Delphi Technologies stawia na innowacje | MOTOFAKTOR

Delphi Technologies stawia na innowacje

Wywiad z Mary Gustanski, Wiceprezesem i Dyrektorem ds. Technologii w firmie Delphi Technologies.

Mary Gustanski jest odpowiedzialna w Delphi Technologies za rozwój innowacji i globalnych technologii. Od 37 lat w zespole inżynierów Delphi. Wcześniej pełniła funkcję wiceprezesa ds. inżynierii i zarządzania programami. Mary Gustanski posiada ponad dziesięcioletnie doświadczenie w dziedzinie rozwoju zespołów napędowych. W latach 2006-2014 pracowała na stanowiskach kierowniczych w Powertrain Systems, a w latach 2003-2006 w Powertrain Engineering. Dwukrotnie została uznana za jedną ze „100 wiodących kobiet w przemyśle samochodowym w Ameryce Północnej” przez „Automotive News”.

 

W grudniu 2017 roku firma Delphi sfinalizowała wydzielenie segmentu Powertrain, w wyniku czego powstały dwie nowe spółki: Aptiv PLC oraz Delphi Technologies PLC. Jakie zmiany zaszły od tego czasu w Delphi Technologies?

 

Od momentu podziału Delphi Automotive na dwie spółki w Delphi Technologies skupiamy się przede wszystkim na podążaniu za rozwojem nowych technologii w motoryzacji. Naszym celem jest opracowanie rozwiązań wpisujących się w zmiany, z jakimi mamy obecnie do czynienia na rynku automotive. Nasz główny cel to opracowanie i wdrożenie innowacji nie tylko dla pojazdów z napędem spalinowym, hybrydowym, czy elektrycznym dla naszych klientów na rynku oryginalnego wyposażenia, ale również propozycji dla rynku aftermarketowego, który powinien być gotowy na obsługę coraz bardziej skomplikowanych technologicznie pojazdów. Zdecydowanie naszym priorytetem są innowacje.

 

Delphi Technologies stawia na rozwój nowych technologii. Tymczasem niezależne warsztaty samochodowe, czy część producentów części obawiają się zmian zachodzących w motoryzacji, m.in. rozwoju pojazdów elektrycznych. Czy słusznie?

 

Zwykle jest tak, że boimy się zmian, ale tych zachodzących w motoryzacji już nie cofniemy. Samochody elektryczne są obecne na rynku, technologie związane z elektryfikacją pojazdów nieustannie się rozwijają, ale minie jeszcze wiele lat zanim staną się powszechne i dominujące. Nadal popularne są samochody z napędem spalinowym, mimo że wiele osób przepowiada ich koniec, w przeciwieństwie do Delphi Technologies. My widzimy sens w rozwijaniu i ulepszaniu rozwiązań także dla tradycyjnych napędów, z pewnością warto to robić. Jak wszyscy wiemy, pojazdy elektryczne są wciąż bardzo drogie. Ponadto brakuje niezbędnej infrastruktury, która pozwoliłaby bez problemu ładować baterie, by móc korzystać z pojazdów elektrycznych na dłuższych dystansach. Nadal pojazdy z tradycyjnym napędem, czy nawet hybrydowe są znacznie bardziej ekonomiczne w użyciu podczas dłuższych podróży. Pojazdy elektryczne sprawdzają się na razie raczej tylko w miastach. Dlatego moja rada dla rynku aftermarketowego to – nie wpadać w panikę. Oczywiście, nie należy zamykać się na nowe technologie. Warsztaty samochodowe powinny być oczywiście świadome z czym wiąże się elektryfikacja w motoryzacji, ale z pewnością upłynie jeszcze wiele lat, zanim po drogach będą poruszały się tylko pojazdy elektryczne.

 

Co może Pani zdaniem zyskać aftermarket na rozwoju nowych technologii, a jakie widzi Pani zagrożenia?

 

Niewątpliwie jednym z wyzwań może być edukacja mechaników samochodowych, budowanie ich świadomości na temat nowych technologii. Samochody z napędem spalinowym to nie jedyny typ pojazdów, z jakim klient może zgłosić się do warsztatu. Warsztaty muszą być świadome, w jaki sposób działają nowoczesne napędy i jak je należy serwisować. Kolejna sprawa, na którą warto zwrócić uwagę, to cyfryzacja. Pojazdy są coraz częściej „połączone w sieci’ – wyposażone w Wi-Fi, czy Bluetooth mogą się ze sobą komunikować, przekazywać sobie dane „w chmurze”. To stwarza rynkowi aftermarket wiele nowych możliwości np. przeprowadzania zdalnej diagnostyki, przesyłania klientowi informacji o konieczności wykonania naprawy bez jego wizyty w warsztacie. Być może nadejdzie taki dzień, gdy na rynku aftermarketowym pojawią się aplikacje ułatwiające diagnostykę, czy wprowadzenie zdalnych usług dla klientów. Rozwój technologii cyfrowych to nie koniec aftermarketu, ale wiele nowych możliwości.

 

Jak Delphi Technologies przygotowuje się do nowych wyzwań związanych z rewolucją w motoryzacji?

 

Nasze dotychczasowe działania, wieloletnia praca nad rozwojem technologii dla pojazdów z napędem spalinowym, dały nam podstawy i doświadczenie, które obecnie procentuje. Dzięki temu możemy je teraz bez problemu przełożyć i wykorzystać pracując nad innowacjami m.in. dla pojazdów elektrycznych. Mamy za sobą wieloletnią historię w opracowywaniu elektroniki dla motoryzacji. Dlatego wyjście naprzeciw zmianom i sprostanie wyzwaniom rynku nie jest dla nas problemem. Pracujemy nad systemami umożliwiającymi łączenie samochodów „w chmurze” i tu także mamy już spore doświadczenie dzięki naszym kolegom z firmy Aptiv. Kontynuujemy prace nad rozwojem innowacji i ulepszaniem technologii dedykowanych dla napędów spalinowych zarówno benzynowych, jak i Diesla. Przygotowujemy się na elektryfikację. Chcemy zaproponować naszym klientom innowacyjne technologie we wszystkich tych aspektach.

 

Jakie technologie firma Delphi Technologies już wdrożyła z myślą o pojazdach przyszłości?

 

Jednym z takich rozwiązań jest technologia bezpośredniego wtrysku benzyny GDi, ograniczająca zużycie paliwa oraz układ wtryskowy Multec 14 z ciśnieniem sięgającym 350 barów. Opracowane przez Delphi Technologies wtryskiwacze najnowszej generacji mogą obniżyć ilość cząstek stałych w spalinach nawet o 70 procent w porównaniu z tradycyjnymi systemami. Wprowadziliśmy także szereg innowacyjnych rozwiązań dla pojazdów hybrydowych – technologii odpowiedzialnych za napęd, odzyskiwanie energii, czy łączność.

 

Jak Pani zdaniem zmiany w motoryzacji zmienią rynek produkcji części samochodowych?

 

Regulacje prawne obowiązujące w Europie czy chociażby w Chinach zmuszają producentów pojazdów do posiadania w swoim portfolio coraz większej liczby pojazdów elektrycznych. W efekcie część koncernów samochodowych rezygnuje z prac nad rozwojem tradycyjnych napędów. Prognozy mówią, że w 2030 roku po drogach na całym świecie będzie jeździło 58 mln samochodów elektrycznych. Ale mimo to na rynku nadal obecne będą pojazdy z napędami spalinowymi, a co za tym idzie także producenci części do nich oraz serwisujące je warsztaty nie będą narzekały na brak pracy . Część kierowców jest tak związana ze swoimi samochodami, że nie pozbywa się ich przez kilkanaście lat. Z kolei silniki Diesla z pewnością będą obecne przez lata w pojazdach użytkowych, dla których stanowią najbardziej ekonomiczne rozwiązanie. Dlatego producenci części i mechanicy nie mają się czego obawiać. Niewykluczone, że w przyszłości pojawią się również technologie, których nie jesteśmy w stanie sobie obecnie wyobrazić, a które zrewolucjonizują napędy spalinowe.

 

Jakie plany ma Delphi Technologies na najbliższe lata?

 

Tak jak już wspomniałam, patrzymy z optymizmem w przyszłość i skupiamy się na rozwoju innowacji zarówno dla pojazdów hybrydowych, czy elektrycznych, ale nie zapominamy o tradycyjnych napędach. Pracujemy także nad rozwojem rozwiązań cyfrowych, ułatwiających łączność między pojazdami, przekazywanie danych „w chmurze”. A zatem idziemy do przodu, rozwijając jednocześnie te technologie, które już są obecne na rynku.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).