Dynamiczna a statyczna wymiana płynu przekładniowego | MOTOFAKTOR

Dynamiczna a statyczna wymiana płynu przekładniowego

Automatyczne skrzynie biegów to przede wszystkim wygoda i komfort dla prowadzącego pojazd.

Przekonuje się o tym coraz więcej kierowców, o czym świadczy dynamiczny wzrost liczby samochodów wyposażonych w automatyczne przekładnie. Należy pamiętać, że w „automatach” trzeba wymieniać płyn przekładniowy, co jest konieczne dla prawidłowego funkcjonowania oraz ochrony przed uszkodzeniami.

 

Jeszcze kilka lat temu, gdy samochody z automatycznymi skrzyniami biegów były mniej popularne, niektórzy producenci twierdzili, że nie istnieje konieczność wymiany płynu przekładniowego i raz „fabrycznie” wlany, wystarczy na całe życie samochodu. Sztab specjalistów dawno obalił tę teorię i dziś regularna wymiana płynu w automatycznej skrzyni biegów jest oczywistością. Jednak wymiana nie zawsze oznacza to samo, ponieważ można jej dokonać na 2 sposoby, które diametralnie się od siebie różnią.

 

Statyczna wymiana płynu przekładniowego oferowana jest przez większość warsztatów, to prosta, niewymagająca zaawansowanych urządzeń metoda, oparta na sile grawitacji. Po odkręceniu korka spustowego płyn ATF po prostu samoistnie wypływa i następnie zostaje zastąpiony nowym. Problem polega na tym, że metoda ta pozwala jedynie na wymianę jedynie 40-60% oleju, ponieważ reszta pozostaje w komponentach skrzyni. W efekcie nowy płyn miesza się ze starym, który jest już przepracowany i w ten sposób powstaje substancja o nieznanych parametrach. Cały proces można co najwyżej nazwać częściową wymianą lub uzupełnieniem. Płyn nadal zawiera zanieczyszczenia i nie chroni przekładni tak. jak robić to powinien.

 

Zalecaną i w pełni bezpieczną metodą jest wymiana dynamiczna. Polega ona na włączeniu urządzenia do wymiany płynu ATF w obieg smarowania skrzyni biegów w trakcie jej pracy. Pompa wypycha wówczas zużyty lubrykant i w jego miejsce wtłacza nowy, świeży płyn. Jest to jedyne rozwiązanie pozwalające na całkowitą wymianę lubrykantu i zapobieganie mieszaniu się starego z nowym. Przy tej metodzie wymiany stosuje się specjalistyczne, zaawansowane technologicznie urządzenia, jak np. Bizol ATF Intelligence 2000. W pełni skomputeryzowana maszyna nie tylko niweluje błędy, które może popełnić człowiek, ale też automatycznie wykrywa kierunek przepływu płynu i reguluje ciśnienie do parametrów przekładni.
Urządzenie automatycznie dozuje środki czyszczące, zapewnia cyfrowy pomiar płynu i absolutną dokładność w wymienianym lubrykancie bez potrzeby kompensacji temperatury.

 

Zadania, jakie stoją przed mechanikiem, który dokonuje wymiany płynu metodą dynamiczną są mniej uciążliwe niż w przypadku metody statycznej, wystarczy podpiąć przewody, włączyć samochód (w przeciwieństwie do metody statycznej dynamiczną przeprowadza się na uruchomionym pojeździe), włączyć maszynę, wybrać program i zaczekać aż urządzenie wykona swoją pracę. Do obsługi maszyny wystarczy jedna osoba, a komfort wymiany metodą dynamiczną jest znacznie większy niż statyczną, do tego dochodzi kwestia bezpieczeństwa dla całego układu – skrzynia cały czas pracuje zalana płynem, ile jest dostarczanego świeżego, tyle ubywa brudnego.

 

Pomimo tylu zalet, metoda dynamiczna nie wpisała się jeszcze w zakres usług wielu warsztatów. Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę pojazdów z automatycznymi skrzyniami biegów oraz coraz większą świadomość kierowców i ich wymagania wkrótce powinno zacząć się to zmieniać, a oferowanie klientom usługi dynamicznej wymiany płynu ATF znacznie zwiększa atrakcyjność i profesjonalizm warsztatu.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).