Epidemia to test dla przedsiębiorstw i całej gospodarki | MOTOFAKTOR

Epidemia to test dla przedsiębiorstw i całej gospodarki

O sytuacji na rynku aftermarketowym u naszych południowych sąsiadów opowiada Jindřich Krejčí, dyrektor marki ProfiAuto w Czechach i na Słowacji.

Jak epidemia koronawirusa wpływa na rynek aftermarketowy w Czechach i na Słowacji?

Obecna sytuacja to ogromny test dla przedsiębiorstw i całej gospodarki. Trzeba szybko dostosowywać się do zmieniającego rynku. Idealnym przykładem niech będzie fakt, że na Słowacji pod koniec ubiegłego tygodnia podano informację, że sklepy oraz serwisy samochodowe mają zostać zamknięte, podobnie jak inne firmy handlowo-usługowe, a w poniedziałek wieczorem decyzja ta została zmieniona. Mogą one więc funkcjonować względnie normalnie, przy zachowaniu najwyższych środków ostrożności.

 

Ogromnym plusem jest to, że bardzo dynamicznie działa u nas komunikacja, w tym media aftermarketowe, co ma kolosalny wpływ na odpowiedni przepływ informacji oraz szybkie podejmowanie decyzji.

 

Zgodnie z najnowszymi komunikatami, czeskie oraz słowackie przedsiębiorstwa mogą liczyć w obecnej sytuacji na pomoc państwa, przede wszystkim w postaci kredytów udzielanych na preferencyjnych warunkach. Miejmy jednak nadzieję, że rozważne oraz odpowiedzialne działania firm aftermarketowych, które funkcjonują jako system naczyń połączonych, sprawią, że dodatkowe kredytowanie nie będzie konieczne.

 

Dodatkowo, na Słowacji do czerwca wydłużono termin na zwrot podatku, a w Czechach – do lipca. Jeśli chodzi o producentów części – wszystkie fabryki Skody w Czechach są zamknięte od 18 marca do 6 kwietnia, natomiast fabryki BMW od dzisiaj mają zostać zamknięte. Prognozuje się, że dostępność części może zmaleć, jednak w tej sytuacji trudno jest o jakiekolwiek pewne analizy.

Jak radzą sobie dystrybutorzy części samochodowych?

Dystrybutorzy części przede wszystkim stale komunikują, że zakupów można dokonać online, za pomocą katalogu, i jest to teraz preferowana forma zamawiania towarów. Oprócz tego, że pracują intensywnie nad katalogami, zabezpieczają również dostawy, wprowadzając m.in. specjalne okna do wydawania towarów, a jeśli części dostarczane są kurierem do klienta – w większości przypadków w Czechach i na Słowacji, podobnie jak w Polsce, odbywa się to bezkontaktowo, czyli np. poprzez zostawienie towarów przed drzwiami. Za towar płaci się przede wszystkim kartą lub przelewem, przez co bezpośredni kontakt ograniczony jest do absolutnego minimum.

Czy epidemia koronawirusa ma wpływ na pracę sieci warsztatowych w tych krajach?

Zarówno Czesi, jak i Słowacy wiedzą, że prywatny samochód to teraz najbezpieczniejsza forma transportu. W dużej mierze rezygnują więc z podróżowania autobusami czy tramwajami. W gestii dystrybutorów pozostaje odpowiednie zaopatrzenie hurtowni oraz sklepów, a co za tym idzie – serwisów, w towar.

 

Właściciele warsztatów muszą mieć teraz na uwadze przede wszystkim zdrowie oraz bezpieczeństwo zarówno swoje, zatrudnianych pracowników, klientów, jak i dostawców części. Jeśli chodzi o nastroje wśród klientów warsztatów, są oni teraz wyczuleni szczególnie na kwestie takie, jak prawidłowe zabezpieczenie ich samochodów na czas naprawy oraz dezynfekcję pojazdów po wykonaniu usługi. Co naturalne, mają również wątpliwości co do tego, jaką ilość pieniędzy inwestować w samochód – wykonują przede wszystkim okresowe przeglądy i naprawy związane z eksploatacją części, a większe problemy techniczne zostawiają na później.

 

Niezwykle istotna jest stała komunikacja pomiędzy członkami sieci serwisowych. W tych czasach ważnym jest, aby mieć partnerów biznesowych, na których można polegać. Jako sieć ProfiAuto, działająca w Czechach, na Słowacji i w Polsce, robimy wszystko, aby zabezpieczyć w pierwszej kolejności zdrowie, a w następnej biznesy przedstawicieli hurtowni, sklepów i serwisów samochodowych, które z nami współpracują. Podstawą są szybkie działania, także edukacyjne, zgodne z aktualnymi wskazaniami sanitarnymi.

 

Wdrożyliśmy szereg rozwiązań mających na celu ochronę zdrowia naszych partnerów, klientów oraz dostawców części – m.in. kurierzy nie dostarczają już paczek „do rąk własnych”, a nasi przedstawiciele handlowi pracują zdalnie, aby maksymalnie ograniczyć bezpośredni kontakt. Dodatkowo cały dział IT nieustannie czuwa nad poprawnym działaniem katalogu online, w którym realizujemy niemal 100% zleceń, eksperci ds. logistyki na bieżąco monitorują rozwój wydarzeń, a pracownicy stosują się do najnowszych wytycznych dotyczących ochrony zdrowia.

 

Naszą odpowiedzialnością jest również serwisowanie pojazdów służących do transportu żywności, leków i innych niezbędnych teraz środków, a dzięki wdrożonym działaniom z wysoką skutecznością pomagamy naszym partnerom oraz klientom w tej trudnej dla wszystkich sytuacji.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).