Europejski Dzień BRD: czujniki Bosch dla bezpieczeństwa | MOTOFAKTOR

Przed nami Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Bosch podkreśla swój wkład na rzecz BRD w swojej 137-letniej historii.

 

  • 6 maja obchodzimy Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
  • Komponenty samochodowe firmy Robert Bosch od 137 lat przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.
  • W Mirkowie pod Wrocławiem w przeciągu niespełna roku wyprodukowano już milion czujników prędkości obrotowej koła (WSS – Wheel Speed Sensor). Zaraz obok iBoosterów – systemów wspomagania układu hamulcowego, to jeden z kluczowych komponentów produkowanych w podwrocławskiej fabryce Bosch, którego zastosowanie realnie przyczynia się do bezpieczeństwa nas wszystkich.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

6 maja obchodzimy Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, który został ustanowiony przez Komisję Europejską, by zwrócić uwagę mieszkańców Unii Europejskiej na kwestię bezpieczeństwa na drogach, a także zachęcić ich do zmiany niebezpiecznych nawyków i zachowań.

 

W Polsce mamy pewne powody do dumy: w 2022 roku spadła liczba zarówno wypadków drogowych, jak i rannych oraz ofiar śmiertelnych – ta ostatnia po raz pierwszy w historii nie przekroczyła 2 tys. Eksperci wskazują, że ten pozytywny trend ma związek ze zmianami w przepisach ruchu drogowego, ale także z coraz lepszą infrastrukturą drogową oraz użytkowaniem przez polskich kierowców coraz nowszych i bardziej zaawansowanych technologicznie aut.

 

W czołówce rynku w zakresie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa w branży automotive jest Bosch. W podwrocławskim Mirkowie produkowane są na szeroką skalę rozwiązania, które znajdują zastosowanie w pojazdach ma całym świecie.

 

Piotr Pyzio, dyrektor zakładu w Mirkowie i członek zarządu spółki Robert Bosch w Polsce 2020
Piotr Pyzio, dyrektor zakładu w Mirkowie i członek zarządu spółki Robert Bosch w Polsce, Fot. Bosch

Od lat w Bosch przyczyniamy się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, a nasze komponenty wykorzystywane są do produkcji aut z szerokiego portfolio naszych klientów. Naszym celem jest tworzenie zrównoważonej i bezpiecznej mobilność. Mówimy o tym ze szczególną dumą w kontekście Europejskiego Dnia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – powiedział Piotr Pyzio, dyrektor zakładu w Mirkowie i członek zarządu spółki Robert Bosch w Polsce.

Milion czujników prędkości obrotowej koła (WSS)

Produkowany przez Bosch czujnik prędkości obrotowej koła WSS (ang. Wheel Speed Sensor) to kluczowy dla bezpieczeństwa jazdy komponent, którego podstawowym zadaniem jest zbieranie informacji o prędkości obrotowej kół jezdnych dla systemu ABS (kontrolującego siłę hamowania). Czujnik w bezkontaktowy sposób wykrywa prędkość obrotową kół pojazdów i gdy tylko prędkość ta spada poniżej określonej wartości, ABS włącza się i zmniejsza siłę hamowania, minimalizując ryzyko poślizgu. Informacje pozyskane z czujników WSS są także przesyłane przez system ABS do innych systemów elektronicznych, takich jak kontroli trakcji (TC) czy stabilizacji toru jazdy (ESP). To z kolei pozwala uruchamiać hamulce czy kontrolować inne podzespoły celem zapobieżenia poślizgowi wzdłużnemu (TC) i poprzecznemu (ESP) samochodu. Czujniki prędkości obrotowej kół stanowią integralną część nowoczesnych systemów sterowania hamulcami i zarządzania jazdą.

 

Produkcję czujników WSS uruchomiliśmy w polskiej lokalizacji Bosch w Mirkowie w kwietniu 2022 roku. W ciągu niespełna 12 miesięcy wyprodukowaliśmy ich już ponad milion sztuk. Bardzo cieszy nas fakt, że to kolejny projekt pod Wrocławiem. Poszerzamy nasze portfolio produktowe oraz dajemy szansę wszystkim pracownikom na rozwój, jednocześnie przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. To ogromny sukces całego zespołu oraz świetna wiadomość dla wszystkich uczestników ruchu drogowego – dodał Piotr Pyzio.

Czujniki prędkości obrotowej koła WSS od Bosch, Fot. Bosch

Skrócenie drogi hamowania zwiększa bezpieczeństwo jazdy

W zakładzie Bosch w Mirkowie produkowany jest także iBooster – zespół mocy, którego zastosowanie skraca drogę hamowania i w efekcie zwiększa bezpieczeństwo jazdy. System wspomagania układu hamulcowego iBooster jest niezależny od wykorzystywanej w pojazdach z silnikiem spalinowym próżni, dzięki czemu lepiej przystosowany jest do wykorzystania go w samochodach elektrycznych i hybrydowych, pozwalając na łatwiejszą integrację pod względem rekuperacji podczas hamowania jak i sposobu zasilania. Daje też nowe możliwości, np. zastosowanie Hill Hold Control. To asystent ruszania pod górę, który po wykryciu, że pojazd stoi na wzniesieniu, blokuje na krótki czas (ok. 2-5 sekund) hamulce, dzięki czemu kierowca może swobodnie wcisnąć sprzęgło i przełożyć nogę z pedału hamulca na gaz, nie obawiając się, że pojazd się stoczy.

 

iBooster, z uwagi na możliwość konfiguracji oprogramowania pod wymogi konkretnych producentów dotyczące charakterystyki pedału hamulca, może być umieszczany w różnych modelach samochodów z uwzględnieniem ich indywidualnych cech.

iBooster od Bosch, Fot. Bosch

Zakład Bosch w Mirkowie pod Wrocławiem powstał 27 lat temu i dziś jest jednym z kluczowych miejsc dla rozwoju motoryzacji w Polsce i Europie. W trzecim kwartale 2023 roku planowane jest zakończenie prac modernizacyjnych fabryki, dzięki czemu powierzchnia zakładu zwiększy się o 25%.

ABS, ESP – kluczowe systemy bezpieczeństwa opracowane przez Bosch

Firma Bosch dba o nasze bezpieczeństwo od 137 lat. Nie każdy wie, że to właśnie niemieckie przedsiębiorstwo opracowało i wprowadziło również jedne z najważniejszych systemów bezpieczeństwa we współczesnych samochodach – systemy ABS i ESP.

 

45 lat temu Bosch jako pierwszy producent na świecie wprowadził ABS do produkcji seryjnej. System ten zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania, dzięki czemu kierowca nie traci kontroli nad pojazdem. Od 2006 roku wszystkie nowe samochody sprzedawane na polskim rynku są standardowo wyposażone w ABS. Z kolei Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP), utrzymujący samochód bezpiecznie na torze jazdy, został opracowany przez Bosch w 1995 roku i wraz z pasami bezpieczeństwa i poduszką powietrzną jest jednym z najważniejszych elementów ratujących życie w pojeździe.

Układ ESP - grafika Bosch

Źródło: Bosch

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).