W nowoczesnych układach chłodzenia silników spalinowych coraz częściej stosuje się pompy cieczy o napędzie elektrycznym, które pozwalają na niezależne i dokładniejsze sterownie przepływem czynnika chłodniczego w stosunku do tradycyjnych pomp mechanicznych.
W pojazdach z napędem hybrydowym lub elektrycznym pompy tego typu są używane do wspomagania obiegów układu chłodzenia podzespołów napędu i akumulatora wysokonapięciowego. Poznanie zasady działania pomp elektrycznych stanowi krok do ich lepszej diagnostyki i naprawy układów chłodzenia, w których one występują.
Zastosowanie elektrycznie napędzanych pomp cieczy wynika między innymi z konieczności:
Pompa elektryczna posiada kompaktową obudowę z tworzywa sztucznego (zdjęcie 1) w której wnętrzu umieszczono silnik bezszczotkowy, elektronikę sterująca i wielowtykowe złącze elektryczne (2 lub 3 piniowe w zależności od typu pompy). Prędkość obrotowa wirnika pompy jest monitorowana przez zaadoptowany czujnik Halla. Niewielkie gabaryty pompy pozwalają na umieszczeniu jej w dowolnym miejscu silnika. Pompa może opcjonalnie wspomagać wymianę ciepła oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów. Sterownie pracą pompy odbywa się za pośrednictwem sygnału PWM ze sterownika silnika w przedziale od 5% do 95%.
Generalnie można przyjąć że pompa tego typu może funkcjonować w wielu różnych trybach, dla przykładu warto przedstawić zakres działania tego typu pompy zastosowanej w silniku benzynowy Audi 1.4 TFSI o mocy 125 KM który obejmuje:
W silniku wysokoprężnym 2.0 TDI (generacja EA288) grupy Volkswagena zastosowano dwie niezależne pompy elektryczne o oznaczeniach:
Zarówno pompa V188 jak i V488 (zdjęcie 2) są wyposażone w trzy stykowe złącze elektryczne w którym: masa jest przyporządkowana do styku 1, zasilanie – styk 2 o wartości 12V dochodzi z przekaźnika J317 zabezpieczone bezpiecznikiem (15A), natomiast styk nr 3 to sygnał sterujący.
W trybie awaryjnym układu chłodzenia pompy zostają wysterowane tak by pracować z maksymalną prędkością obrotową zapewniając pełną wydajność.
Awarie elektrycznych pomp układu chłodzenia (zdjęcie 3), choć zdarzają się sporadycznie wymagają całkowitej wymiany pompy z uwagi na brak możliwości naprawy tych podzespołów (silnik i elektronika sterująca są zamknięte w nierozbieralnej obudowie). Pompy tego typu mogą zostać uszkodzone wskutek następstw kolizji lub przez zaniedbania przy serwisowaniu układu chłodzenia. Zanieczyszczenie płynu, pozostałości ciał obcych (fragmenty uszczelnień) mogą zablokować wirnik pompy i doprowadzić do przeciążenia silnika bezszzczotkowego.
Przy diagnozowaniu przyczyny unieruchomienia pompy które może objawiać się przegrzewaniem jednostki napędowej poszukiwanie usterek warto rozpocząć od wskazówek z poniższego zestawienia:
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: