- Produkcja elementów układu hamulcowego dąży do zwiększenia wydajności i trwałości układu hamulcowego.
- Prawidłowa obsługa układów hamulcowych wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi oraz procedur.
- O prawidłowym serwisowaniu elementów układu hamulcowego mówi Tomasz Kasparow, kierownik ds. produktu – hamulce w Delphi Technologies Aftermarket.
- Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.
Prawidłowa obsługa układów hamulcowych wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi oraz procedur. Według Delphi Technologies, istnieje kilka kluczowych czynności, o których nie można zapomnieć podczas wymiany tarcz i klocków hamulcowych. Należą do nich kolejno:
Inspekcja: Przed wymianą jakichkolwiek części należy przeprowadzić dokładną kontrolę układu hamulcowego, w tym stanu klocków, tarcz, zacisków, elementów mocujących, linek hamulca postojowego, płynu hamulcowego, itp. Należy zwrócić szczególną uwagę na sposób zużycia klocków hamulcowych, ponieważ może to pomóc w ustaleniu możliwych przyczyn ich zużycia. Warto również sprawdzić pozostałe elementy pojazdu, ponieważ niektóre objawy, takie jak hałas hamulców mogą być uwypuklone, naśladowane, a nawet powodowane przez inne układy. Zignorowanie niektórych objawów już na tym etapie może skutkować późniejszym powrotem klienta.
Czystość: Przed montażem tarczy należy upewnić się, że piasta i powierzchnie mocowania tarczy hamulcowej zostały dokładnie wyczyszczone, a także są wolne od rdzy, brudu lub smaru, który mógłby spowodować późniejsze bicie tarcz. Wszelkie zanieczyszczenia pozostające na powierzchni mocowania tarczy mogą również przenieść się na klocki hamulcowe, zmniejszając ich współczynnik tarcia. Niestety, proces ten jest często ignorowany. Do czyszczenia tarczy należy używać szmatki i odpowiedniego rozpuszczalnika, a do piasty szczotki drucianej. Podczas montażu należy założyć czyste lateksowe rękawiczki, aby uniknąć dalszego przenoszenia zanieczyszczenia w postaci tłustych substancji na powierzchnię tarczy i klocków.
Co więcej, należy sprawdzić zacisk hamulcowy i jego elementy mocujące, upewniając się, że usunięte zostały wszelkie ślady korozji, nagromadzony brud i pył hamulcowy, ponieważ mogą one wpłynąć na dopasowanie i ruch zacisku. Ponownie, należy użyć szczotki drucianej, aby usunąć rdzę lub brud z prowadnic zacisku, wyczyścić lub wymienić osprzęt i wyczyścić wszystkie punkty styku klocków hamulcowych. Niewykonanie tych czynności podczas serwisowania hamulców może spowodować zatarcie/sklejenie klocków, hałas i przedwczesne zużycie hamulców.
Pomiar: Przed montażem należy sprawdzić, czy tarcza hamulcowa nie ma różnic w grubości. Za pomocą mikrometru mechanik powinien zmierzyć grubość tarczy w sześciu do ośmiu jednakowo odległych punktach na jej obwodzie – nigdy w jednym miejscu – oraz 10 mm od krawędzi. Następnie należy porównać wyniki z danymi technicznymi. Jeśli tarcza wykracza poza tolerancję producenta, musi być wymieniona; jako zasadę należy przyjąć, że maksymalne dopuszczalne odchylenie grubości wynosi około 0,015 mm. W przypadku pomiaru dokonanego po montażu tarczy, tolerancje będą się różnić w zależności od modelu – mniej niż 0,05 do 0,10 mm stanowi maksymalny limit bicia. Jeśli bicie po montażu tarczy wykracza poza tolerancję, należy ponownie sprawdzić dopasowanie tarczy do piasty, jeśli jest ono prawidłowe, należy następnie zdjąć tarczę i zmierzyć bicie na zespole łożysko/piasta.
Smarowanie: Mechanik powinien nałożyć wysokowydajny smar hamulcowy na wszystkie punkty styku metal-metal pomiędzy klockiem hamulcowym a zaciskiem. Nie wolno pokrywać smarem materiału ciernego, powierzchni tarczy lub gumowych części/podkładek! Należy pamiętać, że w przypadku smarowania elementów hydraulicznych, należy używać wyłącznie smarów wysokotemperaturowych przeznaczonych do układów tego typu (np. w obszarze czoła tłoka). Podczas szkoleń prowadzonych przez Delphi Technologies zawsze przypominamy, że nie wolno stosować smarów miedzianych, które nie są odporne na wysokie temperatury i mogą powodować korozję w wyniku reakcji ze stalą i aluminium.
Osprzęt: Podczas montażu nowych klocków hamulcowych zawsze należy wymienić elementy mocujące klocki do zacisku, tj. zaciski zapobiegające drganiom, sprężyny regulacyjne i sworznie. Są one narażone na takie samo ciepło, wilgoć oraz korozję jak klocki i tarcze, stopniowo tracąc swoje napięcie, przenosząc niepożądane wibracje, a także ruchy pomiędzy klockami i zaciskiem, które mogą powodować oraz wzmacniać hałas. Warto pamiętać, że Delphi Technologies oferuje kompletne zestawy montażowe zawierające wszystkie niezbędne elementy potrzebne do prawidłowego montażu tarcz i klocków.
Klocki z podkładkami: Należy pamiętać, aby podczas wymiany tarcz hamulcowych wymienić również klocki hamulcowe na nowe, ponieważ powierzchnia używanych już klocków jest dopasowana do powierzchni poprzedniej tarczy. Powoduje to, że używane klocki nie przylegają w pełni do nowej tarczy, co skutkuje brakiem wytworzenia maksymalnej siły hamowania. Z kolei stosowanie klocków hamulcowych z podkładkami zapewnia dodatkową izolację przed wibracjami i ciepłem. Wysokiej jakości klocki hamulcowe, takie jak Delphi Technologies, są dostarczane z podkładkami OE albo wstępnie zainstalowanymi, albo dołączonymi do zestawu, zgodnie z OE. Jeśli nie są dostarczone przyklejone do klocka, mechanik powinien pamiętać, aby prawidłowo umieścić podkładkę na tylnej stronie klocka przed montażem, w przeciwnym razie może ona powodować więcej hałasu niż pochłania. Najważniejsza zasada: nie używa się ponownie podkładek! Są one wystawione na działanie znacznej siły przy każdym użyciu hamulców i z czasem stracą swoją elastyczność i zdolność tłumienia. Jedynym wyjątkiem są podkładki ze stali nierdzewnej, zakładając, że są czyste i nie są skorodowane lub wygięte.
Moment dokręcenia: Elementy układu hamulcowego i koła muszą być prawidłowo dokręcone przy ponownym montażu. Nierównomiernie lub zbyt mocno dokręcone koła mogą doprowadzić do wypaczenia tarczy, szczególnie w przypadku tarcz cienkich, natomiast zbyt duży moment dokręcenia śrub pozycjonujących tarcze może spowodować zniekształcenie powierzchni styku piasty – w obu przypadkach może to spowodować pulsowanie pedału hamulca. Wartość właściwego momentu dokręcenia można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu.
Test drogowy: Ostatnim etapem wymiany jest pełny test drogowy. Aby odpowiednio przygotować klocki i tarcze należy wykonać jazdę testową z 10 przystankami przy zachowaniu 60% siły hamowania, z prędkością od 30 km/h do 100 km/h. Podczas tej procedury mechanicy powinni unikać silnego hamowania przy użyciu 100% siły lub aktywacji systemu ABS. Pozwoli to dwóm współpracującym powierzchniom, klockowi i tarczy, przenieść warstwę materiału na siebie – klockowi na tarczę i tarczy na klocek – w celu osadzenia ich razem i zapewnienia optymalnej skuteczności hamowania od samego początku.
Tomasz Kasparow, kierownik ds. produktu – hamulce w Delphi Technologies Aftermarket„W całej procedurze nie można zapomnieć o wyborze części o odpowiedniej jakości. Na przykład oferta hamulcowa Delphi Technologies spełnia te same standardy co OE i gwarantuje wysoką jakość potwierdzoną testami. Tarcze warto dobierać po numerze VIN pojazdu, ponieważ może się zdarzyć, że w danym modelu, w tym samym roczniku występują tarcze o różnych średnicach, co zależne jest np. od wersji silnikowej oraz jednostkowej kompletacji pojazdu. Podsumowując, właściwie wykonany serwis układu hamulcowego to połączenie zarówno wyboru części, które dają nam pewność hamowania i bezpieczeństwo, jak również poprawnego ich zamontowania” – radzi Tomasz Kasparow, kierownik ds. produktu – hamulce w Delphi Technologies Aftermarket.