Dwóch dostawców części ukaranych za udział w kartelach | MOTOFAKTOR

Dwóch dostawców części ukaranych za udział w kartelach

person Adrian Januszkiewicz 30/09/2020

Komisja Europejska nałożyła na Brose i Kiekert grzywnę w łącznej wysokości 18 mln euro za udział w dwóch kartelach dotyczących dostaw systemów zamykania samochodów.

Firmy Magna z siedzibą w Kanadzie i Brose z siedzibą w Niemczech brały udział w dwustronnym kartelu dotyczącym dostaw modułów drzwiowych i regulatorów okien do określonego modelu samochodu grupy Daimler. Magna i Kiekert z siedzibą w Niemczech wzięli udział w odrębnym dwustronnym kartelu dotyczącym dostaw zamków i zaczepów do grup BMW i Daimler. Wszystkie trzy firmy potwierdziły swój udział w kartelach i zgodziły się rozwiązać sprawę.

Elementy takie jak moduły drzwiowe, regulatory okien i systemy zatrzasków są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania samochodów, zapewniają ochronę przed urazami oraz bezpieczeństwo i komfort. Trzej dostawcy zmówili się, aby zwiększyć swoje zyski ze sprzedaży tych komponentów. Kartele te ostatecznie zaszkodziły europejskim konsumentom i negatywnie wpłynęły na konkurencyjność europejskiego sektora motoryzacyjnego. Margrethe Vestager wiceprzewodnicząca wykonawcza Komisji Europejskiej odpowiedzialna za politykę konkurencji

 

Trzej dostawcy wyposażenia samochodów, do których odnosi się ta decyzja, koordynowali swoje zachowania cenowe i wymieniali poufne informacje handlowe. Celem trzech przedsiębiorstw zaangażowanych w oba kartele było zachowanie istniejącej działalności każdej ze stron i uniknięcie pogorszenia się dominującego poziomu cen dostaw. Koordynacja miała odbywać się poprzez spotkania, rozmowy telefoniczne lub wymianę e-mailową.

 

Dochodzenie Komisji ujawniło istnienie dwóch odrębnych naruszeń. Poniższa tabela przedstawia szczegóły udziału i czasu trwania zaangażowania każdej firmy w każde z dwóch naruszeń:

Grzywny

Przy ustalaniu wysokości grzywien Komisja wzięła pod uwagę w szczególności wartość sprzedaży omawianych produktów w EEA (Europejskiej Strefie Ekonomicznej) osiągniętą przez uczestników kartelu, poważny charakter naruszeń, ich zasięg geograficzny i czas ich trwania.

 

Zgodnie z obwieszczeniem Komisji w sprawie łagodzenia kar z 2006 r .:

 

  • Magna otrzymała pełne zwolnienie z grzywien za ujawnienie obu karteli, unikając tym samym łącznej grzywny w wysokości ok. 6 mln euro.
  • Brose i Kiekert odnieśli korzyści z obniżenia grzywien za współpracę w dochodzeniu Komisji. Obniżki odzwierciedlają czas ich współpracy oraz zakres, w jakim przedstawione przez nie dowody pomogły Komisji udowodnić istnienie kartelu, w którym były zaangażowane.
  • Ponadto Kiekertowi przyznano częściowe zwolnienie z kary za drugie naruszenie za okres od 15 czerwca 2009 r. do 4 października 2010 r., Ponieważ było to pierwsze przedsiębiorstwo, które przedstawiło przekonujące dowody, które umożliwiły Komisji przedłużenie czasu trwania drugiego zarzucanego naruszenia do dnia 15 czerwca 2009 r.\

 

Ponadto zgodnie z obwieszczeniem Komisji w sprawie ugody z 2008 r. zastosowano obniżenie o 10% grzywien nałożonych na przedsiębiorstwa w związku z uznaniem przez nie udziału w kartelu i odpowiedzialności z tego tytułu.

 

Podział kar nakładanych na każdą firmę przedstawia się następująco:

Powyższa decyzja jest częścią serii poważnych dochodzeń w sprawie karteli w sektorze części samochodowych, które rozpoczęły się w 2013 r. Komisja nałożyła również grzywny na dostawców łożysk samochodowych, wiązek przewodów w samochodach, pianki elastycznej stosowanej (między innymi) w siedzeniach samochodowych, ogrzewania postojowego w samochodach osobowych i pojazdach ciężarowych, alternatorów i rozruszników, układów klimatyzacji i chłodzenia silnika, układów oświetleniowych, układów hamulcowych, świec zapłonowych, pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i kierownic. Decyzja ta podnosi łączną kwotę grzywien Komisji nałożonych na kartele w tym sektorze do 2,17 mld euro.

Źródło: Komisja Europejska

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).