E-mobilność dobra dla eksportu polskiej branży moto | MOTOFAKTOR

E-mobilność dobra dla eksportu polskiej branży moto

Wyniki branży moto w ub. r., w tym eksportu, są gorsze niż w 2019 r., ale rozwój e-mobilności w Europie pozwolił zmniejszyć straty.

Według raportu AutomotiveSuppliers.pl dotyczącego sytuacji polskiego przemysłu motoryzacyjnego w 2020 r., była ona bardzo trudna. Strat wywołanych przez lockdown w I półroczu nie udało się w całości odrobić w kolejnych miesiącach zeszłego roku, pomimo wzrostu zamówień. Uzyskane wyniki branży, w tym eksportu, są gorsze niż w 2019 roku.

 

W 2020 roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski[1] wyniosła 28,59 mld euro. To o 5,60% mniej (-1,7 mld euro) niż rok wcześniej.

Na tak relatywnie niski spadek wpłynął znaczący wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych. Bez tej grupy komponentów motoryzacyjnych spadek był większy i wyniósł 13,5 %.

Partner w AutomotiveSuppliers.pl - Rafał Orłowski

Podobnie jak w poprzednich latach naszym najważniejszym zagranicznym partnerem pozostają Niemcy (33,93% całości). Eksport na ten rynek był o 9% wyższy niż w 2019 r., głównie dzięki akumulatorom litowo-jonowym (wzrost o 684,9%!). Kolejne miejsca należą do: Francji (7,46% całości, spadek o 4%), Włoch (6,54%, spadek o 9,7%) i Czech (6,38%, spadek o 16%).

Części i akcesoria

Od kilku lat najważniejszą grupą produktową są części i akcesoria. W minionym roku na rynki zagraniczne trafiły komponenty wyprodukowane w Polsce o wartości 10,73 mld euro. W stosunku do rekordowego 2019 roku (12,88 mld euro) nastąpił spadek o 16,7%. Na części i akcesoria przypadło 37,55% całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski. W porównaniu do roku 2019 udział części spadł o 5 punktów procentowych. Największym partnerem nadal są Niemcy (32,9% całości, spadek o 18,7%). Kolejnymi rynkami zbytu były Czechy (9,09% całości, spadek o x`15,2%), Słowacja (7,53%, spadek o 12%) i Hiszpania (5,28%, spadek o 17,7%).

Samochody osobowe i towarowo-osobowe

Drugą grupą eksportową są samochody osobowe i towarowo-osobowe. W 2020 r. ich eksport miał wartość 4,94 mld euro. To o 20,34% mniej niż rok wcześniej. Na tego typu grupę przypadło 17,3% całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski (spadek rok do roku o 3,2 punktu procentowego). Do najważniejszych rynku zbytu w minionym roku należały: Niemcy (34,3% całości, spadek o 9,8%), Włochy (12,34%, spadek o 29,4%) i Francja (7,72%, spadek o 21,9%).

Nowy "koń pociągowy" motoryzacji w Polsce

2020 rok przyniósł niezwykle wysoki wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych, które są wykorzystywane w autach elektrycznych. Wartość tego typu podzespołów motoryzacyjnych wyniosła 3,99 mld euro. To niemal dwukrotnie więcej niż w 2019 roku (+98,5%).

Zwiększony eksport akumulatorów związany jest przede wszystkim z bardzo dynamicznym rozwojem fabryki LG Energy Solution Wrocław.

- Rafał Orłowski

 

Dzięki tak dużemu wzrostowi akumulatory litowo-jonowe stały się 3. produktem motoryzacyjnym (13,98% całości eksportu branży). Szczególnie dynamiczny wzrost nastąpił w IV kwartale 2020 r. Wartość eksportu tego typu akumulatorów była wyższa niż samochodów osobowych i towarowo-osobowych.

W grudniu osiągnięta została rekordowa wartość 600 mln euro, trzykrotnie więcej niż 12 miesięcy wcześniej.

- Rafał Orłowski

 

Większość akumulatorów litowo-jonowych trafiła w minionym roku do klientów w 4 krajach: Niemiec (44,3% wartości tej grupy), Francji (16,8%), Belgii (11%) i Austrii (6,2%).

W pozostałych grupach produktów motoryzacyjnych warto podkreślić wzrost w eksporcie: silników wysokoprężnych (+18,9%), silników spalinowych (+8%) i autobusów (+1,2%).

Nieprzewidywalny 2021 rok

Zeszły rok pokazał, jak pod wpływem pandemii COVID-19, funkcjonowanie takich branż jak przemysł motoryzacyjny staje się bardzo trudne i złożone. Pandemia koronowirusa nadal trwa a lista problemów stojących przed branżą jeszcze się wydłużyła. Palącym problemem jest „kryzys mikroprocesorów”, który przekłada się na ograniczanie produkcji przez niemal każdy koncern samochodowy na świecie. Firmy produkcyjne muszą też borykać się z problemem dostępu do takich surowców jak stal czy tworzywa sztuczne.

 

Dlatego prognozowanie jakie będzie poziom eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski w 2021 roku jest obecnie praktycznie niemożliwe. Można jednak oczekiwać, że tak jak w minionym roku będzie rosła produkcja i eksport akumulatorów litowo-jonowych (i komponentów do nich). Prawdopodobnie wartość ich będzie wyższa niż samochodów osobowych i towarowo-osobowych, dzięki czemu staną się numerem 2, po częściach i akcesoriach.

 

[1] W 2020 roku AutomotiveSuppliers.pl do analizowanych grup produktów motoryzacyjnych dodał baterie (w tym litowo-jonowe) oraz opony.

 

Źródło: AutomotiveSuppliers.pl

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).