Dzięki Stellantis Sound Design Studio Abarth 500e „zaryczał” | MOTOFAKTOR

Dzięki Stellantis Sound Design Studio Abarth 500e "zaryczał"

Prace Stellantis Sound Design Studio przy samochodzie Abarth 500e dały ciekawe dla kierowców sportowego malucha opcje generatora dźwięku.

 

  • Abarth 500e wciąż bawi się swoim legendarnym brzmieniem dzięki funkcji generatora dźwięku („Sound Generator”) opracowanej przez dedykowany zespół i Sound Design Studio w ramach ekosystemu Stellantis
  • Generator dźwięku zmienia Abartha 500e w niepokornego, a zarazem figlarnego elektrycznego hot hatcha, który wydaje nieoczekiwany, głęboki „ryk” silnika przypominający dźwięk silnika spalinowego, bezpośrednio związany z wyjątkowymi wrażeniami z jazdy i dynamiką prędkości
  • Dzięki tej unikalnej funkcji, Abarth 500e to wyjątkowy model w swoim segmencie na równi z wiodącymi samochodami wyższego segmentu, który jednocześnie oddaje hołd 75-letniej historii „napędzanych” adrenaliną silników wyścigowych
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

Marka Abarth nie przestaje zadziwiać i niezmiennie wzbudza mnóstwo emocji wśród wszystkich Abarthistów na całym świecie swoim Nowym Abarthem 500e i jego unikalną funkcją generatora dźwięku (Sound Generator), dzięki której nowy model jest jedyny w swoim rodzaju w segmencie elektrycznych Hot Hatchów. Nowy, w pełni elektryczny model marki spod znaku Skorpiona jest wyposażony w ekskluzywny system dźwięku opracowany przez specjalny zespół projektantów dźwięku we współpracy z Sound Design Studios. Projektem dźwięku, jego rozwojem i wdrożeniem zajął się włoski dział NVH (Noise Vibration and Harshness) Grupy Stellantis. Jest to ten sam dział, który zatwierdził dźwięk historycznego układu wydechowego Abartha, Record Monza.

 

Prace nad projektem trwały przez prawie dwa lata, w tym 6 miesięcy nieprzerwanej pracy. Kilkuosobowy zespół zaangażowany w projekt spędził ponad 6000 godzin analizując i tworząc idealny dźwięk dla każdego etapu wrażeń z jazdy. Kierownik techniczny zadbał o wrażenia w samochodzie i koordynował działania poszczególnych zaangażowanych osób. Ponadto, specjaliści z działu NVH zajmowali się wzmocnieniem dźwięku, skupiając się zarówno na kreatywnej, jak i technologicznej części procesu tworzenia dźwięku. Pracowali nad rozwojem dźwięku i demo, a także nad poszczególnymi etapami cyfrowego zapętlania dźwięku, od rozwoju oprogramowania po tworzenie samego dźwięku.

 

Aby osiągnąć doskonały rezultat, jak najbardziej zbliżony do oryginalnego, nagrano dźwięk silnika benzynowego Abartha podczas poszczególnych etapów jazdy takich, jak przyspieszanie, zwalnianie, hamowanie, szybkie pokonywanie zakrętów i wiele innych. Ponadto, w specyficzny sposób skalibrowano dźwięk. Następnie, za pośrednictwem specjalnych narzędzi technicznych i procesów, nagrania zostały dokładnie przeanalizowane, aby wyodrębnić z nich wszystkie charakterystyczne częstotliwości Abartha, które stanowią tak naprawdę jego DNA, i stworzyć nowy ton w wirtualnej matrycy wzbogaconej o dodatkowe dźwięki.

 

Matryca ta została przetestowana offline w studio i w statycznym samochodzie poprzez wielokrotne powtórzenia i różne konfiguracje, aby na koniec osiągnąć idealne połączenie dźwięków. Przede wszystkim, dzięki oprogramowaniu, matryca dostosowuje różne komponenty nagranego dźwięku, aby osiągnąć najlepszy efekt immersyjny dla kierowcy. Na matrycę nałożono dodatkowe dźwięki, aby połączyć legendarne dźwięki Abartha z brzmieniem przyszłości, które można odnaleźć w nowym Abarth-cie 500e.

Ważną kwestią było staranne wyważenie generatora dźwięku, aby zapewnić kierowcy jak najprzyjemniejsze wrażenia z jazdy nawet przy dużych prędkościach, przestrzegając jednocześnie ograniczeń wynikających z homologacji w zakresie hałasu i zapewniając realistyczny dźwięk.

 

W rzeczywistości intensywność działania generatora dźwięku jest wprost proporcjonalna do prędkości, z jaką porusza się samochód, a dźwięk jest w każdym przypadku inaczej przetwarzany przez zewnętrzny głośnik tylny. Zakres zmienia się od IDLE, w którym to silnik pracuje na najniższej mocy, a generator dźwięku naśladuje dźwięk wydechu Record Monza na biegu jałowym, do SIGNATURE, który zmienia się w zależności od prędkości jazdy, zachowując barwę dźwięku typową dla Abartha z silnikiem spalinowym. Krótko mówiąc, SIGNATURE zawiera wszystkie informacje, które przekazujemy wzmacniaczowi – od biegu jałowego do wzrastającej prędkości, włączenia i wyłączenia zapłonu.

 

Nowy Abarth 500e jest w stanie zaoferować wszystkie cechy luksusowego samochodu na zaledwie 3,6 metra, nie rezygnując przy tym z niepokorności wpisanej w DNA marki. Dzięki generatorowi dźwięku jest to jedyny Hot Hatch, który paradoksalnie jest w stanie przywołać dźwięk historycznego silnika spalinowego i zapewnić akustyczną moc sportowego silnika spalinowego, która osiąga limity dozwolone przez przepisy homologacyjne.

 

„Ryk” generatora dźwięku Abartha może być włączany bądź wyłączany przez kierowcę po zatrzymaniu samochodu, za pomocą ustawień w zestawie wskaźników.

 

Źródło: Stellantis

Zdjęcia: Simona Alampi

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).