Dopłaty do infrastruktury ładowania coraz bliżej | MOTOFAKTOR

Dopłaty do infrastruktury ładowania coraz bliżej

Dotacje w wysokości do 75% kosztów ogólnodostępnej stacji ładowania przewiduje projekt rozporządzenia Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

18 grudnia na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy publicznej na infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastrukturę do tankowania wodoru. Jak wynika z dokumentu, do 31 grudnia 2023 r. na pomoc finansową na budowę takich punków przeznaczonych zostanie do 800 mln zł.

 

Na podstawie projektu, o dofinansowanie mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorcy posiadający siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz spółdzielnie lub wspólnoty mieszkaniowe. Pomoc ma być udzielana na utworzenie punktu ładowania o mocy do 150 kW lub zwiększenie mocy punktu do 150 kW, budowę lub rozbudowę ogólnodostępnej stacji ładowania, jak również budowę lub rozbudowę stacji tankowania wodoru.

 

Wsparcie ma być udzielane w formie dotacji. W przypadku ogólnodostępnych stacji ładowania intensywność pomocy nie może przekroczyć 50% kosztów kwalifikowalnych. Rząd proponuje zwiększenie intensywności pomocy o 25%, jeżeli ogólnodostępna stacja ładowania jest usytuowana w gminie, w której w roku poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o udzielenie pomocy, liczba mieszkańców nie przekraczała 100 tys. Nie dotyczy to stacji zlokalizowanych przy drogach ekspresowych lub autostradach.

 

W przypadku infrastruktury ładowania innej niż ogólnodostępne stacje ładowania, intensywność pomocy nie może przekroczyć 25% kosztów kwalifikowalnych (ma ulegać zwiększeniu o 25%, jeżeli dotyczy punktu o mocy do 22 kW lub zwiększenia jego mocy do 22 kW). Projekt określa ponadto górną granicę wsparcia budowy lub rozbudowy infrastruktury innej niż ogólnodostępna.

 

W przypadku punktów o mocy do 11 kW wyniesie ona maksymalnie 7 500 zł, punktów do 22 kW – 10 000 zł, punktów do 100 kW – 27 500 zł, zaś punktów do 150 kW – 47 500 zł. Środki NFOŚiGW będą przeznaczane również na budowę stacji tankowania wodoru. W tym przypadku intensywność pomocy nie może przekroczyć 50% kosztów kwalifikowalnych, zaś wartość pomocy – 3 000 000 zł na jedną stację.

 

Według projektu, pomoc będzie udzielana do dnia 31 grudnia 2023 r. Planowane wsparcie zostanie oparte na zasadzie notyfikacji w trybie ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. W konsekwencji musi uzyskać akceptację ze strony Komisji Europejskiej.

 

Z prowadzonego przez PSPA i PZPM „Licznika Elektromobilności” wynika, że na koniec listopada 2020 r. w Polsce funkcjonowały 1 324 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2 532 punktów). 32% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 68% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Od listopada 2019 r., mimo pandemii COVID-19, w Polsce odnotowano przyrost ogólnodostępnych stacji ładowania na poziomie 36%.

 

Źródło: PSPA

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).