Firmy Magna z siedzibą w Kanadzie i Brose z siedzibą w Niemczech brały udział w dwustronnym kartelu dotyczącym dostaw modułów drzwiowych i regulatorów okien do określonego modelu samochodu grupy Daimler. Magna i Kiekert z siedzibą w Niemczech wzięli udział w odrębnym dwustronnym kartelu dotyczącym dostaw zamków i zaczepów do grup BMW i Daimler. Wszystkie trzy firmy potwierdziły swój udział w kartelach i zgodziły się rozwiązać sprawę.
Elementy takie jak moduły drzwiowe, regulatory okien i systemy zatrzasków są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania samochodów, zapewniają ochronę przed urazami oraz bezpieczeństwo i komfort. Trzej dostawcy zmówili się, aby zwiększyć swoje zyski ze sprzedaży tych komponentów. Kartele te ostatecznie zaszkodziły europejskim konsumentom i negatywnie wpłynęły na konkurencyjność europejskiego sektora motoryzacyjnego.
Margrethe Vestager
wiceprzewodnicząca wykonawcza Komisji Europejskiej odpowiedzialna za politykę konkurencji
Trzej dostawcy wyposażenia samochodów, do których odnosi się ta decyzja, koordynowali swoje zachowania cenowe i wymieniali poufne informacje handlowe. Celem trzech przedsiębiorstw zaangażowanych w oba kartele było zachowanie istniejącej działalności każdej ze stron i uniknięcie pogorszenia się dominującego poziomu cen dostaw. Koordynacja miała odbywać się poprzez spotkania, rozmowy telefoniczne lub wymianę e-mailową.
Dochodzenie Komisji ujawniło istnienie dwóch odrębnych naruszeń. Poniższa tabela przedstawia szczegóły udziału i czasu trwania zaangażowania każdej firmy w każde z dwóch naruszeń:
Przy ustalaniu wysokości grzywien Komisja wzięła pod uwagę w szczególności wartość sprzedaży omawianych produktów w EEA (Europejskiej Strefie Ekonomicznej) osiągniętą przez uczestników kartelu, poważny charakter naruszeń, ich zasięg geograficzny i czas ich trwania.
Zgodnie z obwieszczeniem Komisji w sprawie łagodzenia kar z 2006 r .:
- Magna otrzymała pełne zwolnienie z grzywien za ujawnienie obu karteli, unikając tym samym łącznej grzywny w wysokości ok. 6 mln euro.
- Brose i Kiekert odnieśli korzyści z obniżenia grzywien za współpracę w dochodzeniu Komisji. Obniżki odzwierciedlają czas ich współpracy oraz zakres, w jakim przedstawione przez nie dowody pomogły Komisji udowodnić istnienie kartelu, w którym były zaangażowane.
- Ponadto Kiekertowi przyznano częściowe zwolnienie z kary za drugie naruszenie za okres od 15 czerwca 2009 r. do 4 października 2010 r., Ponieważ było to pierwsze przedsiębiorstwo, które przedstawiło przekonujące dowody, które umożliwiły Komisji przedłużenie czasu trwania drugiego zarzucanego naruszenia do dnia 15 czerwca 2009 r.\
Ponadto zgodnie z obwieszczeniem Komisji w sprawie ugody z 2008 r. zastosowano obniżenie o 10% grzywien nałożonych na przedsiębiorstwa w związku z uznaniem przez nie udziału w kartelu i odpowiedzialności z tego tytułu.
Podział kar nakładanych na każdą firmę przedstawia się następująco:
Powyższa decyzja jest częścią serii poważnych dochodzeń w sprawie karteli w sektorze części samochodowych, które rozpoczęły się w 2013 r. Komisja nałożyła również grzywny na dostawców łożysk samochodowych, wiązek przewodów w samochodach, pianki elastycznej stosowanej (między innymi) w siedzeniach samochodowych, ogrzewania postojowego w samochodach osobowych i pojazdach ciężarowych, alternatorów i rozruszników, układów klimatyzacji i chłodzenia silnika, układów oświetleniowych, układów hamulcowych, świec zapłonowych, pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i kierownic. Decyzja ta podnosi łączną kwotę grzywien Komisji nałożonych na kartele w tym sektorze do 2,17 mld euro.
Źródło: Komisja Europejska