Gdy pompa wysokiego ciśnienia już nie działa | MOTOFAKTOR

Gdy pompa wysokiego ciśnienia już nie działa

Przez większość czasu pompa wtryskowa wykonuje swoją pracę bez zarzutu, ale kiedy zaczyna szwankować, trzeba działać.

Pompa wtryskowa i pompa paliwowa tworzą „podwójne serce” silnika spalinowego: układ ten zapewnia, że ​​zawory wtryskowe rozprowadzają dostarczane paliwo o wymaganym ciśnieniu tak dokładnie, jak to możliwe, w komorach spalania cylindrów. Przez większość czasu pompa wtryskowa wykonuje swoją pracę bez zarzutu, ale kiedy zaczyna szwankować, musisz działać. Czasopismo „FREIE WERKSTATT” pyta Slavę Merk, trenera technicznego w Hitachi Astemo, co wskazuje na zbliżającą się awarię pompy i co należy wziąć pod uwagę podczas koniecznej wówczas „operacji serca”.

Na jakiej podstawie ja - pracownik warsztatu - rozpoznam, że trzeba wymienić pompę wysokiego ciśnienia?

Slava Merk: Przede wszystkim możesz wiele zrobić, aby w ogóle temu zapobiec. Powiada się „lepiej jest zapobiegać niż leczyć”. Sama pompa wysokiego ciśnienia jest bezobsługowa, ale szczególnie w modelach z płaskim popychaczem przy wymianie oleju należy zdemontować popychacz i sprawdzić jego stan. Popychacz z czasem zużywa się i w najgorszym wypadku może pęknąć, co prowadzi do uszkodzenia silnika. Po wymontowaniu popychacza następuje również kontrola pompy wysokiego ciśnienia. Na pompie nie powinno być śladów zużycia.

 

W warsztacie należy również sprawdzić sprężynę i tłok w zdemontowanej pompie wysokiego ciśnienia. Jeśli oba są w porządku, nie ma potrzeby podejmowania działań. Ślady rdzy na niepowlekanej sprężynie nie mają żadnego wpływu na funkcjonowanie.

 

Jeśli tłok nie jest już czarny, jak w przypadku nowej pompy, nie jest to powód do niepokoju. Czarna warstwa na tłoku ściera się w ciągu pierwszych 50.000 km i tworzą się srebrne pierścienie. Tłok nie powinien jednak wykazywać żadnych zarysowań ani śladów szlifowania – w takim przypadku należy sprawdzić cały układ paliwowy pod kątem odprysków metalu i wymienić pompę. Odpryski metalu w filtrze paliwa wskazują na uszkodzenie pompy wysokiego ciśnienia.

Widok wnętrza silnika: pompa wysokiego ciśnienia w warunkach optymalnych zapewnia sprawne funkcjonowanie całego układu

Jakie oznaki powinny skłonić właściciela pojazdu do wizyty w warsztacie?

W samym pojeździe, niektóre objawy mogą wskazywać na prawdopodobnie uszkodzoną pompę wysokiego ciśnienia, takie jak brak mocy w górnym zakresie obrotów, nierówna praca na biegu jałowym i słaby rozruch pojazdu lub gaśnięcie silnika podczas jazdy. Wyciek paliwa byłby również pilnym sygnałem ostrzegawczym, podobnie jak rozcieńczenie oleju przez paliwo.

 

W przypadku takich wskazań warsztat nie powinien jednak od razu wymieniać pompy wysokiego ciśnienia, ponieważ rzadko jest ona odpowiedzialna za takie objawy. Przy prawidłowej konserwacji będzie służyła przez cały okres eksploatacji silnika!

O czym należy pamiętać przy demontażu starej pompy wysokiego ciśnienia?

Przy wymianie pompy wysokiego ciśnienia należy koniecznie sprawdzić wałek rozrządu. Jeśli wałek rozrządu posiada ślady ścierania, również wymaga on wymiany. Wszelkie uszkodzenia wałka rozrządu mają wpływ na działanie pompy wysokiego ciśnienia. Ważne jest, aby sprawdzić przyczynę awarii pompy.

 

Może to być na przykład filtr pompy paliwowej niskiego ciśnienia, który nie został wymieniony w wymaganym terminie. Ewentualnie gumowy wąż, zamontowany po stronie niskiego ciśnienia pompy, który stał się porowaty. Jeśli wąż powoli się rozpada, cząsteczki gumy mogą stopniowo zatykać pompę wysokiego ciśnienia.

Pompy wysokiego ciśnienia są delikatnymi komponentami i wymagają odpowiedniej uwagi podczas instalacji.

Na co należy zwrócić uwagę przy instalacji nowej pompy wysokiego ciśnienia?

Podczas instalacji bardzo ważna jest czystość. Nową pompę wysokiego ciśnienia należy rozpakować dopiero na krótko przed montażem i nigdy nie trzymać jej za tłok, ponieważ może to spowodować jego wysunięcie. Gdyby to się zdarzyło, w żadnym wypadku nie wolno instalować pompy wysokiego ciśnienia! Tłoka nie można wsunąć z powrotem bez uszkodzenia uszczelki.

 

W przypadku upadku pompy wysokiego ciśnienia nie wolno jej ponownie używać, ponieważ mogłoby to doprowadzić do nieszczelności.

 

Dokręcanie śrub podczas montażu najlepiej jest wykonywać za pomocą klucza dynamometrycznego, ponieważ zbyt mocne dokręcenie śrub może spowodować uszkodzenie kołnierza lub samej pompy. Przed zamontowaniem pompy należy nanieść niewielką ilość oleju na tłok, popychacz, sprężynę i wokół uszczelki. Dla bezpiecznego montażu pompy wysokociśnieniowej krzywka wału rozrządu powinna znajdować się w najniższym punkcie.

 

Szczegółowa instrukcja wideo (przykład Audi 2.0 FSI):

Źródło: Hitachi

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).