Gdzie najbezpieczniej na drogach w UE? | MOTOFAKTOR

Gdzie najbezpieczniej na drogach w UE?

Europejskie drogi pozostają najbezpieczniejsze na świecie, ale w których krajach jest najbezpieczniej?
24/08/2020

W latach 2010-2019 liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Europie zmniejszyła się o 23%, ale spadek wskaźnika śmiertelności na drogach zwalnia w większości krajów UE, mimo że 8 z badanych krajów zarejestrowało w 2019 r. najniższy poziom śmiertelności – informuje Parlament Europejski. W 2019 r. najbezpieczniej w UE było na drogach w Szwecji i Irlandii, a najmniej w Rumunii, Bułgarii i Polsce.

Ze wstępnych danych za 2019 r. wynika, że najlepsze wyniki uzyskiwały Szwecja (22 ofiary na 1 mln mieszkańców) i Irlandia (29/mln), natomiast najwięcej ofiar śmiertelnych w 2019 r. powodowały wypadki w Rumunii (96/mln), Bułgarii (89/mln) i Polsce (77/mln). Jeśli chodzi o Polskę, w perspektywie ostatniej dekady nastąpił znaczny postęp – liczba ofiar w 2019 r. była o 26% niższa niż w 2010 r. – jednak w stosunku do 2018 r. praktycznie nie uległa zmianie.

 

Tylko w dwóch krajach liczba ofiar śmiertelnych przekraczała 80 na milion mieszkańców, podczas gdy w 2010 r. było takich krajów siedem. W połowie wszystkich państw członkowskich wskaźnik ten był poniżej 50, zaś w dziesięciu państwach – poniżej 40. Ogółem osiem państw członkowskich odnotowało w 2019 r. najniższy wskaźnik ofiar śmiertelnych w historii statystyk: Chorwacja, Finlandia, Francja, Grecja, Luksemburg, Łotwa, Niemcy i Szwecja.

 

W skali całej UE liczba ofiar spadła w 2019 r. o 2%. Największe spadki w stosunku do poprzedniego roku odnotowały Szwecja (-32%), Finlandia (-14%) i Łotwa (-12%). Zestawienie to nie obejmuje państw, w których śmierć na drogach ponosi mniej niż 100 osób rocznie, ponieważ w tych krajach występują duże wahania roczne. Nawet w krajach, w których roczna liczba ofiar śmiertelnych przekracza 100, niejednokrotnie podlega ona znacznym wahaniom, np. w Szwecji liczba ofiar wzrosła w 2018 r. o 28%, a następnie w 2019 r. spadła o 31%. Uderzający wzrost liczby ofiar – o 20% – odnotowano natomiast w Danii, a mniejsze wzrosty na Słowacji (+7%), na Litwie (+6%) i w Belgii (+6%).

 

W 2018 r., 12% ofiar śmiertelnych na drogach w UE było w wieku 18-24, podczas gdy tylko 8% populacji Europy jest w tym wieku, co oznacza, że młodzi ludzie są nieproporcjonalnie bardziej narażeni na śmiertelny wypadek drogowy. Jednak od 2010 r., liczba ofiar śmiertelnych w tej grupie wiekowej spadła o 43%.

 

Odsetek ofiar śmiertelnych w podeszłym wieku (65 lat i więcej) wzrósł z 22% w 2010 r. do 28% w 2018 r. Dzieci poniżej 15 roku życia stanowiły 2% ofiar.

 

Trzy czwarte (76%) ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w całej UE to mężczyźni – ta proporcja pozostaje praktycznie niezmienna od 2010 r. i jest podobna we wszystkich krajach UE.

Osoby starsze stanowią ponad jedną czwartą wszystkich ofiar śmiertelnych

28% wszystkich śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w 2018 r. stanowiły osoby w wieku co najmniej 65 lat. W miastach odsetek ofiar w tym wieku wzrasta do 38%. Osoby w tej grupie wiekowej są szczególnie narażone na śmierć w wypadku jako piesi – stanowią one 58% wszystkich pieszych ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w miastach.

 

Z kolei osoby w wieku od 18 do 25 lat stanowią 13% ofiar wypadków na drogach w UE, choć ich odsetek w ogóle ludności wynosi jedynie 8%. Oznacza to, że młodzi ludzie niewspółmiernie częściej ponoszą śmierć w wypadkach drogowych. Większość (64%) młodych ludzi, którzy zginęli w wypadkach drogowych, to kierowcy lub pasażerowie samochodów osobowych, a jedynie 8% stanowili piesi.

Co robi UE, aby zmniejszyć liczbę wypadków drogowych?

16 kwietnia 2019, Parlament zagłosował za nowymi przepisami mającymi na celu zmniejszenie liczby wypadków poprzez wprowadzenie szeregu zabezpieczeń, takich jak inteligentne dostosowanie prędkości, systemy ostrzegania o spadku poziomu uwagi kierowcy i awaryjny system hamowania. Jako że błąd ludzki dotyczy około 95% wszystkich wypadków drogowych, obowiązkowe technologie bezpieczeństwa mogą pomóc ocalić 25 000 istnień ludzkich i uniknąć co najmniej 140 000 poważnych obrażeń do 2038 r.

 

Aby uczynić drogi bezpieczniejszymi, UE wzmacnia również zasady zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury i pracuje nad harmonizacją przepisów dla pojazdów autonomicznych.

 

Źródło: Parlament Europejski

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).