Rozporządzenie ma zapewnić konsumentom więcej informacji i pomóc im w wyborze opon bardziej bezpiecznych, paliwooszczędnych i cichych. Nowe przepisy muszą jeszcze zostać formalnie przyjęte przez Radę i Parlament Europejski.
Konsumenci będą otrzymywać dokładniejsze informacje przy kupnie opon, tak że będą mogli wybrać opony najbezpieczniejsze i najbardziej paliwooszczędne. To pomoże ratować życie i redukować emisje cieplarniane w sektorze drogowym.
Katri Kulmuni
fińska minister do spraw gospodarczych, przewodnicząca Rady UE
Nowe przepisy zastąpią wcześniejsze rozporządzenie i wprowadzą wiele ważnych zmian:
- zaktualizują wzór etykiety, który obejmie też piktogramy przyczepności na ośnieżonej i oblodzonej powierzchni zgodnie z międzynarodowymi standardami
- lepiej wyeksponują etykiety, także w sprzedaży na odległość i w reklamach internetowych
- spowodują usunięcie nieużywanych już najniższych klas efektywności paliwowej, przez co ich skala stanie się bardziej przejrzysta i zrozumiała
- wprowadzą obowiązek etykietowania opon dla ciężarówek i autobusów (opon C3)
- poprawią egzekwowanie przepisów, gdyż nakażą rejestrować opony w bazie produktów
Ponadto rozporządzenie obejmie swoim zakresem opony bieżnikowane. Zacznie ich dotyczyć, jak tylko powstanie odpowiednia metoda badania ich właściwości użytkowych. Rozporządzenie mówi też o nowych parametrach: przebiegu i ścieraniu opon, które zostaną ewentualnie wprowadzone, gdy tylko dostępne staną się odpowiednie metody ich pomiaru. Ma to pomóc w redukowaniu ilości mikroplastiku trafiającego do środowiska na skutek ścierania opon.
System etykietowania opon ma służyć zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach i poprawie zdrowia publicznego. Ma też redukować emisje gazów cieplarnianych i zanieczyszczenie hałasem z sektora transportowego. Rozporządzenie ma realizować te cele poprzez nakazanie lepszego informowania konsumentów o efektywności paliwowej, bezpieczeństwie i hałaśliwości opon. Z transportu drogowego pochodzi ok. 22% emisji gazów cieplarnianych w UE. Opony – głównie z powodu oporu toczenia – decydują o 20-30% zużycia paliwa. Zmniejszenie oporu pomaga więc obniżyć emisje, a niższe zużycie paliwa zaoszczędza konsumentom kosztów.
Zmiana przepisów stała się konieczna, ponieważ z przeglądu obecnych ram prawnych wynikło, że system etykietowania opon nie w pełni realizuje swój cel, którym jest poprawa bezpieczeństwa i redukcja emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu. Powodem były słaba ekspozycja etykiet i brak właściwych narzędzi egzekwowania przepisów.
Źródło: Rada UE