Nadchodzą czujniki TPMS! | MOTOFAKTOR

Nadchodzą czujniki TPMS!

Od 1 listopada 2014 wszystkie nowo produkowane samochody osobowe muszą posiadać system monitorowania ciśnienia w oponach -TPSM.

Aby prawidłowo wymienić oponę z czujnikiem lub samo urządzenie, pracownicy warsztatów samochodowych powinni znać różne systemy kontroli ciśnienia montowane w samochodach oraz sposoby ich montażu i wczytywania danych kalibracyjnych do systemu. Tymczasem z obserwacji Best Products oraz Tip-Topol, firm zajmujących się wyposażeniem warsztatów samochodowych, wynika, że tylko nieliczne serwisy są do tego przygotowane.

Obecnie większość samochodów z oponami z TMPS to auta z wyższej półki, które nie oszukujmy się właściciele serwisują w autoryzowanych stacjach diagnostycznych. Ale to kwestia zaledwie kilkunastu najbliższych miesięcy i nowe auta przyjadą do naszego warsztatu. Dlatego w planach tegorocznych inwestycji nie może zabraknąć zakupu urządzeń do testowania i aktywacji czujników.

Specjalista ds. handlowych Best Products - Barbara Madajczak

Wymiana czujnika na nowy to dopiero początek

Usterki, które najczęściej się zdarzają to urwany zawór lub uszkodzony czujnik. Warsztat nie poradzi sobie z wymianą zaworu z czujnikiem ciśnienia, czy samego czujnika ciśnienia bez dekodera – urządzenie do odczytu, kodowania i programowania czujników TPMS.

Takie urządzenie potrafi wykryć uszkodzony czujnik, przesłać dane czujnika do komputera przez OBD i zaprogramować nowy czujnik, czy dokonać odczytu ciśnienia bez zdejmowania nakrętki zaworu. Zwykle urządzenia te obsługują do 50-80% czujników w samochodach.

Specjalista ds. handlowych Best Products - Barbara Madajczak

 

W droższych autach system TPMS sam koduje czujnik, w tańszych musimy zrobić to sami testerem diagnostycznym.

W innym przypadku system nie będzie widział nowego czujnika. Tip-Topol ma w ofercie urządzenie Profiler TPM II Plus, którym zarówno możemy odczytać sygnał z czujnika, czyli po prostu sprawdzić czy działa, jak również zaprogramować nowy czujnik w centralce TPMS.

Kierownik ds. wyposażenie warsztatowego w firmie Tip-Topol - Dominik Szymański

 

Koszt zakupu urządzenia do programowania i diagnostyki czujników to 1500-7000 zł brutto. Cena jest uzależniona od stopnia jego zaawansowania i możliwości technicznych – od tego czy jest to programator, który pozwoli nam dopisać nowy czujnik, klonować czujnik, czy też dokona pełnej jego diagnozy, połączy się za pomocą złącza OBD, czy w końcu posiada bazę danych ze spisem możliwych usterek czujników, a także wskazówkami o sposobach ich rozwiązania.

 

Aby wykonać usługę od ręki warto posiadać kilka sztuk zaworów z czujnikiem TPMS i ich części zamienne np. uniwersalne zawory firmy Schrader – lidera rynku TPMS, służące jako zamienniki do większości – ale nie wszystkich – zaworów OEM-owych. Nie obejdzie się również bez zakupu podstawowych narzędzi takich jak klucz dynamometryczny czy wkrętak dynamometryczny.

 

Na czujniki powinni szczególnie zwracać uwagę pracownicy serwisów ogumienia przy wymianie opon.

Ciekawym rozwiązaniem jest dla nich wcześniej wspomniany Profiler TPM II Plus, który pozwala na szybkie sprawdzenie czujników w kołach jeszcze przed wjazdem auta do serwisu. To zabezpiecza warsztat przed późniejszymi reklamacjami klienta, który poskarży się, że przed wymianą opon czujniki działały, a po wymianie już nie. Dodatkowo urządzenie pozwala zaprogramować nowy czujnik w centralce bez potrzeby odsyłania klienta do autoryzowanego serwisu.

Kierownik ds. wyposażenie warsztatowego w firmie Tip-Topol - Dominik Szymański

Bez szkolenia ani rusz

Warsztaty, które nie chcą narazić się na utratę klientów, powinny pomyśleć o szkoleniach dla pracowników, by przygotować ich do nowych zadań. Wiedza do podstawowe narzędzie w pracy mechanika. Dotyczy to również systemu TPMS, który jest dosyć trudny do diagnozowania.

Sami mechanicy przyznają, że potrzeba sporo czasu, aby zdobyć niezbędną do pracy wiedzę. Dlatego pracownicy serwisów nie tyle co powinni, ale muszą znać dostępne na rynku różne systemy kontroli ciśnienia montowane w samochodach. Bez wiedzy o sposobach ich serwisowania w zakresie montażu i wczytywania danych do systemu nie będą bowiem w stanie wykonać usługi wymiany czujnika, czy też nie zrobią tego właściwie. A to oczywiście wpłynie na zadowolenie bądź niezadowolenie klienta.

Specjalista ds. handlowych Best Products - Barbara Madajczak

 

System TPMS umożliwia stały monitoring ciśnienia w oponach lub, w zależności od modelu, kontrolowanie niewielkich jego zmian podczas jazdy i przekazywanie tej informacji kierowcy. Pozwala kierowcom zapobiec wcześniejszemu zużyciu lub pęknięciu opony, jak również uzyskać krótszą drogę hamowania czy zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 2,5 proc. (wyniki badań ośrodka TNO w Holandii). Badania przeprowadzone przez PZPO wykazały, że tylko 39 proc. kierowców sprawdza ciśnienie w oponach raz na jakiś czas przy tankowaniu, a aż 5 proc. – nigdy. Wprowadzenie obowiązku montowania czujników monitorujących ciśnienie w oponach ma poprawić te statystyki.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).