Elektryczna turbosprężarka w autach Mercedes-AMG | MOTOFAKTOR

Elektryczna turbosprężarka w autach Mercedes-AMG

person Adrian Januszkiewicz 2/07/2020

Mercedes-AMG wchodzi w kolejny etap elektryfikacji swoich samochodów przez opracowanie do nich elektrycznej turbosprężarki.

Mercedes-AMG systematycznie wdraża elektryfikację, korzystając z rozwiązań bazujących między innymi na doświadczeniach zgromadzonych w sporcie motorowym. Najnowszym osiągnięciem, które jest już w końcowej fazie rozwoju, jest elektryczna turbosprężarka. W przyszłości po raz pierwszy znajdzie ona zastosowanie w seryjnym modelu z Affalterbach.

 

Technika ta, opracowana we współpracy z Garrett Motion, pochodzi wprost ze świata Formuły 1 i godzi zalety małej, szybko reagującej turbosprężarki o stosunkowo niskiej wydajności szczytowej z walorami dużej turbosprężarki o wysokiej wydajności szczytowej, która może jednak borykać się ze zjawiskiem tzw. turbodziury.

Nowy poziom responsywności: turbosprężarka ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym

Najważniejszym elementem nowego, innowacyjnego układu doładowania jest smukły, elektronicznie sterowany silnik elektryczny, mierzący ok. 4 cm, zamocowany bezpośrednio na wale turbosprężarki, pomiędzy kołem turbiny po stronie wydechowej a kołem sprężarki po stronie świeżego powietrza. Motor elektryczny napędza koło sprężarki wcześniej, niż nastąpi to z uwagi na przepływ spalin.

Elektryfikacja turbosprężarki ma zapewniać więc natychmiastową reakcję – już od wolnych obrotów i w całym zakresie prędkości obrotowych silnika. Turbodziura, czyli opóźniona reakcja konwencjonalnej turbosprężarki, ma tu być wyeliminowana, właśnie dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego. W rezultacie jednostka spalinowa jeszcze spontaniczniej ma reagować na wciśnięcie pedału gazu.

 

Ponadto elektryfikacja turbosprężarki ma pozwalać na uzyskanie wyższego momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych silnika, a to optymalizuje przyspieszenie ze startu zatrzymanego. Nawet wtedy, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu lub wciśnie hamulec, elektryczna turbosprężarka ma być w stanie przez cały czas utrzymać ciśnienie doładowania, gwarantując stałą, bezpośrednią reakcję.

 

Turbosprężarka osiąga prędkości do 170 000 obr./min – co przekłada się na bardzo duży przepływ powietrza. Można ją zasilać za pomocą 48-woltowej instalacji elektrycznej. Turbosprężarka, silnik elektryczny i energoelektronika są podłączone do układu chłodzenia silnika spalinowego, tak aby przez cały czas zapewniać optymalne warunki temperaturowe.

Nasze cele na przyszłość, jeśli chodzi elektryfikację, zostały wyraźnie nakreślony. Aby je osiągnąć, polegamy na osobnych, innowacyjnych komponentach i układach. Dzięki temu w strategiczny sposób uzupełniamy naszą modułową technikę i dostosowujemy ją do naszych wymagań w zakresie osiągów. W pierwszym etapie obejmuje to zelektryfikowaną turbosprężarkę – przykład transferu techniki z Formuły 1 na otwarte drogi. I coś, dzięki czemu silniki spalinowe z turbodoładowaniem awansują na nieznany dotąd poziom responsywności. Tobias Moers prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH

 

Źródło: Daimler

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).