G. Stekla: Staramy się rozwijać się ewolucyjnie, a nie rewolucyjnie | MOTOFAKTOR

G. Stekla: Staramy się rozwijać się ewolucyjnie, a nie rewolucyjnie

Z Grzegorzem Steklą, współwłaścicielem firmy David Vasco, rozmawiała Joanna Piszcz.

Rozmawiamy w czasie spotkania, na które firma David Vasco zaprosiła swoich klientów. Ostatnie takie spotkanie odbyło się prawie dwa lata temu, kiedy firma otworzyła nowe biuro i magazyn w Bielsku-Białej. Co się od tego czasu zmieniło?

Same przeprowadzka w nowe miejsce była najłatwiejszym etapem operacji związanej z otwarciem nowego magazynu.  Najważniejszym elementem było przemodelowanie i zintegrowanie systemów logistycznych oraz stworzenie jak najbardziej efektywnego, ale i prostego systemu adresowania położenia poszczególnych towarów, co przy naszej specyfice (brak tzw. magazynu detalicznego) wiązało się ze sporym wyzwaniem organizacyjnym. Zmiana sposobu pracy magazynierów również została przemodelowana, a dodatkowo wprowadzenie nowych linii produktowych, takich jak klocki i tarcze hamulcowe, wiązało się z decyzjami natury organizacyjnej.

Jaką powierzchnię zajmuje obecnie magazyn, czy firma wprowadziła w nim jakieś udogodnienia techniczne?

Obecnie w pełni operacyjne są dwa magazyny wysokiego składowania (15 m wysokości) – po 1000 m kw. każdy. Do dyspozycji mamy Magazyn A o pojemności 1700 palet oraz Magazyn B o pojemności 2100 miejsc paletowych. Zwiększenie pojemności magazynu B o 400 miejsc w stosunku do magazynu A było możliwe dzięki zastosowaniu wózków systemowych, dzięki którym udało nam się zawęzić do minimum korytarze robocze, w których operator jest wynoszony razem z paletą na odpowiedni poziom składowania. Dodatkowa zaleta, oprócz oszczędności miejsca, to większa precyzja ułożenia palet i zmniejszenie powierzchni operacyjnej wymaganej do obsługi wózka.

Jakie nowe linie produktowe, kategorie produktów pojawiły się w ofercie?

Jesteśmy głównie znani z dystrybucji filtrów VASCO FILTERS. Tutaj pojawiła się całkowicie nowa linia filtrów biofunkcjonalnych VASCO FILTERS B-IONIC o działaniu antyalergicznym. David Vasco jednak dywersyfikuje swoją ofertę i dlatego wprowadził do sprzedaży także szeroką ofertę klocków hamulcowych BREYKO (linia standardowa BREYKO Z oraz linia premium BREYKO Q z pełną ofertą akcesoriów montażowych). Najnowszą propozycją są tarcze hamulcowe, których sprzedaż ruszyła w lutym 2018. W tej chwili oferta BREYKO to 600 referencji klocków oraz prawie 100 referencji tarcz. Rok 2018 to czas budowania naszej oferty właśnie w tym segmencie produktowym.

Czy w planach jest wprowadzenie kolejnych nowości?

Oczywiście plany mamy i są one wielokierunkowe: rozbudowa obecnej oferty asortymentowej filtrów i hamulców (także o szczęki hamulcowe) oraz całkowicie nowe linie, które w tej chwili są w fazie finalizacji, ale pozwolę sobie jeszcze nie uchylać rąbka tej tajemnicy.

Jakie linie produktowe obecnie oferuje David Vasco, czym się charakteryzują?

Nasza główna linia produktowa filtrów VASCO to obecnie prawie 1500 referencji wszystkich typów do samochodów osobowych oraz lekkich dostawczych. Najlepsze perspektywy rozwoju widzimy w filtrach kabinowych, zarówno tych standardowych, z węglem aktywnym jak i biofunkcjonalnych. W naszej ofercie funkcjonuje także alternatywna, ekonomiczna linia filtrów FLUXAR, jednak w związku ze wzrostem zamożności klientów zawiesiliśmy rozwój tej marki.

 

Produktem sezonowym aczkolwiek już zadomowionym u naszych klientów są wycieraczki bezszkieletowe PEXA, które dostępne są w 3 wersjach: standardowym z zaczepem typu „U” do starszych modeli (linia PX), zestawy wyposażone w 10 adaptorów z metalowym zaczepem mocującym (linia PXA) oraz dedykowane wycieraczki do konkretnych modeli (linia PXD). Dostępne są wycieraczki o długościach od 35 do 70 cm.

 

Hamulce BREYKO to w tej chwili oferta prawie 600 referencji klocków, którą rozbudowujemy co 3-4 miesiące o kolejne 50-60 referencji oraz prawie 100 referencji tarcz, tutaj też inwestujemy i już niedługo pojawi się kolejnych 60 referencji. Pracujemy także nad ofertą szczęk hamulcowych, aby móc zaoferować klientom kompletny zestaw elementów układu hamulcowego.

Zmieniają Państwo szatę graficzną opakowań produktów – jak wygląda nowy system?

Po 10 latach funkcjonowania obecnej szaty graficznej postanowiliśmy ją odświeżyć i unowocześnić. Początkowe pomysły kosmetycznych zmian przerodziły się w prawdziwą rewolucję, która jednak spotkała się z bardzo pozytywnymi ocenami naszych klientów. Kolorem dominującym jest czerń, a każdy typ filtrów otrzymał indywidualny kolor łączący się z funkcjonalnością tego produktu. I tak np.: filtry powietrza otrzymały błękit kojarzący się z niebem, chmurami i właśnie powietrzem. Filtry oleju – czerwień, czyli krew, bo przecież olej w układzie silnikowym samochodu to jak krew w organizmie człowieka. Standardowe filtry kabinowe – zieleń, filtry kabinowe z węglem to kolor szary itd. Oprócz samej kolorystyki postawiliśmy na funkcjonalność pudełek m.in. dzięki rozmieszczeniu numeracji czy kodów kreskowych oraz przejrzystość informacji.

Także szata opakowań wycieraczek przeszła zmiany. Zrezygnowaliśmy z plastikowych blistrów na rzecz łatwo otwieralnych pudełek kartonowych, a także wprowadziliśmy pakowanie adaptorów do osobnych opakowań, co zapobiega ewentualnym uszkodzeniom gumy wycieraczki lub ich zagubieniu.

W jakich krajach poza Polską obecne są produkty David Vasco?

Polska tradycyjnie jest naszym głównym rynkiem, ale możemy pochwalić się obecnością w 22 krajach: od Portugalii po Estonię, od Szwecji po Maltę. Cały czas rozbudowujemy naszą bazę klientów. Ostatnio nasze produkty pojawiły się nawet u dystrybutora na Islandii.

Czy nadal firma jest wierna stosowanemu od lat systemowi dystrybucji, czy myślą Państwo o związaniu się z większym dystrybutorem?

Staramy się rozwijać się ewolucyjnie, a nie rewolucyjnie. Od początku naszym klientem docelowym była firma niezależna i działająca na rynku lokalnym. Tak jest do dzisiaj. Oczywiście rynki lokalne są bardzo zróżnicowane i na niektórych z nich współpracujemy z mniejszymi podmiotami, a na niektórych z dużo większymi. Jako właściciel naszych marek jesteśmy zawsze gotowi podejść bardzo indywidualnie do poszczególnych rynków i staramy się tak wybrać partnerów handlowych, aby nie konkurowali oni bezpośrednio i nie dochodziło do niepotrzebnych walk cenowych.

Czy David Vasco planuje kolejne inwestycje?

Po tak dużym wysiłku jak budowa własnego magazynu teraz jesteśmy skupieni na rozbudowie oferty produktowej. Priorytetem jest, aby niezależny partner miał jak najszerszą ofertę linii towarowych i jak największą dostępność od ręki. Utrzymanie dotychczasowej ponad 98 proc. dostępności coraz szerszego asortymentu to spore wyzwanie i mamy zamiar być jeszcze bardziej konkurencyjni w tym zakresie.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).