Czy sam wiek samochodu może stanowić zagrożenie na drodze? | MOTOFAKTOR

Czy sam wiek samochodu może stanowić zagrożenie na drodze?

Produkowany od 1974 roku Volkswagen Golf jest jednym z najpopularniejszych modeli samochodów na całym świecie.
24/07/2018

Na przykładzie naprawy egzemplarza z IV generacji specjaliści z Bilstein pokazują, że podstawą zachowania bezpieczeństwa na drodze jest sprawny układ zawieszenia.

 

Opisywana historia równie dobrze mogła wydarzyć się w Polsce. Choć dotyczy Volkswagena Golfa IV (1997-2003) to można ją też przypisać do każdego używanego samochodu. Niezależnie od marki, daty produkcji czy przebiegu, elementy zawieszenia podlegają zużyciu. Jest ono jednak na tyle stopniowe, że kierowca nie odczuwa tego na co dzień. Powoli, lecz skutecznie przyzwyczaja się do odmiennego, niż pierwotne, zachowania samochodu na drodze.

Efekty zużycia amortyzatorów są łatwe do wychwycenia, szczególnie dla osoby, która na co dzień nie jeździ tym samochodem. Najczęstsze objawy to nurkowanie przodu w trakcie hamowania, podskakiwanie koła w trakcie jazdy po nierównościach, przechyły nadwozia na zakrętach czy wibracje odczuwalne na kierownicy. W konsekwencji może to nawet zakłócić prawidłowe działanie systemów ABS czy ESP. W związku z tym wskazana jest systematyczna kontrola amortyzatorów, najlepiej co 20 tys. km przebiegu.

doradca techniczny w firmie IHR Warszawa - Andrzej Wojciech Buczek

 

W opisywanym egzemplarzu Volkswagena Golfa, o przebiegu 190 tys. km, nastąpiły już takie objawy. Co więcej, po wjechaniu na kanał w warsztacie okazało się, że w przednim amortyzatorze doszło do wycieku oleju, a sprężyny z tyłu były mocno skorodowane. W każdej chwili groziło to ich pęknięciem i nagłą utratą przyczepności.

 

Właściciel samochodu zdecydował się na kompletną wymianę amortyzatorów na standardowe B4 i sprężyny B3, oba z serii Replacement. Zgodnie z sugestią mechanika zamontowano też nowe łożyska górne, elementy mocowania, osłony ochronne oraz odboje. Wszystkie te części można skompletować z katalogu Bilstein B1.

 

Warto podkreślić, że Bilstein nadal oferuje fabrycznie nowe amortyzatory do samochodów wyprodukowanych 30, 40 czy nawet 50 lat temu. W większości przypadków można je zastąpić ulepszonymi pod względem parametrów amortyzatorami Bilstein B6 z serii Performance.

Taka kompleksowa wymiana elementów układu zawieszenia pozwala przywrócić pierwotne właściwości jezdne. Teraz różnicę w prowadzeniu poczuje nawet długoletni użytkownik tego samochodu. Ten przykład doskonale pokazuje, że sam wiek samochodu nie stanowi zagrożenia na drodze. Warunkiem zachowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa jest systematyczna kontrola stanu technicznego i wymiana zużytych części w odpowiednim czasie.

- Andrzej Wojciech Buczek

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).