Czy oleje o niskiej lepkości zdominują rynek? | MOTOFAKTOR

Czy oleje o niskiej lepkości zdominują rynek?

person Redakcja 22/08/2019

O trendach na rynku olejowym mówi Michał Izdebski, Product Regulatory Compliance Coordinator Poland and CEE, Castrol Polska.

Jednym z najważniejszych trendów, które możemy obserwować na rynku motoryzacyjnym, jest zmiana konstrukcji silników. Są one coraz mniejsze i zapewniają coraz większą moc dzięki turbodoładowaniu. To przede wszystkim konsekwencja poszukiwań przez producentów samochodów coraz nowszych sposobów na redukcję emisji spalin. Ma to również wpływ na trendy na rynku olejów. Warto przyjrzeć się im bliżej.

 

Zmiany konstrukcyjne silników nie mogą odbywać się kosztem ich niezawodności i trwałości. Aby zachować ich wydajność, producenci muszą zmniejszać grubość filmu olejowego poprzez obniżenie jego lepkości. Ten trend możemy obserwować już od dłuższego czasu. Jeszcze 10 lat temu typowym olejem do standardowego, nowoczesnego silnika był np. produkt o klasie lepkości 5W-30. Sytuacja uległa jednak zmianie. Obecnie wiele nowych silników wymaga zastosowania oleju 0W-20, który jeszcze niedawno charakteryzował się najniższą lepkością. Producenci z branży motoryzacyjnej (OEM) wymagają jednak jeszcze radykalniejszych kroków, dlatego stowarzyszenie SAE opublikowało specyfikacje 0W-16, 0W-12 oraz… 0W-8. Ostatnia z lepkości to najprawdopodobniej wystarczająca wartość w najbliższej przyszłości. Ale co to w praktyce dla nas oznacza?

 

Każdy olej silnikowy powinien spełniać wiele funkcji, ale do jego podstawowych zadań należy przede wszystkim obniżenie tarcia i ochrona przed zużyciem ciernym. Nacisk na projektowanie i opracowywanie olejów o coraz mniejszej lepkości zwiększa jednak konieczność zastosowania dodatków w formulacjach. Przykładem takiej technologii jest Fluid TITANIUM, który można znaleźć w oleju Castrol EDGE. Badania potwierdzają, że fizycznie zmienia on swoją strukturę — staje się mocniejszy pod obciążeniem, tak aby zachować dystans pomiędzy metalowymi powierzchniami i zmniejszyć tarcie. Gdy ciśnienie spada, olej wraca do swojego stanu płynnego. W ten sposób redukuje tarcie zmniejszające osiągi silnika nawet o 20%.

 

Kolejnym widocznym trendem na rynku olejów jest coraz ściślejsza współpraca producentów olejów i samochodów. Na rynku dostępnych jest już kilka silników, które zostały opracowane pod kątem oleju o klasie lepkości 0W-16 i do których przygotowano odpowiednią specyfikację. To aktualnie najniższa lepkość, ale już teraz opracowywane są silniki, które będą mogły pracować przy jeszcze niższych wartościach. Gdy przyjrzymy się niezwykle cienkiej warstwie takiego oleju można zastanawiać się, w jaki sposób, substancja o tak niskiej lepkości może chronić nowoczesny, wyposażony w zaawansowane technologie silnik o dużej mocy. Jest to jednak całkowicie możliwe, ponieważ nie tylko lepkość oleju ulga zmianie – staje się on także wytrzymalszy między innymi dzięki nowym formulacjom.

 

Jakie wyzwania czekają jeszcze na oleje w przyszłości? Wszystko wskazuje na to, że zapotrzebowanie na silniki o spalaniu wewnętrznym będzie nadal rosło. W ciągu najbliższych 20 lat liczba samochodów na całym świecie niemal się podwoi. Znaczna część tych pojazdów będzie w pewnym stopniu napędzana energią elektryczną, jednak wszystkie samochody – oprócz tych zasilanych wyłącznie za pomocą akumulatora elektrycznego – nadal będą wymagać środka smarnego do silnika.

 

Wszystko wskazuje zatem na to, że w najbliższych latach zaawansowane technologicznie, charakteryzujące się niższa lepkością oleje będą zyskiwały na popularności. Wszystko po to, aby nasze silniki były jeszcze bardziej efektywne i jednocześnie oszczędne. Czy zatem już dziś powinniśmy zamienić nasz olej na taki o niższej lepkości? Niekoniecznie! Korzystajmy z takiego oleju, który jest zalecany przez producenta. Warto jednak pamiętać, że nawet najlepsze środki smarne po pewnym czasie ulegają wyeksploatowaniu i jedynie baczna obserwacja ich jakości i sukcesywna wymiana utrzyma nasz silnik w nienagannym stanie.

 

Źródło: Castrol

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).