Kaucja za zakup oleju silnikowego | MOTOFAKTOR

Czy od nowego roku zapłacimy kaucję za zakup oleju silnikowego?

person Joanna Piszcz 30/07/2020

Rząd planuje zmiany przepisów związanych z gospodarką olejami zużytymi.

Gospodarka olejami zużytymi – założenia reformy i propozycja ustawy to główny temat śniadania prasowego, które odbyło się 30 lipca 2020 r., w Ministerstwie Rozwoju. W wydarzeniu uczestniczył minister klimatu Michał Kurtyka.

 

Okazją do spotkania było także przedstawienie raportu „Gospodarka olejami zużytymi – założenia reformy i propozycja ustawy”, zawierający projekt zmiany ustawy i przedstawienie rozwiązań, które ograniczą nielegalne spalanie olejów zużytych oraz przyczynią się do zmniejszenia szarej strefy w branży olejowej.

 

Istotą opracowanego projektu, we współpracy, Inicjatywy ONZ – UN Global Compact Network Poland (GCNP), administracji rządowej – Ministerstw Rozwoju, Klimatu oraz Finansów i URE, a także organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli branży paliwowej jest uszczelnienie funkcjonującego systemu zagospodarowania olejów odpadowych i zapobieganie procederowi nielegalnego spalania przepracowanych olejów.

Stworzymy system kaucyjny: wprowadzimy opłatę kaucyjną w niewielkiej wielkości, która będzie doliczana do ceny sprzedawanego oleju silnikowego. Kaucja byłaby zwracana nabywcy przy oddaniu przepracowanego oleju do uprawnionych podmiotów. Jadwiga Emilewicz wicepremier, minister rozwoju

 

Kaucja byłaby bliższa 5 złotych niż 10 złotych – zapowiada Ministerstwo Rozwoju. Rozliczenie kaucji mogłoby się odbywać w miejscu gdzie wymieniamy olej, czyli np. w warsztatach samochodowych – poinformował resort. W ramach nowych przepisów na sprzedawców olejów, czy smarów oraz na zakłady wymiany oleju ma zostać nałożony obowiązek odbioru zużytego oleju oraz przekazywania odpadów do przedsiębiorstw które zajmujących się zagospodarowaniem i regeneracją olejów.

 

Podczas spotkania zwrócono uwagę na to, że Polska od lat znajduje się w czołówce krajów UE z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem. Jest to często efektem spalania przy ogrzewaniu złej jakości paliw, których wykorzystywanie w tym celu jest nielegalne. Jednym z przykładów są oleje odpadowe – tańsza pozostałość po zużytych olejach silnikowych. Pomimo przepisów o regeneracji lub utylizacji, spalanych jest rocznie kilkadziesiąt do 100 tys. ton olejów, w niezgodnych z przepisami instalacjach grzewczych, emitując bardzo toksyczne substancje.

Realia są takie, że dziś olej oddajemy nie w punkcie, gdzie go kupiliśmy tylko tam, gdzie go wymieniamy. I to tu dochodzi do procederu, o którym mówimy. Osobiście zapoznałam się z tą gałęzią gospodarki w pewnej części Podlasia i wiem, że jest ona bardzo dobrze zorganizowana. Po zlewie z miski olejowej na stacji kontroli pojazdów są tacy, którzy następnie recyklują ten olej korzystając z odpadów zakupionych w sklepach z tanią odzieżą, nasączając je olejem, a następnie sprzedają jako paliwo do domów. Jadwiga Emilewicz wicepremier, minister rozwoju

 

Według szacunków Ministerstwa Rozwoju straty budżetu państwa z powodu istnienie szarej strefy w gospodarce zużytymi olejami to 150-300 mln zł rocznie.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).