Czy posiadacze instalacji fotowoltaicznych będą jeździć EV za darmo? | MOTOFAKTOR

Czy posiadacze instalacji fotowoltaicznych będą jeździć EV za darmo?

person Adrian Januszkiewicz 28/04/2021

Eksperci ProfiAuto zwracają uwagę, żeby mieć na względzie również minusy związane z posiadaniem EV, nawet mając instalację fotowoltaiczną.

Kierowcy pokonują codziennie dziesiątki kilometrów; według statystyk miesięcznie wydajemy na paliwo prawie 400 zł. Jest to znaczna kwota. Posiadacze samochodów elektrycznych mogą jeździć taniej, a w połączeniu z instalacją fotowoltaiczną, po spełnieniu pewnych warunków, podróżować niemal za darmo. Na finalne koszty utrzymania takiego pojazdu wpływa jednak nie tylko to, gdzie go ładujemy. Warto pamiętać o aspektach takich, jak wysokie koszty nowych baterii i części, brak niezależnego rynku serwisującego czy ewentualna konieczność ograniczenia udogodnień podnoszących komfort jazdy.

Fotowoltaika sposobem na darmową podróż

Coraz więcej gospodarstw domowych korzysta z instalacji fotowoltaicznych, produkując energię elektryczną np. na potrzeby ogrzewania, bieżącego zasilania sprzętów w domu lub do ładowania samochodu elektrycznego. Chociaż koszty takiej instalacji nie są małe, z pewnością inwestycja w to rozwiązanie przynosi wiele korzyści – nie tylko dla środowiska, ale z czasem również dla portfela.

 

Bazując na najpopularniejszym samochodzie elektrycznym w Polsce, którym jest Nissan Leaf z akumulatorem o pojemności 62 KWh zużywający ok. 185 Wh/km, możemy dobrać instalację, która zapewni nam darmową podróż. Przy średnim rocznym przebiegu na poziomie 10 000 km samochód elektryczny będzie potrzebował około 1850 KWh.

 

W tym przypadku wystarczający będzie zestaw fotowoltaiczny o mocy 3 kWp – koszt najtańszej instalacji o takiej mocy to ok. 14 tys. złotych. Przy obecnych cenach paliwa przekraczających 5 zł i samochodzie spalającym średnio 7 litrów benzyny na 100 km, roczne wydatki na paliwo to prawie 4 tysiące złotych.

W porównaniu z kosztem instalacji fotowoltaicznej, korzystanie z odnawialnych źródeł energii zwróci się po upływie 3,5 roku, po których jazda elektrykiem będzie praktycznie darmowa – pod warunkiem, że w przyszłości rządzący nie wprowadzą jakiejś formy podatku od pokonanych kilometrów na prądzie. To prawdopodobne, ponieważ przy upowszechnieniu się takiej formy transportu budżet państwa straciłby sporo wpływów z podatków, które obecnie są w cenie paliwa. Adam Lehnort ekspert ProfiAuto

Domowe gniazdko źródłem oszczędności

Gospodarstwa domowe, które nie posiadają instalacji fotowoltaicznej, są również w stanie generować oszczędności przy korzystaniu z samochodu elektrycznego. Osoby pokonujące codziennie tę samą, przewidywalną i w miarę krótką trasę np. do pracy, nie muszą każdorazowo myśleć o ładowaniu akumulatora w pełni. W takiej sytuacji dobrze sprawdzi się energia z gniazdka domowego o standardowym napięciu 230 V.

 

Chociaż w przypadku akumulatora wspomnianego Nissana Leaf o pojemności 62 kWh naładowanie “do pełna” może trwać nawet ponad 30 godzin, to dla miejskich kierowców doładowywanie samochodu nocą będzie najprawdopodobniej wystarczające. Dodatkowo koszty takiego rozwiązania wahają się od 8 do 10 zł za przejechanie 100 km, co w ujęciu rocznym daje wynik w granicach 800-1000 zł.

Często posiadacze własnej „stacji ładowania” korzystają również z taryfy nocnej, która pozwala im na znalezienie dodatkowych oszczędności, sprawiając przy tym, że elektryk jest jeszcze tańszy w eksploatacji, a koszty ładowania maleją prawie o 50%. Adam Lehnort

Stacje ładowania – szybciej, ale drożej

Zdecydowana większość kierowców, którzy mieszkają w zabudowie wielorodzinnej, zmuszona jest do korzystania ze stacji ładowania. Ładowarki z dostępem do prądu stałego z mocą od 25 do nawet 150 kW są w stanie uzupełnić baterię do satysfakcjonującego poziomu zaledwie w 25 minut. W tym czasie możemy wypocząć, przeczytać gazetę lub coś zjeść. Niestety szybsze ładowanie to także wyższe koszty. Również znalezienie stacji ładowania nie zawsze jest prostą sprawą.

 

Polska jest wciąż w początkowej fazie uzupełniania infrastruktury o tego typu punkty, a koszty ładowania u obecnych operatów to znacząca pozycja w budżecie użytkowników pojazdów elektrycznych. Koszt w przeliczeniu na 100 km może nawet trzykrotnie przekraczać ten w warunkach domowych. Na finalną cenę wpływ ma również opłata postojowa, której wysokość zależy od tego, jak długo ładowane auto zajmuje miejsce parkingowe. W zależności od operatora stacji ładowania, ceny za 1 KWh wahają się od 1 zł do nawet 2 zł. Wówczas przejechanie 100 km może kosztować kierowcę od 20 do nawet 40 zł.

Dlatego przed kupnem elektrycznego samochodu warto rozeznać, jak wyglądają możliwości ładowania i ceny w najbliższej okolicy lub w miejscach, do których planujemy częściej podróżować. Pamiętajmy również, że im większy samochód elektryczny, tym większa pojemność energetyczna baterii. Koszty podróży takim zestawem z autostradowymi prędkościami z wykorzystaniem szybkich ładowarek mogą się zrównoważyć z kosztami paliwa, a nawet przewyższyć ich cenę. Adam Lehnort

Wyzwania elektromobilności

Chociaż popularność elektryków rośnie, to w Polsce mamy ich wciąż niewiele – obecnie można mówić o niemal 11 tysiącach samochodów w pełni elektrycznych. W wielu przypadkach ceny nowych samochodów nie są przystępne dla przeciętnego Kowalskiego. Ratunkiem może być rynek wtórny i samochody sprowadzane zza granicy, jednak i w tym przypadku ceny są wciąż wysokie.

 

Dodatkowo należy pamiętać, że bateria w trakcie eksploatacji traci pojemność i w przypadku kilkuletnich aut, akumulatory wkrótce będą wymagały wymiany. To moment, w którym samochody elektryczne mogą wiele stracić, także w oczach zwolenników ekologicznych rozwiązań.

 

Średnia żywotność baterii to 9 lat, po ich upływie akumulator nie generuje wystarczającej mocy i nie nadaje się do zastosowań motoryzacyjnych. Należy to uwzględnić w finalnym “kosztorysie”, bo wymiana tego elementu mocno obciąży budżet. Często sięga kwoty kilkudziesięciu tysięcy złotych. Kosztownym problemem mogą się okazać również części zamienne, których dostępność bywa bardzo ograniczona, a poza ASO są wręcz niemożliwe do zdobycia. Samochodu elektrycznego dotyczą w większości te same problemy, co samochodu z silnikiem spalinowym – korozja, wyeksploatowane podzespoły czy wymiana części w wyniku np. kolizji.

 

Tymczasem, poza sieciami dealerskimi, serwis pojazdów na prąd w zasadzie nie istnieje. Podstawowymi narzędziami do obsługi takiego auta są miernik, oscyloskop, ale też wiedza, doświadczenie i uprawnienia elektryczne serwisanta oraz, ze względu na olbrzymie natężenie prądu, odpowiednio przygotowane stanowisko pracy. Niezależne serwisy naprawiające tradycyjne samochody posiadają prężnie działające wsparcie w postaci sieci dystrybutorów części zamiennych. W przypadku pojazdów elektrycznych takiego rynku brak.

Kolejnym ważnym aspektem jest możliwość faktycznego korzystania z udogodnień samochodu elektrycznego. Klimatyzacja, systemy audio, jak i podgrzewane fotele mogą znacznie ograniczyć zasięg takiego auta. Czasem będzie to zatem wybór między komfortem a ekonomią. Trzeba brać także pod uwagę występowanie skrajnych temperatur w sezonie letnim i zimowym, które wpływają na stan baterii i poziom naładowania. Elektromobilność jest zatem decyzją, którą trzeba dobrze przemyśleć, ponieważ jak każde rozwiązanie posiada swoje plusy i minusy. Adam Lehnort

 

Źródło: ProfiAuto

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).