Filtry oleju bez tajemnic | MOTOFAKTOR

Filtry oleju bez tajemnic

O filtrach oleju rozmawiamy z Bartoszem Stempką, specjalistą ds. wsparcia technicznego Hengst Filtration.

  • Jeśli poziom oleju się zwiększa, należy wymienić olej razem z filtrem.
  • Warto inwestować w filtry wysokiej jakości, które zapewnią lepszą ochronę silnika.
  • Gdy filtry paliwa zostaną zapchane, odczuwamy to w osiągach silnika – w przypadku filtra oleju nie odczujemy żadnej zmiany.
  • O filtrach oleju opowiada Bartosz Stempka, specjalista ds. wsparcia technicznego Hengst Filtration.
  • Więcej informacji na stronie głównej Motofaktora.
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Jak często należy wymieniać filtr oleju, biorąc pod uwagę specyfikę pracy silnika i warunki eksploatacyjne?

Bartosz Stempka – Specjalista ds. wsparcia technicznego Hengst Filtration
Bartosz Stempka, specjalista ds. wsparcia technicznego Hengst Filtration

Wymiana filtra oleju jest kluczowym elementem utrzymania silnika w dobrej kondycji. Oczywiście, wymianę filtra oleju przeprowadzamy razem z wymianą oleju, co zazwyczaj wykonujemy co 15 – 20 tys. km. W niektórych silnikach producenci zalecają wymianę oleju co 30 tys. km. Jednakże, gdy eksploatujemy samochód w trudnych warunkach, takich jak jazda w korkach, czy częste krótkie trasy, to interwał ten powinniśmy skrócić nawet o połowę.

Czy interwały wymiany różnią się w zależności od modelu pojazdu lub stylu jazdy?

Każdy producent określa interwał wymiany filtra oleju, który jest maksymalnym przebiegiem przy najlżejszych warunkach eksploatacji, takich jak jazda ze stałą prędkością po autostradzie. Jednak gdy zajrzymy do instrukcji obsługi, zobaczymy informację, że jeśli jeździmy np. po mieście, to tę czynność należy wykonać wcześniej. Producenci samochodów przewidują specyfikę eksploatacji i na tej podstawie ustalają tę wartość. Na przykład, możemy założyć, że hybrydowa Toyota większość czasu będzie eksploatowana w mieście, dlatego wymianę oleju razem z filtrem należy przeprowadzić co 15 tys. km. Z kolei Skoda z silnikiem diesla będzie pokonywała duże przebiegi głównie po autostradzie, więc producent wydłużył tę wartość.

Czy mogę wydłużyć okres między wymianami filtra oleju, jeśli używam oleju syntetycznego?

Od wielu lat wszystkie silniki smarowane są olejami syntetycznymi i to właśnie pod tą specyfikację oleju dostosowywany jest rodzaj materiału filtracyjnego, ale również maksymalny przebieg. Wydłużanie okresu między wymianą oleju i filtra może spowodować, że olej straci swoje właściwości. Filtr oleju, w przeciwieństwie do filtra paliwa i powietrza, posiada zawór obejściowy, który otwiera się w momencie zapchania filtra i osiągnięcia zbyt dużych oporów przepływu. Gdy przedłużymy interwał wymiany i filtr się zapcha, to zawór ten otworzy się i niefiltrowany olej trafi do układu smarowania.

Jakie zanieczyszczenia mogą osadzać się w filtrze oleju i skąd się one biorą?

Przede wszystkim w filtrze zatrzymywane są zanieczyszczenia pochodzące ze zużywania się współpracujących ze sobą metalowych elementów. Czasem na filtrze są one widoczne, ale większość z nich jest niedostrzegalna dla ludzkiego oka. Oprócz zanieczyszczeń metalowych, w filtrze zatrzymywane są również cząstki sadzy, które powstają w procesie spalania i przedostają się do skrzyni korbowej przez pierścienie tłokowe. Są to cząstki wielkości kilku mikrometrów. Usuwanie tych zanieczyszczeń jest kluczowe dla utrzymania czystości oleju i ochrony silnika przed zużyciem.

Czy filtr oleju pełni dodatkowe funkcje poza mechanizmem filtracji?

Głównym zadaniem filtra oleju jest filtracja zanieczyszczeń stałych i ochrona wrażliwych elementów silnika, takich jak panewki, przed przedwczesnym zużyciem. Czasem w oleju pojawia się paliwo, ale niestety filtr nie jest w stanie go odseparować. Dlatego ważna jest regularna kontrola poziomu oleju. Jeśli poziom oleju będzie się zwiększał, koniecznie należy wymienić olej razem z filtrem, ponieważ właściwości smarujące rozcieńczonego oleju są niewystarczające dla prawidłowej pracy silnika.

Czy zmiany w osiągach, nietypowe dźwięki silnika mogą być sygnałami, że filtr wymaga wymiany?

Gdy filtry powietrza i paliwa zostaną zapchane, odczuwamy to w osiągach silnika. W przypadku filtra oleju nie odczujemy żadnej zmiany, ponieważ zawór obejściowy otworzy przepływ i niefiltrowany olej trafi do układu smarowania. Jest to ważne, ponieważ lepiej mieć niefiltrowany olej w układzie niż nie mieć oleju w ogóle. Niestety, nie będziemy mieli żadnej informacji o tym, że filtr wymaga już wymiany, co podkreśla znaczenie regularnej konserwacji i wymiany filtra oleju.

Jakie są najczęstsze mity dotyczące filtrów oleju?

Niestety, często można spotkać się ze stwierdzeniem, że kupię tańszy filtr i będę go wymieniał dwa razy częściej. Twierdzenie to byłoby prawdziwe, gdyby jedynym parametrem filtra była chłonność, czyli jak dużo zanieczyszczeń filtr może zgromadzić. Jednak drugim, równie ważnym parametrem jest efektywność zatrzymywania zanieczyszczeń. Parametr ten mówi nam o tym, ile i jakiej wielkości zanieczyszczenia filtr jest w stanie zatrzymać. Jeśli zamontujemy filtr niskiej jakości, może się okazać, że jego efektywność jest niska i przez to więcej zanieczyszczeń przedostaje się przez jego powierzchnię do układu olejowego. Dlatego warto inwestować w filtry wysokiej jakości, które zapewnią lepszą ochronę silnika.

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google