O tym, czym różnią się części regenerowane od odnowionych, jakie korzyści niosą dla kierowców i środowiska oraz jak wygląda ich droga z warsztatu z powrotem na rynek, mówi Przemysław Wołosewicz, Dyrektorem ds. Regeneracji i Gospodarki Cyrkularnej w Inter Cars.
W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i konieczności racjonalnego gospodarowania zasobami, coraz większą popularność zyskują rozwiązania oparte na idei gospodarki obiegu zamkniętego. W transformację branży motoryzacyjnej w tym obszarze angażuje się Inter Cars – firma, która nie tylko promuje regenerację i odnawianie części samochodowych, ale również została za to wyróżniona prestiżową nagrodą Orły ESG 2025.
O tym, czym różnią się części regenerowane od odnowionych, jakie korzyści niosą dla kierowców i środowiska oraz jak wygląda ich droga z warsztatu z powrotem na rynek, Mikołaj Rutkowski rozmawia z Przemysławem Wołosewiczem, Dyrektorem ds. Regeneracji i Gospodarki Cyrkularnej w Inter Cars.
Mówiąc najprościej, gospodarka cyrkularna (inaczej gospodarka obiegu zamkniętego) to model biznesowy, w którym staramy się maksymalnie wykorzystać raz wyprodukowane materiały i części, zamiast je wyrzucać. Chodzi o ponowne użycie, naprawę, regenerację czy recykling produktów tak długo, jak to możliwe. W motoryzacji oznacza to dawanie częściom samochodowym drugiego życia – np. poprzez ich regenerację lub odnowienie – zamiast ciągłej produkcji nowych podzespołów. Taki model ogranicza zużycie surowców naturalnych i zmniejsza ilość odpadów, a przy okazji redukuje emisję CO₂ i zużycie energii podczas produkcji nowych elementów. Innymi słowy, części, które normalnie trafiłyby na złom, wracają do obiegu w pełni sprawne. To podejście doskonale wpisuje się w naszą misję wydłużania cyklu życia samochodów i ich komponentów.
Inter Cars jako lider rynku aftermarket od lat rozwija inicjatywy cyrkularne, aby z jednej strony sprostać oczekiwaniom klientów, a z drugiej zmniejszać wpływ branży na środowisko. Należą do nich między innymi program zwrotu zużytych części i ich regeneracji oraz wprowadzenie do oferty części odnowionych.
To bardzo ważne rozróżnienie. Część odnowiona (refurbished) to część używana w niewielkim stopniu, która właściwie zachowała fabryczne właściwości i wymagała jedynie kosmetycznych poprawek. Innymi słowy, po kontroli jakości wizualnej i technicznej okazuje się, że jej stan jest niemal idealny, więc dostawca ogranicza się do odświeżenia wyglądu – np. wyczyszczenia, pomalowania obudowy (ewentualnie wymieniania jakichś uszczelek) – bez potrzeby ingerencji technicznej. Taka odnowiona część spełnia wszystkie wymagania jakościowe stawiane nowym produktom. Często pochodzi np. z pojazdu demonstracyjnego, czasami ze zwróconej nadwyżki magazynowej (która trafiła z powrotem do obiegu), albo z auta, które z bardzo małym przebiegiem uczestniczyło w jakimś zdarzeniu drogowym (w którym uszkodzony był zupełnie inny fragment pojazdu). Na części odnowione w Inter Cars udzielana jest pełna 24 miesięczna gwarancja.
Część regenerowana to natomiast element, który został poddany pełnemu, profesjonalnemu procesowi regeneracji (remanufacturing). W praktyce taka część jest po pierwsze rozebrana na komponenty. Następnie jej główny element – tzw. rdzeń jest dokładnie czyszczony oraz zabezpieczany. Zużyte uszczelki, mechanizmy oraz inne elementy są wymienione na nowe, a całość ponownie złożona i przetestowana zgodnie z normami producenta. Efekt jest taki, że otrzymujemy produkt o parametrach takich samych jak część nowa, działający jak nowa oraz objęty taką samą gwarancją jak fabrycznie nowa część. Oczywiście jest ona wyraźnie oznaczona jako regenerowana.
Część regenerowana czy odnowiona nie ustępuje nowemu, oryginalnemu produktowi pod względem funkcji i bezpieczeństwa. W procesie profesjonalnej regeneracji stosowane są te same standardy inżynieryjne, kontrolne i testowe, co przy produkcji nowych. Poprawnie zregenerowany element praktycznie nie różni się od fabrycznie nowego – spełnia dokładnie te same normy, ma tę samą żywotność, wytrzymałość i zapewnia ten sam poziom bezpieczeństwa. Dlatego takie produkty otrzymują pełną gwarancję – w Inter Cars części regenerowane mają zazwyczaj identyczny okres gwarancji co nowe odpowiedniki.
Warto też wspomnieć o bezpieczeństwie – nie ma tu kompromisów. Każda część, zanim trafi ponownie na rynek, jest dokładnie sprawdzana. Na przykład zregenerowany alternator czy zacisk hamulcowy przechodzi testy na specjalnych stanowiskach, aby potwierdzić, że jego parametry są w normie (wydajność, ciśnienie, szczelność itd).
To samo dotyczy części odnowionych. Dostawcy takich części zobowiązani są dostarczać je po skrupulatnej kontroli. Ich stan techniczny został więc zweryfikowany i jest porównywalny z nowymi, a sam produkt objęty jest pełnoprawną gwarancją. Dzięki temu mechanik montujący taką część ma pewność, że działa ona bez zarzutu, a kierowca może spokojnie z niej korzystać.
Krótko mówiąc – pod względem jakości, trwałości i bezpieczeństwa części profesjonalnie regenerowane i odnowione stoją na równie wysokim poziomie co części nowe pierwszomontażowe.
Cena części regenerowanych jest wyraźnie niższa niż odpowiadających im jakością oryginalnych części nowych. W zależności od rodzaju podzespołu i jego skomplikowania, oszczędność może sięgać nawet 30–50% względem ceny fabrycznie nowej oryginalnej części. To ogromna różnica, zwłaszcza przy droższych elementach jak turbosprężarki, kompresory klimatyzacji, układy wtryskowe, czy nawet całe skrzynie biegów. Dla warsztatu oznacza to możliwość zaoferowania klientowi tańszej naprawy – co dziś, w czasach zaciskania pasa, bywa decydujące.
Warto podkreślić, że ta oszczędność nie oznacza „taniochy” – nie jest to tani zamiennik, niższej jakości. Jak już wspomniałem dostaje się produkt pełnowartościowy, tylko tańszy dzięki temu, że część materiałów została ponownie wykorzystana zamiast wyprodukowana od zera. W procesie regeneracji udaje się odzyskać i ponownie użyć znaczną część komponentów – to daje oszczędności kosztów surowców. Szacuje się, że w zależności od typu części, do jej regeneracji potrzeba nawet o 50–90% mniej nowych surowców niż do wytworzenia takiego elementu od podstaw. To przekłada się na cenę końcową.
Część odnowiona wymaga natomiast minimalnej ingerencji – stąd jej atrakcyjna cena dla klienta. Jednocześnie to część w pełni oryginalna, pierwszomontażowa – to jej ogromna zaleta w stosunku do innych dostępnych produktów.
Części regenerowane i odnowione są coraz szerzej dostępne na rynku wtórnym. Wielu renomowanych producentów – Bosch, Valeo, Delphi, Denso i inni – prowadzi własne linie regeneracyjne i oferuje takie podzespoły masowo.
Inter Cars ma w swojej ofercie tysiące pozycji części regenerowanych (m.in. alternatory, rozruszniki, zaciski, turbosprężarki, przekładnie kierownicze, pompy, wtryskiwacze itp.), a także części odnowione.
Wybór tych produktów często rozwiązuje też problem ograniczonej dostępności magazynowej nowych elementów – klienci mogą szybko dostać potrzebny podzespół bez kompromisu jakościowego. Co więcej czasami do danego modelu auta w ogóle nie są produkowane konkretne podzespoły na rynek aftermarket. Wtedy część odnowiona lub regenerowana może być jedyną alternatywą wobec produktu z ASO.
Ma duże znaczenie, choć – tak jak Pan wspomniał – dla wielu użytkowników to dodatkowy bonus, a nie główna motywacja. Niemniej, z perspektywy całej branży i przyszłości motoryzacji, aspekt środowiskowy jest kluczowy. Produkcja nowych części pochłania sporo energii i surowców oraz generuje emisje. Tymczasem regeneracja pozwala zaoszczędzić znaczną część tych zasobów. Według badań, ponowne wykorzystanie części poprzez regenerację może obniżać emisję CO₂ nawet do 80% w porównaniu z wyprodukowaniem nowego elementu.
W skali europejskiej to już ogromne liczby. Dane zebrane przez CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) wskazują, że w 2022 roku sprzedano 1,5 miliona regenerowanych komponentów, co pozwoliło ograniczyć emisję CO₂ 807 tysięcy ton – równowartość emisji 175 000 samochodów przez rok. To pokazuje, że gospodarka obiegu zamkniętego realnie wpływa na redukcję śladu węglowego przemysłu motoryzacyjnego.
Dla Inter Cars aspekt ekologiczny jest ważny, ale staramy się go łączyć z korzyściami dla klienta. Tak jak Pan ujął: kierowca czy mechanik wybierając część regenerowaną lub odnowioną przede wszystkim korzysta finansowo, a przy okazji działa proekologicznie. To sytuacja, w której wszyscy wygrywają: i użytkownik, i środowisko. Uważam, że z czasem ten zielony aspekt będzie coraz istotniejszy również dla klientów.
Można się spodziewać, że udział takich produktów w rynku będzie rósł. Cieszy nas, że Inter Cars odgrywa aktywną rolę w tej transformacji, jednak warto zaznaczyć, że to nie jedyny aspekt, do którego jako organizacja przykładamy wagę w kontekście odpowiedzialnego rozwoju.
Kluczowymi elementami procesu są sprzedaż produktów regenerowanych w programie wymiany oraz logistyka zwrotna. W ramach procesu, w Inter Cars prowadzimy system zbiórki od warsztatów rdzeni, które przekazujemy do dostawców. Działa to na zasadzie programu sprzedaży z kaucją: wybrane produkty mają w swoją cenę wliczoną kaucję, którą klient może odzyskać, jeśli kupując je przekaże nam część używaną, odpowiadającą tej zamówionej. Rdzeń, który klient zwrócił, po identyfikacji i weryfikacji trafia do profesjonalnej regeneracji w fabryce producenta konkretnego produktu (np. wtryskiwacz Bosch jest przekazywany tej firmie i na rynek trafia potem jako produkt regenerowany Bosch) lub zakładzie zajmującym się profesjonalną regeneracją części.
Części odnowione dostępne w naszej sieci sprzedaży pozyskiwane są samodzielnie przez dostawców, których asortyment oferujemy. W tym procesie nie bierzemy na ten moment udziału.
Powiedziałbym tak: dajcie szansę takiemu rozwiązaniu, bo naprawdę warto. Dzisiejsze części regenerowane i odnowione to nie jest niewiadoma – to pełnoprawne produkty, często od renomowanych marek, które przeszły surowe testy i mają gwarancję. W krajach Europy Zachodniej i w Skandynawii segment produktów regenerowanych i odnowionych staje się dzisiaj pierwszym wyborem w przypadku naprawy auta.
Jeśli jesteś mechanikiem, proponując klientowi taką część pokazujesz, oferujesz sprawdzone rozwiązanie, ale i dbasz o jego portfel. Wielu klientów może nawet nie zdawać sobie sprawy z istnienia takiej opcji, więc rolą fachowca jest ją przedstawić.
Kierowcy z kolei mogą sami zwrócić uwagę, że są otwarci na skorzystanie z takiej opcji. Jakość i bezpieczeństwo nie stanowią tu problemu, a oszczędność jest realna i odczuwalna. Do tego dochodzi świadomość, że ograniczamy marnotrawstwo – zamiast wyrzucać dobry korpus czy obudowę, wykorzystujemy je ponownie.
Materiał dostarczony przez Inter Cars
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?