GDDKiA podsumowała rok i podała kolejne cele | MOTOFAKTOR

GDDKiA podsumowała rok i podała kolejne cele

GDDKiA podsumowała zadania na istniejącej sieci polskich dróg, które były realizowane w 2021 r., i przedstawiła plany w tym zakresie na 2022 r.

Zadania zakończone w 2021 r.

W 2021 r. ukończono 110 zadań na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Zadania swym zakresem obejmowały kompleksowe rozbudowy dróg i wzmocnienia konstrukcji do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Oznacza to, że w ramach rozbudowy drogi krajowej, nawierzchnia konstrukcji drogi dostosowywana jest do ruchu pojazdów ciężarowych o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony.

 

Zakończone zadania dotyczyły również punktowej poprawy w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) poprzez budowę rond, lewoskrętów czy odseparowania ciągów komunikacyjnych, które wykorzystują niechronieni uczestnicy ruchu, od ruchu samochodowego. GDDKiA zrealizowała również zadania związane z budową chodników i dróg rowerowych oraz oświetlenia i sygnalizacji świetlnych.

 

W zakresie przebudowy i rozbudowy dróg krajowych w 2021 r. ukończono między innymi:

 

  1. rozbudowę DK91 w m. Łęczyca (ok. 3,2 km) w woj. łódzkim,
  2. rozbudowę DK77 na odcinku Gorzyce – Wólka Pełkińska – Pełkinie (ok. 8,5 km) w woj. podkarpackim,
  3. rozbudowę DK53 na odcinku Kośno – Tylkowo (ok. 3,2 km) w woj. warmińsko-mazurskim,
  4. przebudowę DK66 w m. Szepietowo (ok. 2,9 km) w woj. podlaskim,
  5. rozbudowę DK84 na odcinku Lesko – Glinne (dł. 2,30 km) w woj. podkarpackim,
  6. rozbudowę DK79 oraz DK48 na odcinku przejście przez . Kozienice odcinek I, (dł. 1.078 km) w woj. mazowieckim.

Remonty w 2021 r.

W 2021 roku na realizację remontów dróg przeznaczono kwotę ponad 289 mln zł. Zakończono realizację 89 zadań o łącznej długości ok. 244 km. Były to m.in. remonty:

 

  • S11 na odcinku Poznań – Kórnik (ok. 24 km w rozbiciu na dwie jezdnie) w woj. wielkopolskim,
  • DK92 na odcinkach Rzepin – Boczów, Stok – Bucze, Brójce – Lutol Suchy (ok. 9 km) w woj. lubuskim,
  • DK12 na odcinku Ludwinów – Wólka Okopska (ok. 4 km) w woj. lubelskim,
  • DK5 w ciągu obwodnicy Kamiennej Góry (ok. 3 km) w woj. dolnośląskim.

Przetargi ogłoszone w 2021 r.

W 2021 r. ogłoszono 185 przetargów związanych z działaniami na istniejącej sieci. Wśród tych postępowań 27 zadań o łącznej długości ok. 150 km dotyczyło rozbudowy, w tym m.in.:

 

  1. DK22 na odcinku Chojnice – Czersk (ok. 22 km) w woj. pomorskim,
  2. DK94 na odcinku Zederman – Jerzmanowice (II etap) (ok. 8 km) w woj. małopolskim,
  3. DK51 na odcinku Smolajny – Kosyń (ok. 2 km) w woj. warmińsko-mazurskim,
  4. DK40 w m. Głuchołazy (ok. 1 km) w woj. opolskim.

 

W 2021 r. GDDKiA ogłosiła 75 postępowań przetargowych na utrzymanie dróg krajowych, z czego 22 postepowania dotyczyły całorocznego utrzymania, zaś pozostałe 53 dotyczyły poszczególnych asortymentów robót wykonywanych podczas prac utrzymaniowych.

Przetargi na rok 2022

W 2022 r. planowane jest ogłoszenie przetargów na realizację 76 zadań w zakresie przebudowy bądź rozbudowy dróg krajowych o łącznej długości ok. 440 km.

 

Będą to m.in.:

 

  1. rozbudowa DK79 na odcinku Ciepielów – Lipsko (ok. 6,7 km) w woj. mazowieckim,
  2. rozbudowa DK45 na odcinku Krapkowice – Rogów Opolski (ok. 6,6 km) w woj. opolskim,
  3. rozbudowa DK65 na odcinku Olecko – Gąski (ok. 5,8 km) w woj. warmińsko-mazurskim,
  4. przebudowa DK94 na odcinku Pyskowice – Zabrze (ok. 12,1 km) w woj. śląskim,
  5. rozbudowa DK63 na odcinku Czyżew – Czyżew Sutki (ok. 4,3 km) w woj. podlaskim.

 

W 2022 r. planowane jest ogłoszenia 113 postępowań przetargowych na utrzymanie dróg krajowych, z czego 30 ma dotyczyć całorocznego utrzymania, a 83 postępowania mają dotyczyć poszczególnych asortymentów robót wykonywanych podczas prac utrzymaniowych.

Remonty w 2022 r.

Wstępny plan na rok 2022 zakłada ukończenie remontów o łącznej długości ok. 323 km dróg krajowych za łączną kwotę niespełna 400 mln zł.

 

Prace remontowe w bieżącym roku objąć mają m.in. ponad 33-kilometrowy (w rozbiciu na dwie jezdnie) odcinek A4 Góra św. Anny – gr. woj. śląskiego i opolskiego, niemal 12-kilometrowy (w rozbiciu na dwie jezdnie) odcinek na S86 Sosnowiec – Katowice (woj. śląskie), niemal 4-kilometrowy (w rozbiciu na dwie jezdnie) odcinek S8 Radzymin – Wola Rasztowska (woj. mazowieckie).

 

W planach są również remonty ponad 4-kilometrowego odcinka DK62 Repki – Gałki (woj. mazowieckie), ponad 4-kilometrowego fragmentu DK25 obejście Stawiszyna (woj. wielkopolskie), a także łącznice węzłów na autostradzie A4 Kraków Bielany i Kraków Tyniec (woj. małopolskie).

 

Podkreślić należy, że w przypadku remontów są to wstępne założenia, które będą mogły być jeszcze korygowane i dostosowywane do bieżących potrzeb.

 

Działania na sieci to również ok. 12 tys. zadań realizowanych w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024, ukierunkowanych na poprawę BRD.

Źródło: GDDKiA

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).