Emisje CO2 z samochodów: pilne głosowanie w Parlamencie Europejskim | MOTOFAKTOR

Emisje CO2 z samochodów: pilne głosowanie w Parlamencie Europejskim

We wtorek 6 maja europosłowie zgodzili się na zastosowanie trybu pilnego przy zmianie norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych.

Obecne przepisy określają roczne cele, obejmujące pięcioletnie okresy, w zakresie redukcji średnich emisji CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w całej UE. Od 2025 r. roczny cel redukcji emisji CO2 o 15% w porównaniu z wartościami z 2021 r. będzie obowiązywał w okresie 2025-2029.

Proponowana zmiana umożliwiłaby producentom wypełnienie zobowiązań na lata 2025, 2026 i 2027 poprzez uśrednienie ich wyników w okresie trzyletnim, a nie w każdym roku z osobna. Takie podejście pozwoliłoby im zrównoważyć wszelkie nadwyżki rocznych emisji poprzez osiągnięcie lepszych wyników w kolejnych latach.

Po osiągnięciu porozumienia w sprawie zastosowania trybu pilnego, Parlament Europejski ma zagłosować nad wnioskiem w czwartek, 8 maja. Wniosek jest częścią planu działania Komisji Europejskiej na rzecz przemysłu dla europejskiego sektora motoryzacyjnego, ogłoszonego 5 marca 2025 roku.

Plan Komisji Europejskiej dla rynku motoryzacyjnego

Jest on następstwem strategicznego dialogu na temat przyszłości przemysłu motoryzacyjnego, zainicjowanego przez przewodniczącą Komisji Ursulę von der Leyen 30 stycznia 2025 r., który obejmował otwarte konsultacje publiczne i dyskusje z przedstawicielami przemysłu oraz innymi zainteresowanymi stronami w celu sprostania najpilniejszym wyzwaniom stojącym przed tym sektorem.

Źródło: Parlament Europejski

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google