Co wymienić razem z paskiem rozrządu? – Airtex przypomina | MOTOFAKTOR

Co wymienić razem z paskiem rozrządu? - Airtex przypomina

person Redakcja 2/06/2023

Airtex wskazuje na co należy zwrócić uwagę, aby zamontowany rozrząd pracował niezawodnie aż do następnej wymiany.

 

Montaż nowego zestawu rozrządu powinien zawsze łączyć się z kontrolą oraz okresową wymianą innych elementów współpracujących. Konsekwencje zlekceważenia tego tematu są zwykle odwleczone w czasie. Ujawniają się najczęściej po przejechaniu 10 czy 20 tys. km później, stawiając użytkownika samochodu w bardzo kłopotliwej sytuacji. Oto na co należy zwrócić uwagę, by silnik po zakończeniu prac działał bez zastrzeżeń.

1. Uszczelniacze wałków rozrządu

Przy okazji wymiany zestawu rozrządu nie należy zapominać o montażu nowych uszczelniaczy. Nawet jeśli w danym momencie wydają się całkowicie sprawne, jest duża szansa, że w ciągu najbliższych 20-30 tys. km zaczną przepuszczać olej, który może skrócić żywotność paska rozrządu. Przypomnijmy – typowy zestaw rozrządu wymienia się w zależności od konkretnego silnika co 60-100 tys. km. Jeśli mechanik pominie temat uszczelniaczy oznacza to, że będą pracować 120-200 tys. km. To dla nich zdecydowanie zbyt długi interwał.

2. Pompa cieczy

W silnikach, w których pompa cieczy napędzana jest paskiem rozrządu, należy wymieniać ją razem z paskiem. Pozostawienie starego elementu stwarza ryzyko wystąpienia jednej z trzech awarii:

 

  • wyciek płynu chłodniczego spod pompy
  • hałas łożyska pompy
  • uszkodzenie łopatek pompy i spowolnienie przepływu cieczy chłodzącej w układzie
  • zablokowanie pompy i zerwanie paska rozrządu.

 

Jedynym sposobem na eliminację ryzyka takich problemów jest zakup nowej pompy cieczy chłodzącej razem z rozrządem.

3. Nastawniki faz rozrządu

Wybrane silniki są wyposażone w nastawniki faz rozrządu zwane popularnie wariatorami. Przykładem mogą być stare jednostki benzynowe z grupy Fiata (Punto 1.8 16V HGT) albo nowsze jednostki Renault (np. silniki benzynowe 1.6). W każdym z tych przypadków zużycie „wariatora” generuje w układzie rozrządu niebezpieczne napięcia lub wibracje, które nadwyrężają pasek i skracają jego żywotność. Zużyty wariator może także być przyczyną zerwania paska rozrządu.

 

Przed wymianą zestawu w takim silniku należy najpierw wsłuchać się w jego pracę (zużycie wariatora może być słyszalne) a także zapoznać się z zaleceniami fabrycznymi dotyczącymi interwałów między wymianami „wariatora”. W niektórych modelach należy go zastępować nowym przy każdej wymianie rozrządu, a w innych – przy co drugiej.

4. Łańcuch między wałkami rozrządu

W silnikach wyposażonych w dwa wałki rozrządu mogą być one napędzane paskiem rozrządu lub połączone ze sobą niezależnie drugim paskiem, łańcuchem lub zazębione na stałe. Przy okazji wymiany zestawu rozrządu należy sprawdzić rodzaj tego połączenia oraz jego stan. W większości przypadków producenci silników nie określają żywotności tego łańcucha, a jedynie sugerują okresową kontrolę jego stanu. Obsługa rozrządu jest właśnie pretekstem do wykonania takiej kontroli. Zlekceważenie tego tematu może doprowadzić do zerwania paska rozrządu.

5. Paski wielorowkowe

Bardzo często słyszy się o przypadkach, w których dochodzi do zerwania lub osunięcia się pasków wielorowkowych, które „wpadają do rozrządu” i niszczą go. Z tego powodu, przy okazji wymiany zestawu paska rozrządu należy także sprawdzić i ewentualnie wymienić paski wielorowkowe/klinowe. Nie zaszkodzi także kontrola stanu koła pasowego (zwłaszcza jeśli ma ono elastyczną wkładkę tłumiącą drgania).

6. Koła prowadzące pasek

Koła zębate prowadzące pasek zazwyczaj wytrzymują 2-3 wymiany zestawów rozrządu, czasami są nawet dożywotnie. Mimo wszystko, w niektórych silnikach zdarza się, że zużywają się równie szybko jak zestaw rozrządu. A zatem przy każdej wymianie rozrządu należy sprawdzić stan kół zębatych i w razie potrzeby zastąpić je nowymi.

7. Nie zapominaj o ​szczegółach!

Miejsce, w którym pracuje zestaw rozrządu powinno być czyste i zabezpieczone przed pyłem, wilgocią, olejami czy paliwem. Jeśli zatem obudowa rozrządu jest nieszczelna, należy ją bezwzględnie zastąpić sprawną a uszkodzone zamki/zaczepy naprawić.

 

Źródło: Airtex

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).