Goldman Sachs: ceny baterii do EV chwilowo wzrosną | MOTOFAKTOR

Goldman Sachs: ceny baterii do EV chwilowo wzrosną

W związku z ostatnią prognozą dotyczącą cen tzw. zielonych metali, analitycy Goldman Sachs zdecydowali się podwyższyć prognozę dla cen baterii do EV.

 

Goldman Sachs obecnie szacuje, że latach 2022/23/24/25 będą one rosnąć odpowiednio o 18%/26%/15%/8% (wzrost z 133 USD/kWh w 2021 r. do 164 USD/kWh w 2023 r., a następnie spadek do 114 USD/kWh w 2025 r.). Jednocześnie zdaniem Goldman Sachs, w długiej perspektywie koszt baterii powinien spadać wraz z postępującymi innowacjami oraz zwiększaniem wydajności produkcji.

 

Równolegle, eksperci Goldman Sachs przewidują, że w skali globalnej sprzedaż samochodów obniży się o 3-5%, lecz spadek ten odbędzie się bez udziału pojazdów niskoemisyjnych.

Wzrost cen zielonych metali a lepsza chemia w akumulatorach

Według szacunków GS, wyższe ceny surowców zrównoważą ok. 40% deflacji kosztów spowodowanej poprawą technologii i chemii w latach 2020-25. Chociaż wydaje się, że hossa na metalach akumulatorowych osiągnęła szczyt, nowe prognozy GS ws. cen metali są nadal wyższe niż historyczne średnie poziomy z 5 lat (zwłaszcza w przypadku niklu). Co więcej, ceny spotowe i kontraktowe litu znacznie się rozeszły w ostatnich miesiącach, szczególnie na rynku wodorotlenku litu, który jest zdominowany przez ceny kontraktowe, i GS oczekuje, że ceny kontraktowe będą opóźniać się w stosunku do cen spotowych o 2-3 kwartały. Ogólnie GS podnosi swoje prognozy średniej globalnej ceny akumulatorów 2022E-25E o 8-26% i spodziewa się, że cena akumulatorów osiągnie szczyt w 2023 r.

 

Wydaje się, że hossa na metalach akumulatorowych osiągnęła szczyt, ale znaczenie ma również poziom cen metali. Ceny surowców do akumulatorów uległy pewnej korekcie, ale pozostają na wysokim poziomie. Globalny zespół GS ds. surowców przedstawił niedawno nowe prognozy dotyczące węglanu litu (spot) na poziomie 61/18,5 ($/kg) w latach 2022/23E. Odzwierciedlają one silną cenę litu w 2022 r., podczas gdy GS spodziewa się, że rynek litu powróci w kierunku przedłużonej fazy nadwyżki po znacznym zaostrzeniu trendu w zeszłym roku. Z drugiej strony ceny wodorotlenku litu (kontraktowe) według GS prawdopodobnie wykażą mniej gwałtowny wzrost cen w 2022 r. (35 USD/kg), ale bardziej trwały poziom w 2023 r. (32 USD/kg), a także z dłuższego okresu obowiązywania umowy .

 

Jeśli chodzi o nikiel, zespół GS ds. surowców spodziewa się, że ekstremalna szczelność na rynku niklu do akumulatorów utrzyma się w tym roku i podniósł prognozowaną cenę 12 mln do 37 500 USD/t (wcześniej: 25 000 USD/t). Chociaż zespół nie wierzy, że nikiel może utrzymać ceny na tak wysokich poziomach w dłuższej perspektywie, utrzymujące się napięte salda w transakcjach terminowych i brak dostaw klasy 1 w przygotowaniu sprawiają, że zespół widzi ceny na podwyższonych poziomach przez następne 2-3 lata (2023E 37 500 USD/t w porównaniu z poprzednimi 25 000 USD/t).

 

Koszt litu i niklu stanowi, odpowiednio, ok. 10 ~ 20% i ok. 10% średnich światowych cen akumulatorów. W tych obliczeniach GS bierze pod uwagę globalną średnią ważoną różnych typów akumulatorów, w tym NCM, LFP, NCA itp. Po korektach prognoz zespołu ds. towarów GS podnosi swoją globalną średnią prognozę cenową zestawu akumulatorów do 160/164 USD/kWh dla 2022/23E i 114 USD/kWh do 2025E (wcześniej: 136/130 USD/kWh dla 2022/23E i 105 USD/kWh do 2025E). Szacuje, że rosnące ceny surowców skompensowały ok. 40% deflacji kosztów spowodowanej rozwojem technologii i chemii w latach 2020-25.

Wyższe ceny baterii a rynek EV

Globalny popyt na samochody wyprzedza dziś podaż. Wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych nadal jest dwucyfrowy. Produkcja lekkich pojazdów spadła do 77,2 mln sztuk w 2021 r., 19% poniżej szczytu 95,1 mln z 2017 r. Podczas gdy poziom z 2021 r. jest już zgodny z wcześniejszymi okresami korekty rynkowej (-16%, 2007-09), globalny zespół motoryzacyjny GS dostrzega dalszą niepewność dotyczącą zarówno produkcji samochodów (powolny postęp w rozwiązywaniu niedoborów półprzewodników i opóźnień w dostawach części), jak i popyt (otoczenie makro w Chinach, USA i Indiach). W różnych regionach istnieją dowody w postaci rekordowych cen i niskich zapasów, które potwierdzają, że podstawowy popyt może być wyższy niż obecny poziom produkcji. Sprzedaż pojazdów elektrycznych nadal jest jasnym punktem w szerszej sprzedaży samochodów — podczas gdy tempo wzrostu spadło w porównaniu z poziomem z 2021 r., sprzedaż w marcu nadal wzrosła o 29% rok do roku

 

Analiza TCO (całkowitego kosztu posiadania) wskazuje na podobną konkurencyjność kosztową EV względem ICE (samochodów spalinowych) przy rosnących cenach energii. Koszty baterii stanowią około 30% całkowitych kosztów pojazdów elektrycznych, a redukcja tych kosztów jest niezbędna, aby firmy EV stały się opłacalne ekonomicznie. Silna cena ropy wspiera sprzedaż pojazdów elektrycznych, nawet jeśli ceny akumulatorów spadną mniej niż poprzednie oczekiwania.

 

GS uważa, że okres spłaty premii EV (tj. liczba lat potrzebnych do obniżenia kosztów benzyny w celu pokrycia premii z tytułu kosztów EV w porównaniu z ICE) wynoszący około 3 lata jest progiem, aby nowy układ napędowy był powszechnie akceptowany przez konsumentów.

 

Analiza TCO wskazuje na podobną konkurencyjność kosztową EV względem ICE przy rosnących cenach energii. Według zespołu GS Europe Autos, pomimo niedawnych wzrostów kosztów energii elektrycznej, podobne wzrosty cen ropy oznaczają, że koszty pojazdów typu BEV w porównaniu z pojazdami typu ICE pozostały zasadniczo takie same.

 

Pełna analiza Goldman Sachs odnośnie przewidywanej sytuacji rynku EV jest dostępna TUTAJ.

 

Źródło: Goldman Sachs

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).