Warto pamiętać, że oprócz zalecanego interwału, ekstremalne warunki eksploatacji (np. wysoka wilgotność, duże różnice temperatur) mogą wpłynąć na szybsze zużycie filtra. Dlatego, jeśli auto eksploatowane jest w trudnych warunkach, warto rozważyć wcześniejszą wymianę, najlepiej przed zimą, szczególnie w silnikach Diesla. Po zakupie używanego pojazdu, gdy nie znamy historii serwisowej, wymiana filtra paliwa jest zawsze dobrym rozwiązaniem.
Filtr paliwa, właśnie przez separację cząstek stałych, chroni m.in. wtryskiwacze, zapewniając prawidłowy, równomierny dopływ paliwa. Poza separacją cząstek stałych, wiele filtrów paliwa dodatkowo separuje wodę, która stanowi zagrożenie. Może m.in. powodować korozję niektórych elementów układu wtryskowego, czy powodować nierówną pracę lub uszkodzenie silnika. Oprócz separacji cząstek stałych i wody, niektóre filtry współpracują z układem paliwowym w utrzymaniu stabilnego ciśnienia paliwa, co wpływa na poprawną pracę wtryskiwaczy.
Główne zanieczyszczenia, które możemy znaleźć w paliwie to: cząstki stałe (pył), woda, opiłki metalu (powstające wskutek zużycia elementów układu paliwowego). Zanieczyszczenie mogą dostawać się do paliwa już w procesie produkcji, transportu, składowania oraz podczas tankowania samochodu. Do zanieczyszczeń paliwa zalicza się również zanieczyszczenia biologiczne, takie jak bakterie i grzyby, które mogą prowadzić do powstawania osadów i degradacji paliwa, szczególnie w przypadku długotrwałego przechowywania.
Stosowanie paliwa o niższej jakości może skracać żywotność filtra, np. poprzez szybsze jego zapchanie cząstkami stałymi (przekroczenie chłonności filtra). Cząstki stałe mogą także uszkodzić powierzchnię filtracyjną, przedostać się przez filtr i uszkodzić lub zapchać wtryskiwacze. Woda w paliwie – powoduje korozję części komponentów układu paliwa oraz bardzo negatywnie wpływa na układ wtryskowy oraz żywotność silnika.
Jeśli filtr paliwa zostanie zanieczyszczony (a to jego główna funkcja, aby wyłapywać zanieczyszczenia) lub zatkany, oznacza to ni mniej ni więcej, niż to, że spełnił swoją funkcję. Nadmiernie zatkany filtr paliwa powoduje spadek ciśnienia paliwa, co może skutkować zmniejszeniem mocy silnika, nieregularną pracą, a nawet jego zgaśnięciem. Dlatego, przy pojawieniu się takich symptomów, konieczne jest nie tylko sprawdzenie filtra, ale także jego ewentualna natychmiastowa wymiana.
Zapchany filtr paliwa, który unieruchamia auto, oznacza filtr skuteczny, który nie przepuścił cząstek stałych, za to przechwycił je, do momentu utraty drożności, zapobiegając tym samym uszkodzeniu dalszych elementów układu, jak chociażby wspomniane wtryskiwacze. Jeśli osiągi pojazdu ulegają wyraźnemu pogorszeniu, jest to sygnał, aby jako jeden z punktów, sprawdzić stan filtra paliwa/wymienić go na nowy.
Warunki eksploatacyjne nie pozostają bez wpływu na obciążenie filtra paliwa. Głównie warunki zimowe w przypadku silników Diesela, gdzie olej napędowy w temperaturach minusowych gęstnieje i traci swoją płynność. Wymaga to nieco więcej wysiłku od układu paliwowego, zwłaszcza pompy paliwa, aby „przecisnąć” olej napędowy przez filtr. W tym przypadku bardzo ważny jest dobry, trwały filtr, który został wymieniony zgodnie z zaleconymi interwałami. W warunkach niskich temperatur, poza gęstnieniem paliwa, należy uwzględnić ryzyko zamarzania wody w paliwie, co może dodatkowo obciążać filtr. W takim przypadku stosowanie filtrów z systemem separacji wody oraz ewentualne skrócenie interwału wymiany może pomóc w uniknięciu problemów.
Filtry paliwa należy wymieniać zgodnie z interwałami zalecanymi przez producenta pojazdu w książce serwisowej. Jeśli nie mamy pewności, kiedy był wymieniony filtr paliwa, zaleca się zrobienie tego natychmiast po zakupie używanego samochodu.
Zdjęcie: FILTRON
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: