Czy downsizing to dobra droga w budowie silników? | MOTOFAKTOR

Czy downsizing to dobra droga w budowie silników?

person Redakcja 10/08/2020

Czy zmniejszanie pojemności przy jednoczesnym wysilaniu w celu podniesienia wydajności (downsizing) to konieczność? - odpowiedzi udziela ekspert MaXgear.

Dla jednych downsizing jest jednoznaczny z zastępowaniem dużych silników małymi i wyposażaniem ich w turbosprężarki w celu zapewnienia dużej mocy. Dla innych jest to synonim ekologicznej przemiany, jaka od kilku lat ma miejsce również w motoryzacji. Zarówno jedni, jak i drudzy mają trochę racji, jednak z punktu widzenia inżynierii, mechaniki i teorii budowy maszyn – sprawa jest nieco bardziej skomplikowana.

 

Istotą downsizingu silników jest zmniejszanie pojemności jednostki napędowej przy jednoczesnym zachowaniu podobnych parametrów mocy i momentu obrotowego lub nawet znaczącego ich polepszenia. Tutaj pojawia się funkcja turbodoładowania. Istotnym elementem idei downsizingu silników jest element “eko” – czyli zmniejszenie zużycia paliwa.

Zmniejszanie pojemności silników spalinowych – trend czy konieczność?

Dlaczego producenci starają się zmniejszać silniki spalinowe? Odpowiedź wydaje się prosta. Duże jednostki napędowe są drogie w utrzymaniu, palą dużo paliwa, mają mniejszą sprawność w stosunku do nowych – wysilonych. Poza tym nie są ekologiczne. Małe pojemności stały się modne kilka lat temu. Aktualnie ze względu na obowiązujące normy Unii Europejskiej czy też regulacje ubezpieczeniowe dot. OC silniki o małych pojemnościach są tańsze.

 

Obecnie w Europie przyjmuje się, że silniki o pojemności do 1,5 litra to tzw. małe silniki. Są one najpopularniejsze wśród użytkowników nowych i kilkuletnich samochodów osobowych. Średnie pojemności to przedział o wartościach od 1,6 do 2,5 litra. Silniki duże to obecnie te powyżej 2,5 litra.

Turbodoładowanie małych jednostek – czy to ma sens?

Z punktu widzenia mechaniki i fizyki silnik o małej pojemności generuje mały moment obrotowy. Chcąc zachować parametry zbliżone lub nawet lepsze do starszych, dużych pojemnościowo konstrukcji należy zastosować turbosprężarkę.

 

Turbodoładowanie zapewni nam większą moc jednostki, niższe spalanie w średnim zakresie obrotów, a także zwiększy moment obrotowy. Nie zmniejszy się jednak spalanie w wysokim zakresie obrotów. Mniejsza będzie także trwałość bloku silnika i jego elementów (tj. korbowodów, tłoków, głowicy). Nie mamy też co liczyć na większą żywotność silnika w porównaniu z silnikami bez turbodoładowania.

 

Istotnymi kwestiami, często pomijanymi w analizach dotyczących wydajności jednostek turbodoładowanych o małej pojemności, są tematy związane z termiką jednostki napędowej. Silnik o mniejszej pojemności wymaga co prawda użycia mniejszej ilości cieczy chłodzącej, jednak wadą takiego rozwiązania jest wysoka temperatura panująca w silniku podczas jego pracy. Wpływa to niekorzystnie na jego żywotność.

Nowoczesne silniki vs. stare konstrukcje

Współczesne silniki spalinowe charakteryzują się skomplikowanymi systemami elektrotechnicznymi i elektronicznymi. Jednak w opinii wielu ekspertów to właśnie elektronika jest synonimem nowoczesności jednostek napędowych.

 

Nowoczesne silniki spalinowe naszpikowane są elektroniką. Każdego roku wprowadzamy do naszych katalogów kilkaset nowych referencji związanych z silnikami spalinowymi. Szeroki asortyment podzespołów dostępnych w ofercie MaXgear to odpowiedź na potrzeby najbardziej wymagających klientów warsztatów, którzy potrzebują trwałych, niezawodnych części zamiennych w odpowiedniej relacji jakości do ceny – mówi Łukasz Skowronek, brand manager MaXgear.

 

Samochody z klasycznymi silnikami wolnossącymi (czyli bez zastosowania turbodoładowania), bez względu na pojemność, to pojazdy bez wątpienia cięższe, ale za to mało lub praktycznie wcale niewysilone. Są mniej podatne na awarie w przypadku prawidłowej eksploatacji. Takie silniki są trwalsze, a co za tym idzie, gwarantują większą żywotność. Samochodami z takimi silnikami można przejechać zdecydowanie większą liczbę kilometrów.

 

Plusy downsizingu:

 

  • niższa pojemność silnika – niższe opłaty,
  • niższe zużycie paliwa,
  • niższa masa – lepsze wyważenie samochodu – lepsza trakcja,
  • wykorzystanie mniejszej ilości płynów eksploatacyjnych, olejów i smarów.

 

Minusy downsizingu:

 

  • wysoki poziom skomplikowania technicznego i elektronicznego,
  • kultura pracy,
  • podatność na awarie – niższa trwałość jednostki napędowej,
  • skrócenie interwałów międzyprzeglądowych – częstszy serwis.

 

Artykuł sponsorowany przez Auto Partner SA

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).