Czy koniec silników spalinowych jest przesądzony? | MOTOFAKTOR

Czy koniec silników spalinowych jest przesądzony?

Według KPMG trendem w motoryzacji do 2025 roku będą auta elektryczne oparte na ogniwach paliwowych.

Popularyzacja napędów alternatywnych nie ogranicza się jednak tylko do silników elektrycznych. W 2018 roku w Polsce wprowadzonych zostało szereg rozwiązań mających na celu zwiększenie wykorzystania alternatywnych źródeł napędu pojazdów. Tym samym Polska chce się wpisać w globalny trend, jakim jest popularyzacja pojazdów o napędach alternatywnych.

 

4 września br. podczas zorganizowanego w ramach XXVIII Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju panelu pt. „Elektromobilność, gaz, wodór – jak w praktyce wygląda zastosowanie alternatywnych źródeł napędów pojazdów i czy na pewno koniec silników spalinowych jest przesądzony”, eksperci dyskutowali, jak w praktyce wygląda przechodzenie na alternatywne źródła napędu z perspektywy producentów i użytkowników pojazdów w Polsce. W szczególności przyglądali się użytkownikom flotowym, którzy odpowiadają za większość zakupów nowych pojazdów w Polsce. Uczestnicy panelu dyskutowali również o tym, jakie są główne bariery rozwojowe dla popularyzacji pojazdów o napędach alternatywnych.

Wysokie koszty zakupu samochodów elektrycznych oraz słabo rozwinięta infrastruktura powodują, że aż 77% menedżerów branży motoryzacyjnej twierdzi, że silniki spalinowe jeszcze przez długi czas będą odgrywały większą rolę niż napędy elektryczne.

dyrektor w dziale doradztwa podatkowego, w zespole doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce - Przemysław Szywacz

 

W dyskusjach na temat samochodów o napędach alternatywnych często wskazuje się, że mimo oczekiwań co do niższych kosztów eksploatacji pojazdów o napędach alternatywnych, w praktyce korzyści te nie równoważą różnicy w cenie zakupu samochodów o napędach alternatywnych i samochodów o silnikach spalinowych. Aktualne pozostaje pytanie o skalę działań państwa, mających na celu zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu samochodów o napędach alternatywnych.

Finansowe instrumenty wsparcia wprowadzone w wielu państwach członkowskich Unii Europejskiej z pewnością przyczyniły się do powstania zauważalnej dysproporcji w liczbie zarejestrowanych samochodów z napędami alternatywnymi w Polsce w stosunku do niektórych państw UE. Przykładowo w ciągu dwóch kwartałów 2018 roku w Polsce zarejestrowano 672 samochody elektryczne w stosunku do ponad 30 tys. tego typu samochodów zarejestrowanych w Niemczech.

partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce - Mirosław Michna

 

Eksperci zwrócili uwagę, na preferencje podatkowe wprowadzone w tym roku w Polsce, tj. zwolnienie z akcyzy nabycia samochodów elektrycznych czy też wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na CNG i LNG, wskazując jednocześnie, że ich wejście w życie uzależnione jest od zgody Komisji Europejskiej.

Nie można również zapominać o konieczności rozwoju infrastruktury niezbędnej dla eksploatacji samochodów o napędach alternatywnych. Na koniec drugiego kwartału 2018 roku w Polsce było tylko 110 szybkich ładowarek dla samochodów elektrycznych, 23 stacji ładowania CNG i LNG i żadnej stacji ładowania FCEV.

- Mirosław Michna

 

Źródło: KPMG

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).