Etykietowanie opon na nowych zasadach | MOTOFAKTOR

Etykietowanie opon na nowych zasadach

Ambasadorowie państw UE zatwierdzili wstępne porozumienie co do nowych przepisów o etykietowaniu opon pod kątem efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i hałasu.
22/11/2019

Rozporządzenie ma zapewnić konsumentom więcej informacji i pomóc im w wyborze opon bardziej bezpiecznych, paliwooszczędnych i cichych. Nowe przepisy muszą jeszcze zostać formalnie przyjęte przez Radę i Parlament Europejski.

Konsumenci będą otrzymywać dokładniejsze informacje przy kupnie opon, tak że będą mogli wybrać opony najbezpieczniejsze i najbardziej paliwooszczędne. To pomoże ratować życie i redukować emisje cieplarniane w sektorze drogowym.

fińska minister do spraw gospodarczych, przewodnicząca Rady UE - Katri Kulmuni

 

Nowe przepisy zastąpią wcześniejsze rozporządzenie i wprowadzą wiele ważnych zmian:

 

  • zaktualizują wzór etykiety, który obejmie też piktogramy przyczepności na ośnieżonej i oblodzonej powierzchni zgodnie z międzynarodowymi standardami
  • lepiej wyeksponują etykiety, także w sprzedaży na odległość i w reklamach internetowych
  • spowodują usunięcie nieużywanych już najniższych klas efektywności paliwowej, przez co ich skala stanie się bardziej przejrzysta i zrozumiała
  • wprowadzą obowiązek etykietowania opon dla ciężarówek i autobusów (opon C3)
  • poprawią egzekwowanie przepisów, gdyż nakażą rejestrować opony w bazie produktów

 

Ponadto rozporządzenie obejmie swoim zakresem opony bieżnikowane. Zacznie ich dotyczyć, jak tylko powstanie odpowiednia metoda badania ich właściwości użytkowych. Rozporządzenie mówi też o nowych parametrach: przebiegu i ścieraniu opon, które zostaną ewentualnie wprowadzone, gdy tylko dostępne staną się odpowiednie metody ich pomiaru. Ma to pomóc w redukowaniu ilości mikroplastiku trafiającego do środowiska na skutek ścierania opon.

 

System etykietowania opon ma służyć zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach i poprawie zdrowia publicznego. Ma też redukować emisje gazów cieplarnianych i zanieczyszczenie hałasem z sektora transportowego. Rozporządzenie ma realizować te cele poprzez nakazanie lepszego informowania konsumentów o efektywności paliwowej, bezpieczeństwie i hałaśliwości opon. Z transportu drogowego pochodzi ok. 22% emisji gazów cieplarnianych w UE. Opony – głównie z powodu oporu toczenia – decydują o 20-30% zużycia paliwa. Zmniejszenie oporu pomaga więc obniżyć emisje, a niższe zużycie paliwa zaoszczędza konsumentom kosztów.

 

Zmiana przepisów stała się konieczna, ponieważ z przeglądu obecnych ram prawnych wynikło, że system etykietowania opon nie w pełni realizuje swój cel, którym jest poprawa bezpieczeństwa i redukcja emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu. Powodem były słaba ekspozycja etykiet i brak właściwych narzędzi egzekwowania przepisów.

 

Źródło: Rada UE

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).