Grupa EPL chce zapewnić konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Aby to osiągnąć, wzywa do rewizji zakazu stosowania silników spalinowych, neutralnego technologicznie podejścia zachęcającego do innowacji, tymczasowych środków łagodzących, które pomogą producentom samochodów uniknąć kar, oraz nacisku na szybszą rozbudowę infrastruktury pojazdów elektrycznych. Są to niektóre z punktów planu, który został dziś przyjęty przez Grupę EPL.
„Przemysł motoryzacyjny jest niezbędnym filarem zatrudnienia, innowacji i dobrobytu w Europie. Jednocześnie stoi on przed ogromnymi wyzwaniami: nieuczciwą konkurencją, wysokimi kosztami energii, spadkiem popytu, dostosowaniem do zmian klimatycznych i surowymi wymogami regulacyjnymi, które obciążają ten sektor. Grupa EPL jest mocno zaangażowana w silny i zrównoważony przemysł motoryzacyjny. Dzięki dzisiejszemu planowi chcemy stworzyć jasne warunki ramowe, aby przemysł mógł wyjść silniejszy z obecnych kryzysów” – powiedział Jens Gieseke, eurodeputowany, który jest odpowiedzialny za ten temat w Grupie EPL.
Jako kluczowy filar gospodarki, sektor motoryzacyjny zapewnia ponad 13,8 miliona miejsc pracy oraz generuje 7% PKB Unii Europejskiej.
„Domagamy się powrotu do neutralności technologicznej jako zasady przewodniej, przedstawiamy propozycje uniknięcia kar dla branży i proponujemy, w jaki sposób możemy jej pomóc. Mamy wyraźne oczekiwanie, że nasze propozycje zostaną odpowiednio uwzględnione przez Komisję Europejską. Wszyscy chcemy silnego, odnoszącego sukcesy europejskiego przemysłu motoryzacyjnego” – podkreślił Gieseke.
Grupa EPL wspiera propozycję Przewodniczącej Komisji Europejskiej dotyczącą otwarcia strategicznego dialogu na temat przyszłości sektora motoryzacyjnego, który osobiście będzie przez nicą prowadzony. W dialogu tym mają uczestniczyć interesariusze sektora motoryzacyjnego, przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej oraz Rady UE. Grupa EPL domaga się, aby w wyniku tego dialogu została opracowana całościowa strategia UE, która pomoże sektorowi sprostać różnorodnym wyzwaniom i przeanalizować obowiązujące ramy regulacyjne UE.
Grupa EPL wskazuje również na kluczowe znaczenie natychmiastowych i długoterminowych działań, które pozwolą zachować globalnie konkurencyjną branżę kluczową, zapewniającą wysokiej jakości miejsca pracy, przy jednoczesnym osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2050 roku.
W ocenie Grupy EPL, UE musi na nowo ustanowić neutralność technologiczną jako kluczową zasadę przewodnią, uwzględniając realia sektora motoryzacyjnego. Ostatnie decyzje polityczne – takie jak zrewidowane normy emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych oraz pojazdów ciężarowych podważyły tę zasadę, w praktyce zakazując sprzedaży nowych pojazdów z silnikami spalinowymi.
Europosłowie podkreślają, że planowany zakaz stosowania silników spalinowych od 2035 roku powinien zostać cofnięty, aby przywrócić neutralność technologiczną, co oznacza dopuszczenie mieszanki różnych technologii przy jednoczesnym dążeniu do osiągnięcia celów dekarbonizacji Unii. Choć pojazdy elektryczne odegrają kluczową rolę w przejściu do neutralności klimatycznej, inne technologie również mogą przyczynić się do realizacji celów klimatycznych.
Szczegóły stanowiska Grupy EPL można znaleźć TUTAJ
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: