Etykieta UE na opony zmienia wygląd | MOTOFAKTOR

Etykieta UE na opony zmienia wygląd

person Adrian Januszkiewicz 4/12/2019

Etykieta UE na opony zyskała odświeżony wygląd. Teraz podkreśla też kwestie bezpieczeństwa podczas jazdy zimą i ekologię.

Do tej pory kierowcy nie mieli możliwości łatwego odróżnienia opon zimowych od tych przeznaczonych na inne warunki drogowe. Unia Europejska ustaliła właśnie nowy wzór etykiet, na którym znajdą się zaktualizowane informacje dotyczące zużycia energii i parametrów opony. Dzięki nim kierowca łatwiej porówna ze sobą różne modele opon i sprawniej dokona zakupu online.

 

Obowiązujące dotąd przepisy wymagały umieszczenia na oponach aut osobowych i vanów naklejki z informacjami o przyczepności opony na mokrej nawierzchni, poziomie hałasu toczenia oraz wpływie opony na zużycie paliwa. Takie wymogi odnośnie do etykiet nie obowiązywały w przypadku opon pojazdów ciężarowych, jednak informacje na temat parametrów musiały być dostępne. W Europie Środkowej kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy zimą ma przyczepność opony na mokrej nawierzchni i śniegu, podczas gdy w krajach nordyckich najważniejsza jest przyczepność na lodzie. Dotąd nie obowiązywały żadne wymogi dotyczące oznakowania tych parametrów.

Informacje dostępne do tej pory na etykietach opon były szczególnie mylące dla klientów z krajów nordyckich, ten problem nie był tak dotkliwy dla konsumentów z Europy Środkowej. Nowe oznakowanie przyczepności na oblodzonej nawierzchni pozwoli odróżnić opony stworzone z myślą o jeździe w krajach nordyckich od pozostałych opon zimowych. Oznakowanie przyczepności na śniegu pojawi się na etykietach opon, które na ośnieżonej nawierzchni zachowują się w sposób dostosowany do warunków zimowych panujących w krajach Europy Środkowej. Jarmo Sunnari manager ds. standardów, regulacji i zgód w Nokian Tyres
Nowe wzory etykiet UE na opony

Bardziej przejrzyste zakupy

W większości krajów Europy Środkowej zimy bywają wilgotne, dlatego najważniejszą cechą opony jest jej przyczepność na mokrej nawierzchni. Od czasu do czasu liczy się także przyczepność na śniegu. Jednak opony zimowe stworzone z myślą okrajach nordyckich muszą przede wszystkim sprawdzać się na oblodzonych drogach.

Do tej pory najbardziej palącym problemem było to, że nie wszystkie opony sprzedawane jako zimowe nadawały się do zastosowania we wszystkich krajach: zimowa aura wygląda w nich przecież różnie. Opony dostosowane do zim w Europie Środkowej całkowicie różnią się od tych, jakie sprawdzają się zimą na drogach krajów nordyckich. Dobra przyczepność na nawierzchni mokrej i oblodzonej to parametry, które wzajemnie się wykluczają. W rezultacie – jeśli na etykiecie opony brakuje odpowiedniej informacji – konsument może wybrać niewłaściwy produkt. Jarmo Sunnari

 

Oznakowanie przyczepności na lodzie początkowo pojawi się tylko na oponach do samochodów osobowych. Z kolei informacja o przyczepności na śniegu będzie umieszczona także na oponach do minivanów, lekkich aut dostawczych, pojazdów ciężarowych i autobusów. Oznakowanie odpowiada międzynarodowym standardom i regulacjom. Parametry dotyczące przyczepności na lodzie przechodzą właśnie proces standaryzacji według ISO, a przyczepność na śniegu podlega regulacjom Europejskiej Komisji Gospodarczej.

W skrócie:

  • Etykiety UE na oponach aut osobowych i vanów zawierają informacje o przyczepności opony na mokrej nawierzchni, poziomie hałasu toczenia oraz wpływie opony na zużycie paliwa.
  • Etykiety UE na opony w nowym kształcie będą dodatkowo zawierały dane o przyczepności na lodzie i śniegu.
  • Dzięki nowej etykiecie kierowca łatwiej porówna ze sobą różne modele opon i sprawniej dokona zakupu online.
  • Nowym regulacjom nie podlegają opony z kolcami.
  • Zaktualizowane etykiety wejdą do użytku z dniem 1 maja 2021 r.

 

Źródło: Nokian Tyres

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).