Elementy zawieszenia pneumatycznego – dlaczego wymieniać parami? | MOTOFAKTOR

Elementy zawieszenia pneumatycznego – dlaczego wymieniać parami?

person Redakcja 9/06/2022

Firma Arnott wyjaśnia dlaczego ważne jest, żeby przy naprawie zawieszenia pneumatycznego wymieniać jego elementy parami.

Do budowy dwóch podstawowych komponentów układu zawieszenia pneumatycznego, to jest miechów i kolumn pneumatycznych wykorzystuje się gumowe rękawy. Guma to naturalny materiał mający określone właściwości fizyko-chemiczne i podlegający określonym procesom starzenia i zużycia. Zwykle to właśnie elementy gumowe zużywają się jako pierwsze w zawieszeniu pneumatycznym. Guma parcieje i pojawiają się drobne pęknięcia, zazwyczaj w miejscach, gdzie materiał pracuje najintensywniej, czyli w zagięciach i zagłębieniach rękawa.

 

Podczas inspekcji wzrokowej przy okazji kontroli zawieszenia, warto sprawdzić czy nie ma niewielkich pęknięć i rozdarć miechów, a jeśli są zalecić ich wymianę. Pamiętajmy, że wymiana miecha to relatywnie mały koszt w porównaniu z wymianą dodatkowo sprężarki, która niechybnie ulegnie uszkodzeniu, jeśli będzie musiała kompensować utratę powietrza w nieszczelnym układzie.

 

Można przyjąć, że dobrej jakości miech czy kolumna wytrzyma sześć do dziesięciu lat eksploatacji. Oczywiście wiele zależy od warunków, w jakich dany element jest eksploatowany, a na jego żywotność wpływają między innymi klimat, stan dróg czy stałe zanieczyszczenia np. piasek, które dodają efekt ścierny. W niskich temperaturach guma twardnieje i jest zdecydowanie mniej elastyczna, w wysokich z kolei szybciej parcieje. Niezależnie więc od tego, gdzie mieszkamy, elementy pneumatyki będą się zużywały.

 

 

 

Jakość to klucz do długiej i bezawaryjnej jazdy na zawieszeniu pneumatycznym. Oprócz rękawów gumowych, ważna jest także jakość innych podzespołów takich jak opaski zaciskowe, uszczelki oraz górne i dolne mocowanie miecha. Zabrzmi to banalnie, ale niektóre tanie produkty na rynku, mimo iż wyglądają prawie identycznie jak podzespoły wysokiej jakości, różnią się od nich znacznie, jeśli chodzi o jakość materiałów, wykonania i wiele istotnych parametrów. Niskiej jakości guma o niewystraczającej grubości i złej konstrukcji poszczególnych warstw, nierówne opaski z ostrymi krawędziami, nieprawidłowa konstrukcja tłoków (mocowań), hałas i wibracje. To kilka przykładów błędów w wykonaniu miechów i kolumn wątpliwego pochodzenia.

 

Jak wspomniano wcześniej najlepszej nawet jakości podzespoły w końcu się zużyją i trzeba je będzie wymienić. Co do zasady, miechy działają trochę zerojedynkowo: szczelny „stary” miech działa tak samo dobrze jak miech nowy, gdyż czynnik roboczy to powietrze, a to jak wiadomo się nie zużywa. Należy wziąć jednak pod uwagę fakt, iż jeśli miechy były montowane w tym samym lub zbliżonym czasie, to jeśli przetarciu uległ jeden z nich, bardzo prawdopodobne jest, że ten drugi też będzie za chwilę do wymiany. Trochę jak z żarówkami w reflektorach. Tak więc mimo iż wymiana parami nie jest bezwzględnie konieczna (chyba że jest to wyraźnie zaznaczone) to jest ona zdecydowanie zalecana.

 

Inaczej wygląda sprawa w przypadku kolumn pneumatycznych, czyli elementów zawierających amortyzatory. Tu wymiana parami jest konieczna ze względów bezpieczeństwa, prowadzenia oraz współpracy zawieszenia z elektroniką pojazdu. Praca amortyzatorów o różnym stopniu zużycia na tej samej osi ma wpływ na wiele czynników i może być niebezpieczna.

 

Wymieniajmy zatem podzespoły pneumatyki parami nie tylko ze względów bezpieczeństwa i komfortu, ale również po to, aby zaoszczędzić klientowi kolejnej wizyty warsztacie w niedługim czasie po serwisie. Na pewno sprawi to, że będzie nas traktował jak profesjonalistów w swojej dziedzinie.

 

Źródło: Arnott

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).