Czujniki temperatury spalin – EGTS | MOTOFAKTOR

Czujniki temperatury spalin - EGTS

Firma NRF wyjaśnia czym charakteryzują się czujniki temperatury spalin (EGTS) i jakie mogą spotkać je usterki.
10/04/2023

 

Coraz niższe dopuszczalne wartości emisji składników szkodliwych spalin są trudniejsze do uzyskania. Aby sprostać zadaniu, układy sterujące pracą silnika muszą „wiedzieć więcej”. Nowymi „informatorami” zostały czujniki temperatury spalin (EGTS). Z upływem lat rosła ich ilość i różnorodność. W walce o ‘czyste’ spaliny wspierają one czujniki: tlenu, tlenków azotu i cząstek stałych.

A więc, czym są czujniki temperatury spalin (EGTS)?

Czujniki EGTS (Exhaust Gas Temperature Sensor) jak sama ich nazwa mówi, służą do pomiaru temperatury spalin. Wartości odczytane przez czujnik wysyłane są do jednostki sterującej silnikiem, a tam podejmowane są dalsze działania bazujące na uzyskanych informacjach.

W jaki sposób sterownik silnika wykorzystuje informacje otrzymywane z czujników temperatury?

Jest wiele działań, które jednostka sterująca może podjąć bazując na otrzymanych danych, m.in.:

 

  • korekta składu mieszanki (zwiększenie dawki paliwa);
  • zmniejszenie ciśnienia doładowania;
  • zwiększenie przepływu oleju;
  • zwiększenie przepływu płynu chłodzącego.

Dane te jednak, nie są wykorzystywane jedynie do sterowania, wykorzystywane są również do monitorowania temperatury czujnika różnicy ciśnień filtra cząstek stałych (DPF) w celu określenia prawidłowej temperatury podczas procesu regeneracji (wypalania) – zmniejszenie emisji spalin.

Korzyści wynikające z prawidłowej pracy czujników EGT:

  • czystsze spaliny odprowadzane z układu wydechowego;
  • zmniejszenie zużycia paliwa wykorzystywanego do regeneracji (wypalania) filtra DPF;
  • zapobieganie przed przegrzaniem się katalizatora poprzez kontrolę jego temperatury (tym samym zwiększenie jego żywotności).

Najczęstsze awarie czujników EGT:

  • zerwane połączenia kabli wewnętrznych, zwykle spowodowane silnymi wibracjami;
  • nagłe zmiany rezystancji elementu termistorowego spowodowane zbyt wysoką temperaturą;
  • zerwanie przewodów prowadzących do czujnika spowodowane ich silnym zginaniem.

Symptomy awarii czujnika temperatury spalin:

  • Utrata mocy;
  • Zapalenie się kontrolki silnika (MIL);
  • Zwiększenie zużycia paliwa;
  • Zapalenie się kontrolki świec żarowych;
  • Wzrost emisji spalin (CO, NOx and HC);
  • Świecenie/miganie lampki ostrzegawczej układu filtra cząstek stałych.

 

Jak działają EGTS? Zobacz film NRF:

Artykuł sponsorowany przez firmę NRF

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).