Filtracja powietrza w kabinie Tesli Model Y ma specyficzny charakter, ponieważ obejmuje dwie identyczne jednostki z dwoma rodzajami filtrów: HEPA (wysokowydajny filtr cząstek stałych) i filtr z węglem aktywnym.
Filtr HEPA jest odpowiedzialny za zatrzymywanie nie tylko najmniejszych cząstek, ale także zanieczyszczeń biologicznych, takich jak wirusy, bakterie i zarodniki. Natomiast filtr z węglem aktywnym zapobiega przedostawaniu się gazów i nieprzyjemnych zapachów do kabiny. Obydwa produkty są teraz dostępne w katalogach UFI i SOFIMA jako oddzielne zestawy z własnym oznaczeniem, aby umożliwić łatwe rozróżnienie pomiędzy zestawem HEPA (53.519.00) a zestawem węglowym (54.531.00).
„Dostępność na rynku wtórnym filtrów kabinowych HEPA i z węglem aktywnym do Tesli Model Y, wyposażonych w najnowocześniejsze media filtracyjne i tworzonych w zaawansowanych procesach produkcyjnych, jest kolejnym potwierdzeniem doskonałej jakości produktów oferowanych przez UFI Filters, a jednocześnie pozycjonuje nas jako firmę wychodzącą naprzeciw potrzebom nowej mobilności” – mówi Paolo Cataldi, Aftermarket Business Unit General Manager UFI Filters.
Filtr kabinowy HEPA do Tesli Model Y na rynek aftermarket został stworzony w oparciu o doświadczenie UFI wyniesione ze współpracy przy tworzeniu od 2021 roku technologii na pierwszy montaż. Spełnia on również normę EN1822, która potwierdza bardzo wysoką wydajność przez cały okres użytkowania.
Filtry UFI HEPA do Tesli Model Y są produkowane w fabryce w Ostrawie, gdzie przy spełnieniu wysokich norm ich produkcja odbywa się w całkowicie czystym środowisku, aby uniknąć ryzyka zanieczyszczenia. Zasadniczo tego typu filtry są przeznaczone do stosowania w systemach wentylacyjnych w szpitalach i placówkach medycznych oraz w pomieszczeniach, w których powietrze musi być oczyszczone ze wszystkich cząstek i zanieczyszczeń. Dlatego też poziom filtracji filtra HEPA jest znacznie wyższy niż w przypadku tradycyjnych filtrów kabinowych.
Filtry kabinowe HEPA są produkowane przez UFI Filters ze specjalnymi membranami, które osiągają skuteczność filtracji 99,975% dla cząstek mniejszych niż 0,3 μm, czyli 1000 razy mniejszych niż średnica włosa. W ten sposób większość zanieczyszczeń biologicznych w powietrzu, takich jak zarodniki, bakterie i wirusy, jest zatrzymywana w filtrze, oprócz drobnego pyłu.
Cechą charakterystyczną filtrów kabinowych HEPA jest duży rozmiar, związany z wysoką skutecznością filtrowania. W celu uniknięcia szybkiego zatykania się i zmniejszenia przepływu powietrza w kabinie, konieczne jest stosowania dużych powierzchni mediów filtracyjnych. Rozmiar filtrów HEPA sprawia, że są one bardziej odpowiednie dla pojazdów elektrycznych, które ze względu na budowę układów napędowych pozwalają na stworzenie większej przestrzeni na system filtracji powietrza w kabinie.
Filtr z węglem aktywnym do Tesli Model Y oferowany na rynku wtórnym przez UFI Filters ma za zadanie odfiltrowywanie gazów i nieprzyjemnych zapachów, dzięki mediom z wysokowydajnym węglem aktywnym, produkowanym w chińskiej fabryce UFI GREEN w Xiuzhou Jiaxing w prowincji Zhejiang. Produkcja odbywa się w warunkach najwyższej dbałość o czystość, a także spełnia kryteria zrównoważonego rozwoju, począwszy od korzystania z energii wytwarzanej przez systemy fotowoltaiczne.
Tesla zaleca jednoczesną wymianę filtrów kabinowych HEPA i z węglem aktywnym w Modelu Y co trzy lata albo częściej, jeśli wymagają tego warunki środowiska. Warsztat samochodowy może zasugerować wcześniejszą wymianę, gdy zauważy spadek przepływu powietrza docierającego do kabiny lub trudności w odparowywaniu przedniej szyby, głównie z powodu zatkania filtra HEPA i przenikania nieprzyjemnych zapachów, które nie są zatrzymywane przez filtr z węglem aktywnym.
Źródło: UFI Filters
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: