Dlaczego czujniki ABS ulegają awariom? Poznaj typowe kody błędów | MOTOFAKTOR

Dlaczego czujniki ABS ulegają awariom? Poznaj typowe kody błędów

Delphi Technologies tłumaczy dlaczego dochodzi do usterek w przypadku czujników ABS. Wymienia też najczęstsze dla nich kody usterek.

 

W skrócie, czujnik ABS monitoruje prędkość oraz obrót koła, aby zoptymalizować kontrolę hamowania i trakcji przez system ABS. Zazwyczaj montowany przy kole, składa się z dwóch elementów: koła impulsowego umieszczonego na osi lub reluktora, który obraca się wraz z kołem, a także czujnika magnetycznego lub czujnika hallotronowego, który przesyła dane do modułu sterującego ABS. Dane o prędkości obrotowej koła są wykorzystywane do określenia, kiedy należy aktywować system ABS i jak duży nacisk powinien on bezpiecznie zastosować, aby zatrzymać pojazd bez blokowania hamulców. Informacje o prędkości obrotowej kół są również przekazywane przez moduł sterujący ABS do innych systemów (m.in. silnika, skrzyni biegów, nawigacji i systemów kontroli podwozia).

Dlaczego czujniki ABS ulegają awariom?

Ze względu na swoje położenie, reluktor lub koło impulsowe mogą łatwo ulec zabrudzeniu lub uszkodzeniu. Na czujniku może również zbierać się pył drogowy. Obie te przyczyny mogą powodować nieregularny lub nawet całkowity brak sygnału. Inne częste przyczyny awarii to:

 

  • Przerwanie okablowania/uzwojenia czujnika spowodowane nadmiernymi drganiami
  • Wewnętrzne zwarcia
  • Nadmierne luzy w łożyskach kół
  • Uszkodzenie mechaniczne czujnika podczas wymiany innych elementów układu hamulcowego

Na co zwrócić uwagę w przypadku awarii czujnika ABS?

Uszkodzony czujnik ABS wpływa na wiele funkcji układu hamulcowego. Awarię czujnika mogą sygnalizować następujące objawy:

 

  • Kontrolka ABS: jest to zazwyczaj pierwsza oznaka awarii systemu ABS – może być ona spowodowana awarią czujnika bądź modułu sterującego.
  • Kontrolka ESP: z uwagi na to, że czujnik ABS wysyła dane do systemu kontroli trakcji, w wyniku uszkodzenia czujnika może zapalić się ta kontrolka.
  • Zmniejszona siła hamowania przy silnym hamowaniu: droga hamowania pojazdu może się wydłużyć lub pojazd może utracić przyczepność i kontrolę przy silnym hamowaniu.
  • Mniejsza stabilność na mokrej lub oblodzonej nawierzchni: podczas jazdy po mokrej lub oblodzonej nawierzchni kierowca może odczuwać mniejszą przyczepność lub poślizg kół.

Fot. Delphi Technologies

Rozwiązywanie problemów z czujnikiem ABS: porady ekspertów Delphi Technologies

Aby określić przyczynę awarii dowolnego czujnika, należy podjąć następujące kroki:

 

  • Podłącz narzędzie diagnostyczne, zapisz kody błędów i sprawdź parametry danych rzeczywistych dla czujnika ABS.
  • Za pomocą multimetru i oscyloskopu sprawdź napięcie zasilania i sygnał – wykonaj pomiar na złączu czujnika, aby zdiagnozować połączenie między jednostką sterującą a czujnikiem.
  • Sprawdź złącza i okablowanie czujników, upewniając się, że są prawidłowo ułożone i zabezpieczone, a następnie sprawdź, czy nie są uszkodzone bądź zanieczyszczone.
  • Sprawdź czujnik i pierścień impulsowy pod kątem uszkodzeń.

 

Jeśli są zabrudzone, oczyść powierzchnię styku za pomocą szczotki drucianej.

 

Najczęstsze kody błędów i ich przyczyny:

 

  • C0060: Awaria obwodu lewej przedniej cewki 1 ABS
  • C0065: Awaria obwodu lewej przedniej cewki 2 ABS
  • C0070: Awaria obwodu prawej przedniej cewki 1 ABS
  • C0075: Awaria obwodu prawej przedniej cewki 2 ABS
  • C0080: Awaria obwodu lewej tylnej cewki 1 ABS
  • C0085: Awaria obwodu lewej tylnej cewki 2 ABS
  • C0090: Awaria obwodu prawej tylnej cewki 1 ABS
  • C0095: Awaria obwodu prawej tylnej cewki 2 ABS

Najnowsza technologia OE

Stale rozszerzana oferta czujników ABS od Delphi Technologies obejmuje najnowszą technologię cyfrowego przetwarzania sygnału. Czujniki magneto-rezystancyjne i czujniki Halla, tworząc sygnał prostokątny, zmieniają tylko częstotliwość, a nie amplitudę, tym samym poprawiają dokładność pomiaru prędkości, szczególnie przy niższych prędkościach. Ponadto, czujniki potrafią wykryć kierunek obracania się kół; ruch do przodu, do tyłu, czy zatrzymanie. Jest to szczególnie istotne w trakcie korzystania z systemu wspomagania podczas ruszania na wzniesieniach, automatycznego hamulca postojowego oraz automatycznego systemu parkowania.

 

Artykuł sponsorowany przez Delphi Technologies

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).