Co zrobić, żebyśmy kupowali auta elektryczne?

86 proc. polskich kierowców rozważyłoby zakup samochodu elektrycznego.

person Adrian Januszkiewicz 15/05/2018

Wykazujemy wyższą gotowość niż kierowcy z 5 innych krajów regionu – wynika z sondażu agencji badań rynku Puzzle Research.

 

Polacy chcą “elektryków”, ale jedynie 8 proc. kierowców byłoby gotowych zapłacić więcej, niż za auto spalinowe podobnej klasy, a akceptowalny wyższy koszt to +16 proc.

Obecnie cena zakupu auta elektrycznego jest o 70-100 proc. wyższa od ceny porównywalnego samochodu spalinowego. Redukcja różnicy do 20 proc. sprawi, że aut elektrycznych będzie sprzedawało się 6 razy więcej niż obecnie. Wyrównanie cen to kilkudziesięciokrotny wzrost sprzedaży.

 

Głównymi barierami zakupu są: koszt zakupu, ładowanie baterii oraz ograniczony zasięg.

 

49 proc. kierowców uważa, że eksploatacja pojazdu elektrycznego jest tańsza niż auta spalinowego, 17 proc., że droższa. Kolejne 12 proc. uważa, że koszt eksploatacji jest porównywalny.

Komentarz eksperta: Potrzebny kalkulator łącznych kosztów zakupu i użytkowania auta

Poziom zakupów wzrośnie, jeśli zbudujemy świadomość kierowców odnośnie wymiernych, liczonych w złotówkach korzyści, związanych z kosztem użytkowania aut elektrycznych. Wskazanym impulsem byłoby porównanie łącznego kosztu zakupu i użytkowania, czyli tzw. TCO (ang. Total Cost of Ownership), a nie tylko samego kosztu zakupu. Roman Baszun Puzzle Research
Nasze badania wskazują, że już obecnie mamy wysoką świadomości niższych kosztów użytkowania 'elektryków'. Upowszechnienie wyliczeń, np. koszt przejechania 100 km przez 5 lat dałoby konkretne wskazanie dla każdego kierowcy, kiedy nadszedł moment na rozważenie zakupu samochodu elektrycznego. Wyliczenia powinny być regularnie aktualizowane, bo stale spadają ceny np. baterii. Roman Baszun

Metodologia i wykonawca badania

Badanie internetowe. 600 wywiadów z posiadaczami prywatnych samochodów w Polsce oraz 1800 wywiadów w 5 innych krajach. Badanie zrealizowano na początku 2018 roku. Błąd statystyczny +/- 4 p.p. w Polsce oraz +/- 2 p.p. dla innych krajów łącznie.

 

Pełny raport badania jest dostępny pod linkiem.

 

Źródło: Puzzle Research

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl