W latach 2010-2019 liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Europie zmniejszyła się o 23%, ale spadek wskaźnika śmiertelności na drogach zwalnia w większości krajów UE, mimo że 8 z badanych krajów zarejestrowało w 2019 r. najniższy poziom śmiertelności – informuje Parlament Europejski. W 2019 r. najbezpieczniej w UE było na drogach w Szwecji i Irlandii, a najmniej w Rumunii, Bułgarii i Polsce.
Ze wstępnych danych za 2019 r. wynika, że najlepsze wyniki uzyskiwały Szwecja (22 ofiary na 1 mln mieszkańców) i Irlandia (29/mln), natomiast najwięcej ofiar śmiertelnych w 2019 r. powodowały wypadki w Rumunii (96/mln), Bułgarii (89/mln) i Polsce (77/mln). Jeśli chodzi o Polskę, w perspektywie ostatniej dekady nastąpił znaczny postęp – liczba ofiar w 2019 r. była o 26% niższa niż w 2010 r. – jednak w stosunku do 2018 r. praktycznie nie uległa zmianie.
Tylko w dwóch krajach liczba ofiar śmiertelnych przekraczała 80 na milion mieszkańców, podczas gdy w 2010 r. było takich krajów siedem. W połowie wszystkich państw członkowskich wskaźnik ten był poniżej 50, zaś w dziesięciu państwach – poniżej 40. Ogółem osiem państw członkowskich odnotowało w 2019 r. najniższy wskaźnik ofiar śmiertelnych w historii statystyk: Chorwacja, Finlandia, Francja, Grecja, Luksemburg, Łotwa, Niemcy i Szwecja.
W skali całej UE liczba ofiar spadła w 2019 r. o 2%. Największe spadki w stosunku do poprzedniego roku odnotowały Szwecja (-32%), Finlandia (-14%) i Łotwa (-12%). Zestawienie to nie obejmuje państw, w których śmierć na drogach ponosi mniej niż 100 osób rocznie, ponieważ w tych krajach występują duże wahania roczne. Nawet w krajach, w których roczna liczba ofiar śmiertelnych przekracza 100, niejednokrotnie podlega ona znacznym wahaniom, np. w Szwecji liczba ofiar wzrosła w 2018 r. o 28%, a następnie w 2019 r. spadła o 31%. Uderzający wzrost liczby ofiar – o 20% – odnotowano natomiast w Danii, a mniejsze wzrosty na Słowacji (+7%), na Litwie (+6%) i w Belgii (+6%).
W 2018 r., 12% ofiar śmiertelnych na drogach w UE było w wieku 18-24, podczas gdy tylko 8% populacji Europy jest w tym wieku, co oznacza, że młodzi ludzie są nieproporcjonalnie bardziej narażeni na śmiertelny wypadek drogowy. Jednak od 2010 r., liczba ofiar śmiertelnych w tej grupie wiekowej spadła o 43%.
Odsetek ofiar śmiertelnych w podeszłym wieku (65 lat i więcej) wzrósł z 22% w 2010 r. do 28% w 2018 r. Dzieci poniżej 15 roku życia stanowiły 2% ofiar.
Trzy czwarte (76%) ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w całej UE to mężczyźni – ta proporcja pozostaje praktycznie niezmienna od 2010 r. i jest podobna we wszystkich krajach UE.
28% wszystkich śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w 2018 r. stanowiły osoby w wieku co najmniej 65 lat. W miastach odsetek ofiar w tym wieku wzrasta do 38%. Osoby w tej grupie wiekowej są szczególnie narażone na śmierć w wypadku jako piesi – stanowią one 58% wszystkich pieszych ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w miastach.
Z kolei osoby w wieku od 18 do 25 lat stanowią 13% ofiar wypadków na drogach w UE, choć ich odsetek w ogóle ludności wynosi jedynie 8%. Oznacza to, że młodzi ludzie niewspółmiernie częściej ponoszą śmierć w wypadkach drogowych. Większość (64%) młodych ludzi, którzy zginęli w wypadkach drogowych, to kierowcy lub pasażerowie samochodów osobowych, a jedynie 8% stanowili piesi.
16 kwietnia 2019, Parlament zagłosował za nowymi przepisami mającymi na celu zmniejszenie liczby wypadków poprzez wprowadzenie szeregu zabezpieczeń, takich jak inteligentne dostosowanie prędkości, systemy ostrzegania o spadku poziomu uwagi kierowcy i awaryjny system hamowania. Jako że błąd ludzki dotyczy około 95% wszystkich wypadków drogowych, obowiązkowe technologie bezpieczeństwa mogą pomóc ocalić 25 000 istnień ludzkich i uniknąć co najmniej 140 000 poważnych obrażeń do 2038 r.
Aby uczynić drogi bezpieczniejszymi, UE wzmacnia również zasady zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury i pracuje nad harmonizacją przepisów dla pojazdów autonomicznych.
Źródło: Parlament Europejski