Czy koniec silników spalinowych jest przesądzony?

person Adrian Januszkiewicz 5/09/2018

Według KPMG trendem w motoryzacji do 2025 roku będą auta elektryczne oparte na ogniwach paliwowych.

Popularyzacja napędów alternatywnych nie ogranicza się jednak tylko do silników elektrycznych. W 2018 roku w Polsce wprowadzonych zostało szereg rozwiązań mających na celu zwiększenie wykorzystania alternatywnych źródeł napędu pojazdów. Tym samym Polska chce się wpisać w globalny trend, jakim jest popularyzacja pojazdów o napędach alternatywnych.

 

4 września br. podczas zorganizowanego w ramach XXVIII Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju panelu pt. „Elektromobilność, gaz, wodór – jak w praktyce wygląda zastosowanie alternatywnych źródeł napędów pojazdów i czy na pewno koniec silników spalinowych jest przesądzony”, eksperci dyskutowali, jak w praktyce wygląda przechodzenie na alternatywne źródła napędu z perspektywy producentów i użytkowników pojazdów w Polsce. W szczególności przyglądali się użytkownikom flotowym, którzy odpowiadają za większość zakupów nowych pojazdów w Polsce. Uczestnicy panelu dyskutowali również o tym, jakie są główne bariery rozwojowe dla popularyzacji pojazdów o napędach alternatywnych.

Wysokie koszty zakupu samochodów elektrycznych oraz słabo rozwinięta infrastruktura powodują, że aż 77% menedżerów branży motoryzacyjnej twierdzi, że silniki spalinowe jeszcze przez długi czas będą odgrywały większą rolę niż napędy elektryczne. Przemysław Szywacz dyrektor w dziale doradztwa podatkowego, w zespole doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce

 

W dyskusjach na temat samochodów o napędach alternatywnych często wskazuje się, że mimo oczekiwań co do niższych kosztów eksploatacji pojazdów o napędach alternatywnych, w praktyce korzyści te nie równoważą różnicy w cenie zakupu samochodów o napędach alternatywnych i samochodów o silnikach spalinowych. Aktualne pozostaje pytanie o skalę działań państwa, mających na celu zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu samochodów o napędach alternatywnych.

Finansowe instrumenty wsparcia wprowadzone w wielu państwach członkowskich Unii Europejskiej z pewnością przyczyniły się do powstania zauważalnej dysproporcji w liczbie zarejestrowanych samochodów z napędami alternatywnymi w Polsce w stosunku do niektórych państw UE. Przykładowo w ciągu dwóch kwartałów 2018 roku w Polsce zarejestrowano 672 samochody elektryczne w stosunku do ponad 30 tys. tego typu samochodów zarejestrowanych w Niemczech. Mirosław Michna partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce

 

Eksperci zwrócili uwagę, na preferencje podatkowe wprowadzone w tym roku w Polsce, tj. zwolnienie z akcyzy nabycia samochodów elektrycznych czy też wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na CNG i LNG, wskazując jednocześnie, że ich wejście w życie uzależnione jest od zgody Komisji Europejskiej.

Nie można również zapominać o konieczności rozwoju infrastruktury niezbędnej dla eksploatacji samochodów o napędach alternatywnych. Na koniec drugiego kwartału 2018 roku w Polsce było tylko 110 szybkich ładowarek dla samochodów elektrycznych, 23 stacji ładowania CNG i LNG i żadnej stacji ładowania FCEV. Mirosław Michna

 

Źródło: KPMG

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl