Ekspert Nokian Tyres obala mity o ciśnieniu w oponach | MOTOFAKTOR

Ekspert Nokian Tyres obala mity o ciśnieniu w oponach

person Redakcja 6/05/2022

Matti Morri, kierownik ds. technicznej obsługi klienta w Nokian Tyres podkreśla jak bardzo ważne dla bezpieczeństwa jazdy jest prawidłowe ciśnienie w oponach.

Czy jazda z niskim ciśnieniem poprawia komfort podróżowania?

Matti Morri: Być może jest to wygodniejsze, ale też bardziej niebezpieczne. Opona ze zbyt niskim ciśnieniem jest za bardzo elastyczna, co sprawia, że nie można jej kontrolować. Jest to prawdopodobnie najbardziej niebezpieczne fałszywe przekonanie dotyczące ciśnienia w oponach. Nie bez powodu producenci samochodów i opon określili zalecany poziom ciśnienia, który zapewnia jej bezpieczne zachowanie nawet w ekstremalnych warunkach.

Czy wystarczające ciśnienie w oponie powoduje zużycie środka bieżnika?

W starych oponach diagonalnych można było regulować wzór zużycia opony za pomocą ciśnienia. To było ponad 30 lat temu, ale mit wciąż pokutuje. Na sposób zużywania się nowoczesnej opony z opasaniem stalowym nie można wpływać poprzez regulację poziomu ciśnienia. Opony trakcyjne są nieco bardziej podatne na zużycie środkowej części, ponieważ ich centralna powierzchnia wykonuje większą pracę podczas przyspieszania. Aby opony zużywały się równomiernie, należy w odpowiednim czasie zmieniać ich położenie z przodu na tył i z tyłu na przód.

Czy właściwe ciśnienie opony przedłuża jej żywotność?

Zdecydowanie. Im niższe ciśnienie w oponie, tym bardziej wypukła jest jej ściana boczna. , która jest jednocześnie najsłabszą częścią opony. Prawidłowe ciśnienie pomaga zmniejszyć liczbę przebić, przecięć i awarii. Jeżeli opona toczy się przy zbyt niskim ciśnieniu w stosunku do obciążenia, jej kształt zbytnio zmienia się w trakcie jazdy. Struktura opony staje się cieplejsza, co może powodować pęknięcia między elementami. Regularne sprawdzanie ciśnienia pozwala maksymalnie wydłużyć żywotność opony i dodatkowo ułatwia sterowanie pojazdem, co zmniejsza liczbę niepotrzebnych korekt kierownicą.

Czy opony na przedniej osi pojazdu powinny mieć zwiększone ciśnienie podczas ciągnięcia przyczepy?

To również jest uporczywe przekonanie, a odpowiedź brzmi: nie. Nacisk na tylną oś należy zwiększyć na przykład podczas jazdy na wakacje z dużym ładunkiem w bagażniku lub podczas ciągnięcia przyczepy. Zwiększony ciężar na dyszlu zwiększa obciążenie tylnej osi. Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje nadsterowność podczas manewrów wymijania. Tył zaczyna poruszać się w niekontrolowany sposób, co utrudnia kierowanie załadowanym pojazdem.

Czy vany mogą wymagać ciśnienia opon aż do 5 barów?

Bardziej wytrzymała konstrukcja samochodu dostawczego może sprawiać wrażenie, że nośność jego opon jest wystarczająca nawet przy niższym ciśnieniu. Jednak aby osiągnąć maksymalną nośność, ciśnienie w oponach vana powinno wynosić do 5 barów lub nawet więcej. Ładowność oznacza ilość przedmiotów i liczbę osób, które można przewieźć w pojeździe. Jeśli w oponach samochodu dostawczego pojawiają się problemy strukturalne, przyczyną jest często zbyt niskie ciśnienie w stosunku do obciążenia. Wyższe ciśnienie sprawia, że początkowo opona jest twarda podczas jazdy, co może mieć wpływ na komfort jazdy. Nie należy jednak się nim sugerować i zmniejszać ciśnienia kosztem trwałości i bezpieczeństwa opon.

Czy opona może spaść z felgi?

Tak, opona może rzeczywiście spaść z felgi podczas jazdy. Gdy temperatura spada o dziesięć stopni, ciśnienie w oponie zmniejsza się o 0,1 bara. Temperatury poniżej zera powodują również kurczenie się obręczy stalowej. Przy bardzo niskich temperaturach opona ze zbyt niskim ciśnieniem może spaść z felgi, jeśli samochód z dużą prędkością uderzy na przykład w krawężnik na zakręcie. Gdy temperatura wzrasta, ciśnienie w oponie również wzrasta. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach nie jest powodem do niepokoju – lepiej je przekroczyć niż zaniżyć. Prawdziwe niebezpieczeństwo stwarza zbyt niskie ciśnienie, które opory toczenia, zużycie opon i paliwa, a także pogarsza właściwości jezdne. Dotyczy to zarówno lata, jak i zimy.

 

Źródło: Nokian Tyres

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).