Czujniki wału korbowego (CKP – Crankshaft Position Sensor) i wałka rozrządu (CMP – Camshaft Position Sensor) pełnią kluczową rolę w nowoczesnych systemach sterowania silnikiem.
Czujniki wału korbowego (CKP – Crankshaft Position Sensor) i wałka rozrządu (CMP – Camshaft Position Sensor) pełnią kluczową rolę w nowoczesnych systemach sterowania silnikiem. Odpowiadają za precyzyjne określanie położenia i prędkości wału oraz synchronizację dawkowania paliwa i zapłonu w przypadku silników o zapłonie iskrowym. Ich uszkodzenie może prowadzić do trudności z uruchomieniem silnika, nieregularnej pracy na biegu jałowym, a nawet całkowitego unieruchomienia pojazdu.
W artykule wyjaśnimy, jak prawidłowo sprawdzić te czujniki za pomocą oscyloskopu i na co zwrócić uwagę podczas analizy przebiegów.
W silnikach stosuje się dwa podstawowe typy czujników położenia:
Przed rozpoczęciem diagnostyki należy zlokalizować czujniki. Czujnik wału korbowego zazwyczaj znajduje się przy kole zamachowym lub kole impulsowym wału, natomiast czujnik wałka rozrządu – przy kole napędu rozrządu. Do podstawowych pomiarów wystarczy dowolny oscyloskop jednokanałowy. W przypadku badania synchronizacji sygnałów musimy dysponować sprzętem przynajmniej 2 kanałowym.
Przykładowe ustawienia oscyloskopu:
Przebiegi czujników indukcyjnych (pasywnych) i hallotronowych (aktywnych) różnią się kształtem i amplitudą. W silnikach spotkamy rozwiązania zarówno z obydwoma czujnikami w wersji pasywnej, aktywnej lub mieszanej.
Czujniki indukcyjne
Przebieg czujnika wału korbowego to sygnał zbliżony do sinusoidy, o kilkudziesięciu okresach na obrót. Na kole impulsowym brakuje jednego lub dwóch zębów co sterownik silnika wykorzystuje do wyznaczenia kąta obrotu. Amplituda sygnału podczas rozruchu powinna wynosić co najmniej 0,5 V. W trakcie pracy uzyskiwane amplitudy są zwykle znacznie większe.
W przypadku czujników wałka rozrządu, impulsów na obrót jest znacznie mniej, a ich liczba i wzajemne położenie zależy od konkretnego silnika.
Czujniki Halla
Sygnał generowany przez czujniki Halla ma kształt prostokątny, ponieważ składają się wyłącznie z dwóch poziomów sygnału – wysokiego i niskiego. Poziom napięć może odpowiadać napięciu 5 V dostarczanemu przez ECU lub napięciu instalacji pojazdu.
Dla czujników prędkości obrotowej silnika zlokalizowanych na wale, impulsów na obrót będzie znacznie więcej niż w przypadku czujników położenia wałka rozrządu. Podobnie jak w przypadku czujników indukcyjnych usuwa się pojedyncze zęby, aby zaznaczyć pozycję odniesienia. W przypadku czujników wałka rozrządu możemy zaobserwować duże zróżnicowanie co do ilości i czasowych zależności między impulsami.
Typowe usterki czujników:
Prawidłowa diagnostyka czujników położenia ma kluczowe znaczenie dla właściwej pracy silnika. Oscyloskop jest niezastąpionym narzędziem w tego typu pomiarach, pozwalającym dostrzec potencjalne problemy, takie jak uszkodzone czujniki, zakłócenia czy problemy z synchronizacją czujników. Dokładna diagnoza pozwala uniknąć kosztownej wymiany sprawnych części i skrócić czas naprawy.
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: