Czy wiesz, że przyczyną głośnej pracy ciernej między klockiem a tarczą hamulcową może być niewłaściwie przeprowadzony proces docierania tarczy po montażu? Zobacz przykłady uszkodzeń klocków hamulcowych, wynikających z nieprawidłowego serwisu i dowiedz się z artykułu Boscha, jak im zapobiec.
Nowoczesne pojazdy są coraz bardziej komfortowe a podróżowanie nimi staje się coraz przyjemniejsze. Dlatego nawet najdrobniejsze dźwięki czy hałasy dobiegające do kierowcy mogą budzić nie tylko zaniepokojenie, ale także irytację. Komponenty układu hamulcowego należą do bardziej ryzykownych pod kątem generowania hałasu. Wszelkiego rodzaju piski, stuki czy skrzypienia mogą negatywnie wpływać na komfort podróżowania. Dlatego Bosch dokłada wszelkich starań, aby każdy z dostępnych w ofercie elementów układu hamulcowego był sprawdzony pod tym względem i nie wydawał podczas pracy niepotrzebnych dźwięków.
Mimo zastosowania nawet najlepszej jakości elementów układu hamulcowego niechciane hałasy czasem się pojawiają. Dlaczego? Powodem może być serwis przeprowadzony niezgodnie z zaleceniami. W większości przypadków nie ma to wpływu na bezpieczeństwo, a głównie na komfort.
Jednym z powodów głośnej pracy ciernej między klockiem a tarczą może być nieprawidłowe docieranie tarcz hamulcowych. Bosch zaleca, aby po dokonaniu wymiany tarcz były one docierane poprzez delikatne hamowanie. Jak zrobić to prawidłowo? Należy wykonać około 10-12 hamowań z prędkości ok 80km/h do kilkunastu km/h. Ważne, aby samo hamowanie przebiegało w sposób bardzo delikatny z niewielką siłą hamowania (delikatne naciskanie pedału hamulca). Podczas pierwszych kilku hamowań może być słyszalne wyraźne tarcie (szuranie) klocków o tarcze.
Nie jest to nic złego! Takie dźwięki są normalne podczas ścierania powłoki zabezpieczającej tarcze hamulcowe. Powierzchnia ta ma za zadanie chronić powierzchnię tarczy przed korozją.
Niewłaściwe ścieranie powłoki (tzw. docieranie) z tarczy, np. przez zbyt gwałtowne hamowanie zaraz po zamontowaniu nowej tarczy powlekanej może doprowadzić, zamiast do starcia powłoki, do rozgrzania materiału ochronnego i „oklejenia” klocka hamulcowego. Dalsza eksploatacja takich klocków z „przyklejoną” nawet cienką warstwą powłoki tarczy hamulcowej najczęściej przyczynia się do powstania bardzo cienkiej warstwy zawierającej metale, która w konsekwencji może powodować piszczenie przy hamowaniu z małych prędkości. Na przykład przy dojeżdżaniu do skrzyżowania lub podczas parkowania – a na to mogą poskarżyć się klienci. Klocek z powstałą taką warstwą metaliczną przedstawia zdjęcie poniżej.

Sam hałas nie musi oznaczać jeszcze ryzyka dla bezpieczeństwa. Jednak gdy przegrzana cienka warstewka zostanie dociśnięta do tarczy i pozostawiona pod naciskiem przez dłuższy czas (np. przy dłuższym parkowaniu czy po gwałtownym hamowaniu, gdy później trzymamy naciśniety pedał hamulca) może się tak mocno „spoić” z powierzchnią tarczy hamulcowej, że po ruszeniu zostanie wyrwany fragment mieszanki ciernej z klocka. Można to zobaczyć na poniższym zdjęciu.

Taki widok klocka nie świadczy o jego wadliwości, a może dowodzić nieprawidłowego procesu docierania nowych powlekanych tarcz hamulcowych. Dlatego tak ważne jest odpowiednie docieranie!
Pamiętaj! Nawet najwyższej jakości produkt może ulec uszkodzeniom, gdy obsługa komponentu jest wykonana w sposób nieprawidłowy.
Artykuł sponsorowany Bosch