Czy gaz w samochodzie jeszcze się opłaca? |

Czy gaz w samochodzie jeszcze się opłaca?

Eksperci sieci warsztatów Q Service Castrol wskazują zalety i wady instalacji gazowej w samochodzie oraz wyjaśniają, czy wciąż warto ją montować.

Według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, obecnie w Polsce aż 2,5 mln samochodów zasilanych jest gazem LPG. Aktualna sytuacja na rynku paliw często zmusza kierowców do poszukiwania tańszych i efektywniejszych rozwiązań. Jednym z nich jest właśnie wymiana instalacji na gazową. Czy to faktycznie wciąż się opłaca?

Rodzaje i koszty montażu instalacji LPG

Instalacje dzielą się na takie, które w samochodzie zostały zamontowane fabrycznie oraz na zainstalowane w późniejszym czasie, np. w warsztacie. Koszt montażu instalacji LPG różni się w zależności od rodzaju samochodu, jak i silnika i oscyluje w przedziale od 2500 (w samochodzie używanym) do nawet 7000 zł. Trzeba pamiętać o tym, że inwestycja w gaz nie zwróci się w momencie samego montażu, a co najmniej w przeciągu kilku miesięcy. Eksperci Q Service Castrol zauważają jednak, że okres ten w ostatnim czasie mocno się skrócił.

 

Instalacje gazowe rozróżnia się ze względu na rodzaj wtrysku. Samochód wyposażony w bezpośredni wtrysk benzyny, w zależności od warunków i stylu jazdy, będzie spalał zarówno gaz, jak i benzynę w stosunku 80/20. Proporcje w zależności od auta i jego stanu mogą być nieco inne. Generalnie dąży się do minimalizowania ilość spalonej benzyny.

 

Natomiast auto wyposażone w pośredni wtrysk benzyny, spala tylko i wyłącznie gaz. Auto do jazdy nie potrzebuje zużywać dużo benzyny bądź nie zużywa jej wcale. Paliwo to jednak jest niezbędne przy odpalaniu silnika. Da się oczywiście odpalić jednostkę napędową przy pomocy gazu, ale jest to bardzo szkodliwe dla jednostki napędowej.

 

Wybór rodzaju instalacji w głównej mierze zależy od rodzaju silnika, jak i przeznaczenia samochodu na co dzień. Niezależnie od wielkości samochodu, duże roczne przebiegi stanowią główny argument za tym, by zamontować instalację gazową do auta.

Najczęstsze przyczyny awarii instalacji gazowych

Jeśli kierowca serwisuje instalację regularnie i we właściwy sposób, prawdopodobieństwo wystąpienia awarii jest stosunkowo niskie. Mechanicy Q Service Castrol zwracają uwagę na to, z jakimi usterkami przychodzą najczęściej właściciele samochodów. W głównej mierze są to drobne uszkodzenia związane m.in. z wtryskami bądź zaworami.

Ze względu na zacieranie się wtrysków, najczęściej awarii ulegają reduktor bądź listwa wtryskowa. Często psują się również zawory i cewki, ale koszt ich wymiany nie jest wysoki.

Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe Auto-Gaz Beskid Monika Cieszewska w Bielsku Białej, należący do sieci Q Service Castrol - Marcin Chmielewski

 

Podstawowa diagnostyka w warsztacie i np. wymiana filtrów to koszt ok. 120 zł.

Czy jazda na gazie jest opłacalna?

Specjaliści Q Service Castrol są zgodni, że montaż instalacji gazowej wciąż się opłaca. Ma na to wpływ zarówno obecna cena LPG, jak i ogólne koszty instalacji gazu. Eksperci zauważają, że obecnie kwota ta zwraca się relatywnie szybciej.

Warto zauważyć, że cena za gaz stanowi około połowę minimalnej kwoty benzyny. Dzięki zamontowanej dobrej instalacji gazowej, samochód może palić nawet do 2 l więcej gazu niż benzyny. Zależy to również od rodzaju gazu oraz od tego, czy jest to mieszanka bogatsza bądź uboższa. Jeśli auto pali 8 l benzyny, to nie będzie paliło więcej niż 10 l gazu.

- Marcin Chmielewski

 

Aktualna sytuacja na rynku paliwowym sprawiła, że wśród kierowców jest to coraz częstsza praktyka.

Samochód przeciętnie pali o 15 % więcej gazu niż benzyny. Dla przykładu, przejechanie autem 100 km na benzynie to koszt 50 zł, natomiast z instalacją gazową 27 zł.

warsztat F AUTO Artur Fuhrmann w Jelczu-Laskowicach, należący do sieci Q Service Castrol - Artur Fuhrmann

 

Wśród zalet wynikających z montażu instalacji gazowej w samochodach, oprócz kwestii finansowych, jest także ekologia. Auta zasilane gazem emitują mniej szkodliwych spalin.

Instalacje gazowe w modelach hybrydowych i dieslach

Coraz częściej na zasilanie gazowe decydują się właściciele samochodów z napędem hybrydowym bądź z dieslem. Obecnie montaż instalacji LPG w hybrydach jest jak najbardziej możliwy. Stosuje się w tym celu specjalne sterowniki, które pozwalają bardzo szybko przełączyć się na gaz.

 

Wśród zalet zastosowania instalacji gazowej w hybrydzie jest m.in. zwiększenie zasięgu samochodu oraz bardziej ekonomiczna i ekologiczna jazda. Takie rozwiązanie przynosi, jak widać wiele korzyści.

 

W przypadku silników Diesla, montaż instalacji gazowej również jest jak najbardziej realny. W zależności od rodzaju podłączenia gazu, mechanizm będzie spełniał inne funkcje.

 

Źródło: Q Service Castrol

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).