Cztery filary mobilności jutra Boscha na targach IAA

person Adrian Januszkiewicz 14/09/2019

Zelektryfikowana, zautomatyzowana, połączona i spersonalizowana - tak ma wyglądać mobilność przyszłości według Boscha, o czym przekonali się goście tegorocznych targów IAA.

Na skromniejszych niż w latach ubiegłych targach IAA we Frankfurcie nad Menem kwestie napędów alternatywnych, jazdy zautomatyzowanej i autonomicznej były mocno podkreślone. Nie inaczej wyglądało to na stoisku Boscha. Niemiecka marka przedstawiła swoją wizję mobilności przyszłości, która ma być niedroga i fascynująca. O jej szczegółach powiedzieli podczas konferencji prasowej dr Volkmar Denner, prezes zarządu Robert Bosch GmbH oraz dr Stefan Hartung, członek zarządu spółki.

Tegoroczne targi IAA, panie i panowie, są katalizatorem - energetyzują nie tylko przemysł motoryzacyjny i jego klientów, ale także rozpalają debaty i pokazy. I bardziej niż kiedykolwiek przed społeczeństwem stoją krytyczne pytania: Jak mogłaby wyglądać ekologiczna mobilność? W jaki sposób możemy osiągnąć ekonomiczny postęp technologiczny? I jak wreszcie poradzić sobie ze społecznymi konsekwencjami przyjaznej dla klimatu polityki transportowej? Będziemy musieli znaleźć nowe stanowisko, które harmonizuje interesy ekologii, gospodarki i społeczeństwa. Nie ma prostych rozwiązań i nikt nie ma wyłącznego klucza. Będziemy musieli wypracować rozwiązanie w otwartej debacie. Jesteśmy na pokazie motoryzacyjnym, ale takie pytania są tak samo ważne dla ludzi, jak najnowsze modele na czterech kołach. dr Volkmar Denner prezes zarządu Robert Bosch GmbH

 

Powyższe cele Bosch chce osiągnąć m.in. przez mobilność przyjazną dla środowiska i zdrowia ludzi. Spółka zamierza być pierwszym przedsiębiorstwem przemysłowym, które w ciągu jednego roku uczyni wszystkie swoje lokalizacje na świecie neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla, dostarczając z taką samą determinacją wydajne układy napędowe, od silników spalinowych po ogniwa paliwowe.

 

Drugim działaniem do osiągnięcia celu ma być uczynienie mobilności bezemisyjnej atrakcyjną dla użytkowników. Zdaniem Boscha to, co jest poprawne ekologicznie, nie może być niepoprawne społecznie i ekonomicznie.

Od pewnego czasu postrzegamy mobilność o wiele szerzej niż osoby prowadzące własne samochody. Jak widzimy, mobilność jutra będzie nie tylko zelektryfikowana i zautomatyzowana, ale także połączona i spersonalizowana. I to przede wszystkim ta spersonalizowana forma będzie czymś więcej niż jazda samochodem. Dla nas oznacza to usługi, które pozwalają każdemu znaleźć najlepszy sposób dotarcia do miejsca docelowego, na dwóch lub czterech kołach, drogą lub koleją. Wspieranie mobilności multimodalnej jest również odpowiedzią na kluczowe problemy związane z ruchem drogowym. dr Volkmar Denner

 

Od początku 2018 roku Bosch zebrał w obszarze elektromobilności zamówienia o wartości ok. 13 mld euro (ok. 8 mld euro w roku 2018 i ok. 5 mld euro w I półroczu 2019), m.in. na projekty seryjne, takie jak napęd elektryczny dla samochodów osobowych i lżejszych pojazdów użytkowych. W 2019 roku obroty sektora Mobility Solutions ponownie znacznie przekroczyły wynik światowej produkcji samochodów. Obroty z działalności operacyjnej sektora będą tylko nieznacznie niższe od wyników ubiegłorocznych, pomimo obecnego, wyraźnie spadkowego trendu rozwojowego rynku.

 

Bosch podchodzi w sposób otwarty do rozwoju przyszłej mobilności i doskonali napędy konwencjonalne, ale także rozwija prace nad rozwiązaniami dla napędów elektrycznych. Równocześnie przedsiębiorstwo promuje rozwój automatyzacji, integracji w internecie i personalizacji rozwiązań dla mobilności. Kluczem do tego są elektronika i oprogramowanie. Aktualnie w obszarze mobilności Bosch zatrudnia ponad 14 tys. programistów i inwestuje rocznie 3 mld euro w rozwój kompetencji w dziedzinie oprogramowania.

 

Na stoisku niemieckiej marki można było podziwiać szereg innowacji opracowanych specjalnie dla przedstawienia drogi, w którą ona zmierza do współtworzenia motoryzacji jutra.

Koncepcja i technologia Shuttle

W ocenie Boscha transport przyszłości będzie oparty na transporcie wahadłowym (ang. shuttle) bez kierowcy. W tego typu środkach transportu widzi on zastosowanie dla swojej technologii automatyzacji, elektryfikacji, personalizacji i łączenia z siecią. Goście targów mieli okazję przyjrzeć się modelowi takiego pojazdu z podkreślonymi podzespołami Boscha, które będą w nim stosowane. Przedstawiciele marki zastrzegli, że będą tylko dostarczać technologię, a sami nie zamierzają budować tych czy innych pojazdów.

System ogniw paliwowych

Goście targów mogli z bliska zaznajomić się z budową i zasadą działania systemu mobilnych ogniw paliwowych, z którymi Bosch wiąże duże nadzieje, jeśli chodzi o elektromobilność.  Firma planuje wraz ze szwedzkim Powercell planuje produkcję seryjną stosów ogniw paliwowych, przekształcających wodór w energię elektryczną. Bosch opracowuje wszystkie niezbędne komponenty systemu do wdrożenia do produkcji.

Rozwiązania napędowe dla samochodów hybrydowych i elektrycznych

Wśród innych rozwiązań Boscha na rzecz rozwoju pojazdów hybrydowych i elektrycznych można było przyjrzeć się z bliska m.in. systemowi 48-woltowemu, który stosuje pomocniczy silnik elektryczny wspomagający silnik spalinowy. Technologia ta umożliwia przechowywanie energii hamowania poprzez rekuperację i udostępnia ją podczas przyspieszania. Inną nowinką była oś elektryczna łącząca w jeden zespół elektronikę mocy, silnik elektryczny i przekładnię dla zwiększenia zasięgu pojazdu.

Kluczyk samochodowy w smartfonie i komputer pokładowy

Jednym z systemów Boscha odnoszącym się do łączności był system bezkluczykowy, w którym samochody będą otwierane za pomocą smartfona. Działa on na zasadzie wirtualnego klucza, który umożliwi kierowcom automatyczne odblokowanie pojazdu, uruchomienie silnika i ponowne zablokowanie samochodu. Czujniki zainstalowane w samochodzie rozpoznają smartfon właściciela tak bezpiecznie, jak odcisk palca i otwierają pojazd tylko dla niego.

Innym systemem w tej gamie był komputer pokładowy nowej generacji. Bosch opracował specjalną platformę, która napędza kilka pulpitów kokpitowych z różnymi systemami operacyjnymi w rozdzielonej sieci.

Te i wiele innych innowacji Bosch planuje wprowadzać w najbliższej przyszłości do nowych samochodów, aby stać się absolutnym liderem wśród dostawców nowych technologii dla motoryzacji.

 

Zdjęcia: Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.