Continental zmienia definicję testów hamowania opon | MOTOFAKTOR

Continental definiuje testy hamowania opon na nowo

person Adrian Januszkiewicz 9/09/2022

Continental od tego roku testuje skuteczności hamowania opon aut osobowych z użyciem elektrycznego, zautomatyzowanego pojazdu AVA - "Analytic Vehicle AIBA".

 

 

Pojazd AVA umożliwia precyzyjne monitorowanie właściwości przyczepności opon podczas manewrów hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Eksperci Continental ds. testowania opon mogą przeprowadzać testy niezależnie od specyfiki pojazdu. Dzięki temu Continental dysponuje jedną z najbardziej zaawansowanych i precyzyjnych metod badania hamowania opon na świecie.

 

Ten nowoczesny pojazd testowy jest używany w należącym do firmy centrum testowym Contidrom w pobliżu Hanoweru w Niemczech. Na 75-metrowym torze testowym przeprowadzane są testy hamowania na różnych nawierzchniach. W klimatyzowanej części hali testowej znajduje się do pięciu nawierzchni, które można wymieniać hydraulicznie. W niezależnym od pogody obiekcie można wykonać do 100.000 prób hamowania rocznie na suchej, mokrej, a nawet oblodzonej drodze. System jest zintegrowany z halą o długości 350 metrów i szerokości do 30 metrów.

Pojazd AVA - "Analytic Vehicle AIBA"

Jak wyglądają takie testy? AVA jest rozpędzana do prędkości 65 km/h za pomocą elektromagnetycznego napędu liniowego. Następnie przeprowadza się kilka w pełni zautomatyzowanych prób hamowania. Układ napędowy AVA wyposażony jest w dwie osie napędzane elektrycznie. Wysoki maksymalny moment obrotowy zapewnia utrzymanie stałej prędkości, podczas gdy opony testowe na trzeciej osi mogą być poddawane hamowaniu.

 

Zintegrowany układ hamulcowy AVA jest wyposażony w technologię Brake-by-Wire firmy Continental. W przeciwieństwie do konwencjonalnych hydraulicznych systemów hamulcowych, sygnał hamowania jest przekazywany elektronicznie. Dzięki temu reakcja hamulców jest bardzo szybka i precyzyjna, co jest niezbędne do dokładnego testowania i pomiarów.

 

AVA określa jakie siły mają oddziaływać na oponę w różnych fazach poślizgu. To tzw. krzywe poślizgu µ, które możemy precyzyjnie odtwarzać. Dzięki najnowocześniejszej technologii pomiarowej mierzymy wszystkie siły, które działają między oponą, a powierzchnią drogi podczas hamowania. Możemy jeszcze dokładniej porównać nasze opony i różne kompozycje mieszanki i zoptymalizować je pod kątem specjalnych zastosowań – wyjaśnia Meletis Xigakis, który jest odpowiedzialny za globalne testy opon w firmie Continental.

 

W sumie nowe modele opon Continental pokonują rocznie równowartość 25 milionów kilometrów na torach testowych, czyli 625 razy objeżdżają dookoła cały świat. Wraz z firmowymi torami testowymi w Uvalde w Teksasie (USA) i w Arvidsjaur w Szwecji, Contidrom w Jeversen, niedaleko Hanoweru w Niemczech, jest jednym z najnowocześniejszych centrów testowych na świecie. Został otwarty w 1967 roku i od tego czasu jest stale modernizowany, aby sprostać rosnącym wymaganiom dotyczącym testów opon.

 

Na powierzchni 160 hektarów ośrodek Contidrom oferuje wiele opcji testowania opon. Na dziesięciokilometrowym torze z dużą różnorodnością częściowo pokrytych wodą nawierzchni oraz na legendarnym torze z zakrętami, gdzie osiąga się prędkości przekraczające 250 km/h. Ponadto istnieją również tory do testowania elementów podwozia. W 2022 roku na Contidromie ma zostać oddany do użytku innowacyjny symulator dynamicznej jazdy, który może obliczyć dokładne parametry dynamiczne opon i uczestniczącego w testach pojazdu. Zapewnić ma to profesjonalnym kierowcom testowym Continental dokładnie takie same odczucia z jazdy, jak w przypadku testów opon na torze testowym.

 

Źródło: Continental

Zdjęcia: Volker Warning/Blue Studios GmbH

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).