Dotacje do „elektryków” w Polsce gorzej niż u sąsiadów – badanie VW | MOTOFAKTOR

Dotacje do „elektryków” w Polsce gorzej niż u sąsiadów - badanie VW

2/3 ankietowanych w badaniu Volkswagena Polaków uważa, że pod względem publicznych zachęt do zakupu "elektryków" Polska wypada gorzej od krajów naszego regionu.

 

 

Rynek elektromobilności w Polsce rozwija się dynamicznie. Świadczą o tym rosnące z miesiąca na miesiąc statystyki rejestracji nowych aut „z wtyczką” oraz funkcjonujących stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Działają także systemy publicznych dotacji do zakupu i korzystania z samochodów na prąd. Ofensywa elektromobilności trwa również w innych państwach europejskich, a także w USA i Chinach.

 

Warto porównać poziom rozwoju rynku w Polsce i za granicą. Jednak przyjęcie za punkt odniesienia dla naszego kraju liderów elektromobilności, takich jak Norwegia czy Holandia wniosłoby do dyskusji niewiele. Wystarczy porównać choćby liczbę publicznych stacji ładowania: jeśli w Polsce mamy ich niespełna 3 tys., to w Holandii jest ich ponad 84 tys., a w Norwegii – ponad 24 tys. Dlatego InsightOut Lab i Volkswagen sprawdzili, jak Polacy oceniają rozwój elektromobilności w Polsce i w krajach naszego regionu, w tym także jakie mają zdanie na temat obecnie obowiązującego systemu dotacji w naszym kraju.

Polskie dotacje wypadają gorzej

Nieco ponad 2/3 respondentów (67%) wyraziło pogląd, że Polska wypada gorzej pod względem różnego rodzaju dotacji do zakupu samochodów elektrycznych w porównaniu z takimi państwami jak Czechy, Słowacja, Rumunia czy Węgry. Aż 34% osób oceniło stan rzeczy jako „zdecydowanie” gorszy, a 33% jako „trochę” gorszy. Jeśli chodzi o pozytywne opinie na ten temat, było ich zaledwie 6%, z czego 4% to odpowiedzi „trochę lepiej”, a 2% „zdecydowanie lepiej”. Pozostałe 28% badanych odpowiedziało, że Polska wypada podobnie do innych krajów regionu pod względem pomocy państwa przy zakupie „elektryka”.

 

Niestety przedstawione pesymistyczne opinie potwierdza raport EV Readiness Index 2022. Zawiera on m.in. ranking publicznych zachęt do posiadania auta elektrycznego. Polska w tym zestawieniu otrzymała tylko 6 punktów, co dało jej ostatnie miejsce na liście. Niewiele lepiej wypadły Czechy, Rumunia i Słowacja – odpowiednio 7, 8 i 9 pkt. Natomiast wyraźnie lepsze od pozostałych państw regionu są Węgry z 13 punktami. Liderem zestawienia okazała się Wielka Brytania z wynikiem 20 pkt.

Metodologia

 

Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1071 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 19-22 sierpnia 2022 r. Metoda: CAWI.

 

Źródło: Volkswagen

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).