszych zespołów w zakresie oferowania doskonałych rozwiązań mobilnych dziś i w przyszłości.

- Maciej Szymański

Opony Goodyear Truck Racing – informacje techniczne

Opony Goodyear Truck Racing są produkowane w rozmiarze 315/70R22.5 i wykorzystują najnowszej generacji karkasy marki Goodyear z bieżnikiem o specjalnej konstrukcji, dostosowanym do ekstremalnych warunków panujących na torze:

 

  • W celu zmniejszenia ryzyka przegrzania zastosowano specjalny dwuwarstwowy bieżnik, a w warstwie spodniej mieszankę o właściwościach chłodzących. Podobna technologia jest stosowana w najnowszych modelach Goodyear KMAX GEN-2 i FUELMAX GEN-2.
  • Specjalny bieżnik zapewnia bardzo wysoką przyczepność zarówno na suchym, jak i mokrym torze, ponieważ w wyścigach ciężarowych dozwolony jest tylko jeden typ opon, inaczej niż w wyścigach samochodowych.
  • By sprostać wysokim prędkościom i wymaganiom w zakresie prowadzenia, zwiększono sztywność opon, co poprawia ich zachowanie. Asymetryczna konstrukcja barku i obwodowe rowki ze specjalną mieszanką bieżnika wyścigowego zapewniają jednakowe osiągi wszystkim kierowcom i na wszystkich torach.
  • Ogumienie zapewnia również optymalny rozkład nacisku na podłoże podczas jazdy po prostej i w zakrętach, co zapewnia wysoką odporność na pogorszenie jakości prowadzenia podczas ich pokonywania.

Program Mistrzostw Europy w wyścigach samochodów ciężarowych FIA 2019

  1. Runda – Misano Adriatico, Włochy – 25-26 maja
  2. Runda – Hungaroring, Węgry – 22-23 czerwca
  3. Runda – Slovakia Ring, Słowacja – 6-7 lipca
  4. Runda – Nürburgring, Niemcy – 20-21 lipca
  5. Runda – Most, Czechy – 31 sierpnia – 1 września
  6. Runda – Zolder, Belgia – 14-15 września
  7. Runda – Le Mans, Francja – 27-29 września
  8. Runda – Jarama, Hiszpania – 5-6 października

 

Najnowsze wyniki i wszelkie informacje na temat sezonu 2019 ETRC można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej mistrzostw.

 

Źródło: Goodyear

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).