Europejski Zielony Ład – plan KE wpłynie również na rynek moto | MOTOFAKTOR

Europejski Zielony Ład - plan KE wpłynie również na rynek moto

Komisja Europejska przedstawiła Europejski Zielony Ład – plan zbudowania zrównoważonej gospodarki UE, który wpłynie również na branżę motoryzacyjną.

Europejski Zielony Ład zakłada zbudowanie zrównoważonej gospodarki Unii poprzez dostrzeżenie w wyzwaniach związanych z klimatem i środowiskiem naturalnym możliwości we wszystkich obszarach polityki oraz przeprowadzenie transformacji, która będzie sprawiedliwa i sprzyjająca włączeniu społecznemu.

Europejski Zielony Ład jest naszą nową strategią na rzecz wzrostu – wzrostu, którego korzyści są większe niż koszty. Europejski Zielony Ład pokazuje, jak zmienić nasz styl życia i pracy, sposób produkcji i konsumpcji, tak abyśmy żyli zdrowiej, a nasze przedsiębiorstwa były innowacyjne. Wszyscy możemy włączyć się w ten proces i skorzystać z szans, jakie stwarza. Pomożemy gospodarce UE stać się światowym liderem, jeśli będziemy działać szybko, nie oglądając się na innych. Bardzo nam zależy na powodzeniu tej strategii dla dobra naszej planety i życia, jakie ona podtrzymuje – aby ocalić dziedzictwo naturalne Europy, różnorodność biologiczną, nasze lasy i morza. Jeżeli pokażemy reszcie świata, w jaki sposób osiągnąć zrównoważoną i konkurencyjną gospodarkę, możemy przekonać inne państwa do działania razem z nami.

przewodnicząca Komisji Europejskiej - Ursula von der Leyen

Mamy do czynienia z kryzysem klimatycznym i ekologicznym. Europejski Zielony Ład stwarza szansę na poprawę zdrowia i dobrostanu Europejczyków dzięki transformacji naszego modelu gospodarczego. W naszym planie przedstawiliśmy, w jaki sposób ograniczyć emisje, uzdrowić nasze środowisko naturalne, chronić dziką faunę i florę, stworzyć nowe możliwości gospodarcze i poprawić jakość życia obywateli. Wszyscy mamy do odegrania ważną rolę, a proces transformacji obejmie każdy sektor przemysłu i każde państwo. Co więcej, spoczywa na nas odpowiedzialność, aby transformacja była sprawiedliwa i aby w trakcie realizacji Europejskiego Zielonego Ładu nikt nie pozostał w tyle.

Wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej - Frans Timmermans

 

Europejski Zielony Ład dotyczy wszystkich sektorów gospodarki, w szczególności transportu, energii, rolnictwa, obiektów budowlanych oraz takich gałęzi przemysłu jak przemysł stalowy, cementowy, teleinformatyczny, tekstylny i chemiczny.

 

Realizacja celów przedstawionych w Europejskim Zielonym Ładzie będzie wymagała znacznych inwestycji. Szacuje się, że aby osiągnąć cele wyznaczone obecnie w zakresie klimatu i energii na okres do 2030 r., konieczne będą dodatkowe inwestycje w kwocie 260 mld euro rocznie, czyli około 1,5 proc. PKB z 2018 r. Takie inwestycje będą wymagały mobilizacji zarówno sektora publicznego, jak i prywatnego. Na początku 2020 r. Komisja przedłoży plan inwestycyjny na rzecz zrównoważonej Europy, aby pomóc sprostać potrzebom w zakresie inwestycji. Na przeciwdziałanie zmianie klimatu należy przeznaczyć co najmniej 25 proc. budżetu długoterminowego UE. Dalszym wsparciem będą działania Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który pełni rolę europejskiego banku klimatycznego. W 2020 r. Komisja przedstawi strategię w sprawie zielonego finansowania, aby sektor prywatny włączył się w finansowanie zielonej transformacji.

 

W marcu 2020 r. Komisja uruchomi „Pakt na rzecz Klimatu”, aby dać obywatelom możliwość zabrania głosu i odegrania roli przy opracowywaniu nowych działań, wymianie informacji, inicjowaniu oddolnych działań i promowaniu rozwiązań, z których inni będą mogli skorzystać.

Europejski Zielony Ład a branża motoryzacyjna

Realizacja Europejskiego Zielonego Ładu w odniesieniu do rynku motoryzacyjnego będzie skupiona wokół zrównoważonej i inteligentnej mobilności. W ciągu najbliższych 2 lat mają być podjęte następujące kluczowe działania:

 

2020:

 

  • Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności;
  • Zaproszenie do finansowania w celu wsparcia rozmieszczania publicznych punktów ładowania i tankowania w ramach infrastruktury paliw alternatywnych;
  • Ocena wariantów legislacyjnych mających na celu zwiększenie produkcji i podaży zrównoważonych paliw alternatywnych dla różnych rodzajów transportu;

 

2021:

 

  • Zmiana wniosku dotyczącego Dyrektywy ws. Transportu Mieszanego;
  • Przegląd Dyrektywy ws. Infrastruktury Paliw Alternatywnych i Rozporządzenia ws. Transportu dot. Transeuropejskiej Sieci;
  • Inicjatywy na rzecz zwiększenia przepustowości kolei i żeglugi śródlądowej i lepszego zarządzania nimi;
  • Propozycja bardziej rygorystycznych norm emisji zanieczyszczeń powietrza dla pojazdów z silnikiem spalinowym.

Co dalej?

Teraz KE zwróci się do Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej o zaaprobowanie jej ambitnych zamierzeń dotyczących przyszłej gospodarki i środowiska Europy oraz o pomoc w ich realizacji. Przedstawi też środki zapowiedziane w planie działania zawartym w Europejskim Zielonym Ładzie.

 

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).