Denso: inteligentna konsolidacja sond lambda | MOTOFAKTOR

Denso: inteligentna konsolidacja sond lambda

Jak hurtownicy i klienci warsztatów mogą skorzystać na inteligentnej konsolidacji sond lambda Denso?

Rynek wtórny zawsze bardzo szybko się zmieniał, aby pozostać konkurencyjnym w środowisku biznesowym napędzanym przez nieustannie rozwijającą się technologię. Na każdym kroku udowadniają to warsztaty, których pracownicy posiadają coraz większą wiedzę diagnostyczną i umiejętność wykonywania napraw przy użyciu odpowiednich narzędzi i metod. Aby zaoferować swoim klientom pełen pakiet usług, polegają na hurtowniach, które dostarczają im właściwe części.

 

Dzięki ciągłemu rozwojowi producentów części, hurtownicy mają tendencję do magazynowania mniejszej, ale równie szerokiej gamy części, co pozwala im zaspokoić potrzeby klientów przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów ogólnych.

 

Wyzwaniem dla tych hurtowników jest ustalenie, w jakim stopniu mogą zmniejszyć stany magazynowe bez narażania swojej oferty dla warsztatów, unikając przypadkowych problemów z dopasowaniem i skutecznością.

 

Denso opracowało koncepcję „inteligentnej konsolidacji”, aby ułatwić podejmowanie decyzji hurtownikom, a tym samym ułatwić proces montażu warsztatom. Inteligentna konsolidacja ma miejsce wtedy, gdy produkty z danego zakresu są ze sobą wystarczająco połączone, by skorzystały na tym hurtownie i warsztaty, ale nie na tyle, by czas montażu był zauważalnie dłuższy lub by pojawiły się błędy.

Sondy lambda: zoptymalizowana oferta

Spójrzmy na grupę komponentów, które są już objęte inteligentną konsolidacją: sondy lambda. Niektórzy producenci zidentyfikowali te części jako cel konsolidacji asortymentu – ze względu na różne długości przewodów i rodzaje dopasowania łatwo zrozumieć, dlaczego tak się stało.

 

Sondy lambda są kluczowym elementem optymalizującym osiągi silnika i redukującym emisję spalin – co jest szczególnie ważne w kontekście coraz bardziej rygorystycznych norm emisji – dlatego muszą działać w ściśle określonych parametrach, a ich wydajność nie może być zaniżona.

 

Denso stosuje koncepcję inteligentnej konsolidacji w całej gamie sond lambda, oferując hurtowniom łatwy w zarządzaniu asortyment i zachowując porównywalne specyfikacje i czasy montażu w porównaniu z częściami OE. Wyobraź sobie grupę 10 różnych czujników OE, z których wszystkie mają identyczny element pomiarowy, wtyczkę i układ pinów. Jedyna różnica to długość przewodów. W takim przypadku Denso stosuje tylko trzy zoptymalizowane długości przewodów, co znacznie poprawia efektywność magazynową i wciąż umożliwia obsługę wszystkich powiązanych pojazdów.

 

W rezultacie warsztaty mogą zapewnić maksymalne pokrycie zastosowań dla pojazdu bez konieczności kupowania wygórowanej ilości towaru. Mniejsza liczba części w warsztacie ułatwia życie mechanikom, a odpowiednie części zapewniają sprawne i bezbłędne dopasowanie.

Kiedy oszczędność przestaje być oszczędnością?

Pytanie, które można zadać, brzmi: czy można posunąć konsolidację dalej i na przykład produkować całą linię sond lambda tylko z jednym przewodem? Teoretycznie tak – i rzeczywiście niektórzy producenci tak zrobili. Jednak zbyt posunięta konsolidacja może przynieść więcej ograniczeń niż korzyści.

 

Wady mogą się pojawić, gdy zakres części jest zbyt skonsolidowany. Inny producent mocno zredukował zakres części do jednej długości przewodu. W rezultacie przewód jest w wielu przypadkach zbyt długi i należy go zabezpieczyć podczas użytkowania samochodu (na przykład za pomocą opasek zaciskowych). Przy wysokich temperaturach, szybko poruszających się częściach i silnych wibracjach mocowanie wiązki przewodów staje się kwestią bezpieczeństwa i niezawodności.

W powyższym przykładzie zastosowanie dla czujnika OE z najkrótszym przewodem (270 mm) zostałoby pokryte przez część Denso o długości przewodu 400 mm. Konkurent oferuje tylko przewód o długości 600 mm – czyli 122% długości. W tym przypadku relatywnie niewielka korzyść wynikająca ze zmniejszenia zakresu o dwa numery katalogowe musi zostać porównana z dłuższym czasem montażu i zmniejszoną niezawodnością, która wynika z dużej rozbieżności pomiędzy długością przewodów w części OE i zamienniku.

 

Uniwersalne sondy lambda, dostarczane bez złącza i umożliwiające ponowne użycie złącza ze zużytego czujnika są najbardziej ekstremalnym przykładem konsolidacji. Tego typu czujniki zawsze będą wymagały dodatkowego czasu przygotowania – konieczne jest przycięcie przewodów na odpowiednią długość i połączenie ich z oryginalnym przewodem i złączem. Przy prawidłowym wykonaniu (używając odpowiednich narzędzi, materiałów i metod) daje to świetny wynik. Proces jest jednak na tyle skomplikowany, że mniej doświadczony mechanik może popełnić błąd – na przykład nieprawidłowo łącząc jeden z czterech przewodów lub używając niewłaściwej metody łączenia (lutowanie zamiast zaciskania mechanicznego), niewłaściwego sprzętu lub niewystarczającego uszczelnienia.

 

Jeśli wystąpi którykolwiek z powyższych problemów, oczywiste jest, że sonda nie będzie działała poprawnie, co będzie zauważalne w zakresie właściwości jezdnych samochodu i zużycia paliwa. Podejmując decyzję o zakupie, warsztaty powinny wziąć pod uwagę nie tylko koszty zakupu części, ale również koszty czasu montażu i usuwania ewentualnych błędów, które wystąpiły podczas instalacji.

 

Źródło: Denso

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).