Dwumasowe koło zamachowe ze sprzęgłem zrywnym ITL | MOTOFAKTOR

Dwumasowe koło zamachowe ze sprzęgłem zrywnym ITL

Eksperci Schaeffler wyjaśniają, jak wygląda budowa, zasada działania i obsługa dwumasowego koła zamachowego ze sprzęgłem zrywnym ITL na przykładzie produktu marki LuK.

Budowa

Wewnątrz niektórych kół zamachowych LuK znajduje się sprzęgło zrywne (Rys.1). Zbudowane jest z tarczy zabierakowej (1) i tarcz zaciskających (2,3) z okładzinami ciernymi. Zostało ono zaprojektowane do ochrony skrzyni biegów przed skutkami pików momentu obrotowego. Jest to zjawisko bardzo niebezpieczne i pochodzi z rezonansu w układzie przeniesienia napędu.

Skutki zadziałania

W sytuacji gdy na kole zamachowym pojawi się minimum 1,5 razy większy moment obrotowy niż maksymalny generowany przez silnik, sprzęgło zaczyna działać. Tarcza zabierakowa porusza się wglądem masy wtórnej. Wystąpienie np. 1500 Nm powoduje całkowite przestawienie masy wtórnej względem pierwotnej (Rys.2). Jak widać otwory masy wtórnej nie pokrywają się z otworami masy pierwotnej i koło nie nadaje się do dalszej eksploatacji, ze względu na znaczne wibracje w układzie przeniesienia napędu.

Uszkodzone koło na skutek zadziałania sprzęgła ITL

Na co zwrócić uwagę?

W 2014 roku w kołach zamachowych do samochodu Ford Transit (06-) zmieniono wieniec czujnika prędkości wału. Zostało wydane Service info, które opisuje różnice grubości zębów, przy niezmienionej średnicy. Funkcjonalnie są identyczne i mogą być stosowane zamiennie. Podczas montażu, w samochodach marki Ford należy koniecznie zwrócić uwagę na fakt, że czujnik prędkości obrotowej montowany jest poprzez dosuniecie go do wieńca impulsatora, co sprawia, że jego końcowa część będzie w naturalny sposób ścinana. Świadczy to o poprawnym montażu. Podczas wymiany DKZ pod żadnym pozerem proszę nie regulować pozycji czujnika! Każda zmiana ustawienia, wymaga jego wymiany na nowy. Rys.3 przedstawia rodzaje i stany zastosowanego czujnika: (1 od lewej) – nowy, (2),(3) – różne wersje, eksploatowane, ścięte, sytuacja prawidłowa.

Różne wersje czujnika prędkości obrotowej wału

Konsekwencje

Może nam się wydawać, że kontakt czujnika z wieńcem jest niedopuszczalny. Natomiast, odsunięcie sensora od impulsatora wywoła zanik sygnału o prędkości obrotowej wału i problem z uruchomieniem silnika. Sprawi to przetrzymywanie DKZ w prędkości rezonansowej i spowoduje zadziałanie sprzęgła ITL. W konsekwencji, nowo montowane koło nie będzie nadawało się do dalszej eksploatacji ze względu na wzajemne przestawienie mas DKZ.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).