Dwumasowe koło zamachowe ze sprzęgłem zrywnym ITL

person Redakcja 30/10/2017

Eksperci Schaeffler wyjaśniają, jak wygląda budowa, zasada działania i obsługa dwumasowego koła zamachowego ze sprzęgłem zrywnym ITL na przykładzie produktu marki LuK.

Budowa

Wewnątrz niektórych kół zamachowych LuK znajduje się sprzęgło zrywne (Rys.1). Zbudowane jest z tarczy zabierakowej (1) i tarcz zaciskających (2,3) z okładzinami ciernymi. Zostało ono zaprojektowane do ochrony skrzyni biegów przed skutkami pików momentu obrotowego. Jest to zjawisko bardzo niebezpieczne i pochodzi z rezonansu w układzie przeniesienia napędu.

Skutki zadziałania

W sytuacji gdy na kole zamachowym pojawi się minimum 1,5 razy większy moment obrotowy niż maksymalny generowany przez silnik, sprzęgło zaczyna działać. Tarcza zabierakowa porusza się wglądem masy wtórnej. Wystąpienie np. 1500 Nm powoduje całkowite przestawienie masy wtórnej względem pierwotnej (Rys.2). Jak widać otwory masy wtórnej nie pokrywają się z otworami masy pierwotnej i koło nie nadaje się do dalszej eksploatacji, ze względu na znaczne wibracje w układzie przeniesienia napędu.

Uszkodzone koło na skutek zadziałania sprzęgła ITL

Na co zwrócić uwagę?

W 2014 roku w kołach zamachowych do samochodu Ford Transit (06-) zmieniono wieniec czujnika prędkości wału. Zostało wydane Service info, które opisuje różnice grubości zębów, przy niezmienionej średnicy. Funkcjonalnie są identyczne i mogą być stosowane zamiennie. Podczas montażu, w samochodach marki Ford należy koniecznie zwrócić uwagę na fakt, że czujnik prędkości obrotowej montowany jest poprzez dosuniecie go do wieńca impulsatora, co sprawia, że jego końcowa część będzie w naturalny sposób ścinana. Świadczy to o poprawnym montażu. Podczas wymiany DKZ pod żadnym pozerem proszę nie regulować pozycji czujnika! Każda zmiana ustawienia, wymaga jego wymiany na nowy. Rys.3 przedstawia rodzaje i stany zastosowanego czujnika: (1 od lewej) – nowy, (2),(3) – różne wersje, eksploatowane, ścięte, sytuacja prawidłowa.

Różne wersje czujnika prędkości obrotowej wału

Konsekwencje

Może nam się wydawać, że kontakt czujnika z wieńcem jest niedopuszczalny. Natomiast, odsunięcie sensora od impulsatora wywoła zanik sygnału o prędkości obrotowej wału i problem z uruchomieniem silnika. Sprawi to przetrzymywanie DKZ w prędkości rezonansowej i spowoduje zadziałanie sprzęgła ITL. W konsekwencji, nowo montowane koło nie będzie nadawało się do dalszej eksploatacji ze względu na wzajemne przestawienie mas DKZ.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl